• Anonym (Anonym)

Jag behöver prata om min relation

Hej FL, 

Jag lever i en relation sedan 8 år tillbaka och jag mår stundtals inte bra i den. 

Våran relation är minst sagt en berg och dalbana och har varit så det senaste åren. Vi har perioder av lycka och attraktion till varandra, å andra sidan en relation som består av respektlöshet, drama och elaka pikar/kommentarer.

Pikarna/kommentarerna kan se ut som följande från min sambo
    -Åsikter om min kroppsfigur
    -Åsikter om hur jag klipper håret
    -Åsikter om hur jag spenderar min lediga tid
    -Åsikter om vad jag äter/dricker
    -Åsikter om hur jag spenderar mina egna pengar

När jag konfronterar min sambos kommentarer så är det ofta försvarsställning, invalidering eller offerkoftan som kryper fram. Exempelvis.
    Jag säger att jag blir upprörd/ledsen av att höra dig kommentera vad jag äter.
    Detta bemöts ofta av:
    -Va inte så känslig
    -Det säger jag bara för att jag är missnöjd med vår relation 
    -Jag försöker bara hjälpa dig att gå ner i vikt

Utöver ovan känner jag mig också kontrollerad. Bland annat har det hänt några gånger att min sambo snokar i min telefon, vill ha koll på var jag ska när jag går ut, när jag kommer hem från jobbet, vilka saker/kläder jag ska slänga etc. 

Vi har en allmänt dålig kommunikation med varandra. Jag känner att jag tassar på tårna och är obekväm med att ta upp känsliga frågor med min sambo. Det slutar ofta med att vi blir osams. Tar jag exempelvis upp att jag mår dåligt i relationen så slutat diskussionen ofta med att vi pratar om min sambo och hur dåligt min sambo mår. Jag får helt enkelt sällan prata klart om mina känslor och behov. 

För ett år sedan va även min sambo otrogen mot mig. Men jag förlät det.

Varför behandlar man en människa på det här sättet?
    Kan min sambo ens vara nöjd i relationen?
    Varför har jag så svårt att lämna en så uppenbart dålig relation? 

• Svar på tråden Jag behöver prata om min relation
  • Yllop

Vad är det som är bra som gör att du stannar i denna relation?
    Skulle du inte vara lyckligare på egen hand?

• AndreaBD

Det låter som om din partner inte är särskilt trevligt och/eller att ni inte passar ihop. Och då är det ju bara att avsluta den relationen. Man passar inte ihop med vem som helst, och det går inte att förändra folk.  Du har alltid möjligheten att gå vidare. 

• Anonym (Anonym)
    Yllop skrev 2023-09-08 11:25:24 följande:

Vad är det som är bra som gör att du stannar i denna relation?
    Skulle du inte vara lyckligare på egen hand?

Jag är nog rädd för att jag inte kommer att träffa någon annan och att bli ensam.
  • Dexter dot com

Om du tycker relationen är värd en chans så boka tid hos en parterapeut och lär er kommunicera. Annars lämnar du och blir förmodligen mycket lyckligare.

• Agda90
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-08 11:29:44 följande:
    Jag är nog rädd för att jag inte kommer att träffa någon annan och att bli ensam.
    Så då är det ok att han sviker dig och behandlar dig illa?
    I längden kommer du att må sämre i en sådan relation än att leva ensam.
  • Anonym (Anonym)
    AndreaBD skrev 2023-09-08 11:29:39 följande:

Det låter som om din partner inte är särskilt trevligt och/eller att ni inte passar ihop. Och då är det ju bara att avsluta den relationen. Man passar inte ihop med vem som helst, och det går inte att förändra folk.  Du har alltid möjligheten att gå vidare. 

Det är en blandad kompott. Ibland får jag höra att min sambo älskar mig. Andra dagen kan jag bli behandlad respektlöst. 

Problemet med mig är att tanken på att både gå vidare eller stanna kvar lämnar mig med en stark ångest. Vilket resulterar i en enorm velighet och osäkerhet som jag inte mår bra i. Ibland tänker jag att 'Vi har ju ändå bra stunder ibland'.

• Anonym (ppp)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-08 11:29:44 följande:
    Och han, genom sina pikar om ditt utseende, får dig mer osäker, eller hur? Han gör det med flit. 

Du ger oss olika exempel på dåligt beteende från honom men det allra värsta är väl att han kontrollerar, tycker jag. Varför litar han inte på dig? Du har stått ut med att han varit otrogen (att du inte lämnade då?), han har fått en andra chans men hur hanterar han den? Jäkligt dåligt! Antar att han utgår från sig själv. Han vet hur lätt han var otrogen och tror kanske att du skulle göra detsamma om du fick chansen. 

Göm din telefon, se till att han inte kan logga in i den. Han har inget där att göra. Han ska inte bry sig om vad du har för kläder mm.

Men ja, jag hade inte stannat i en sådan relation, det är helt säkert. ta hjälp av några du litar på som kan stötta dig när du vill lämna.  
  • Anonym (Anonym)
    Dexter dot com skrev 2023-09-08 11:34:37 följande:

Om du tycker relationen är värd en chans så boka tid hos en parterapeut och lär er kommunicera. Annars lämnar du och blir förmodligen mycket lyckligare.

Vi har varit hos tre parterapeuter och har en pågående session atm. 

• Anonym (Anonym)
    Agda90 skrev 2023-09-08 11:38:27 följande:
    Så då är det ok att han sviker dig och behandlar dig illa?
    I längden kommer du att må sämre i en sådan relation än att leva ensam.

Nej det tycker jag inte är ok. Men det är allt växlande mellan kärleksfull partner och respektlös partner som bland annat gör mig osäker.

Bland annat fick jag höra att otroheten för ett år sedan berodde på att jag är dålig på att bekräfta min sambo. 

Allt detta gör mig osäker och jag känner ibland att felet kanske ligger hos mig istället, att det är jag som är dålig på att uppskatta min sambo. 

• Agda90
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-08 11:43:21 följande:

Nej det tycker jag inte är ok. Men det är allt växlande mellan kärleksfull partner och respektlös partner som bland annat gör mig osäker.

Bland annat fick jag höra att otroheten för ett år sedan berodde på att jag är dålig på att bekräfta min sambo. 

Allt detta gör mig osäker och jag känner ibland att felet kanske ligger hos mig istället, att det är jag som är dålig på att uppskatta min sambo. 

Hur hanterade han allt efter att otroheten uppdagades?
    Vad gjorde han för att du skulle kunna lita på honom igen?
    Att lägga skulden på dig är bara korkat. Du har inte tvingat honom att hoppa i säng med en annan kvinna.
    Otroheten är hans fel och hans ansvar enbart!
    Att ni inte har det bra i er relation är ert gemensamma ansvar. 
Svar på tråden Jag behöver prata om min relation