Inlägg från: Anonym (LÄMNA) |Visa alla inlägg
  • Anonym (LÄMNA)

Jag behöver prata om min relation

Anonym (Anonym) skrev 2023-09-08 11:40:47 följande:

Vi har varit hos tre parterapeuter och har en pågående session atm. 

Om er relation efter tre parterapeuter fortfarande är usel och du mår dåligt så måste du inse att relationen inte går att rädda.

Förstår att det kan kännas jobbigt att bli ensam. Men om du inte lämnar kommer du aldrig ha en möjlighet att hitta en man som är schysst och som passar dig! Och som andra skrivit, du kommer i slutänden må bättre av att vara själv än med denna man. Det där hot-cold-agerandet och hela hans beteende är riktigt läskigt och psykopatiskt. Likaså att skylla sin otrohet och annat på partnern. 

Mitt råd, om du inte klarar av att lämna självmant, är att du går i egen terapi och får reda ut dina tankar och hur du ska gå vidare. Även om du lyckas lämna så kan det vara skönt att ha någon att prata med. Lätt att bli avtrubbad och tro att det är fel på en själv om partnern hela tiden påtalar det. Och att han är gullig och kärleksfull ibland kan aldrig väga upp det beteende du beskriver.

Vi har bara ett liv och alla förtjänar att bli behandlade med respekt och omsorg. Lämna, bygg upp dig själv och sök kärlek på annat håll!
  • Anonym (LÄMNA)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-11 16:03:42 följande:

Det är problematiskt hos terapueten också. Vissa beteenden har jag lyft upp under parsamtalen, men det bemöts ofta med ilska eller att min sambo börjar gråta och säger att beteendet kommer från att min sambo är missnöjd i relationen, att min sambo saknar närhet från mig eller att jag är dålig på att sköta vardagssysslorna hemma. 

Ett annat bemötande som jag kan få från min sambo när jag tar upp något som jag tycker är ett problem i relationen, är att min sambo säger att jag bara ser de små problemen, att jag inte ser skogen för alla träden. Det gör mig ledsen. 

Jag vet inte om min sambo är medveten om sitt beteende och agerande. Men jag har tidigare sagt att jag tycker att min sambo behandlar mig osjysst och då har min sambo bekräftat mina känslor och sagt att det ska bli ändring på min sambos beteende. Men det är oftast kortvarigt. Några veckor/månader kanske.

Jag tror att jag ursäktar min sambos dåliga beteende för att jag själv inte vet om jag överreagerar eller inte. 

Förstår att det av en massa olika skäl är svårt att lämna. Rädsla att vara själv, rädsla att aldrig hitta någon, rädsla FÖR partnern, ingen ork. Och förstås osäkerheten på sig själv, det är nog ändå jag som är problemet.

Men TS, förutom att nästan alla här skriver att du måste ta dig ifrån relationen, försök tänka logiskt och läs igenom det du skriver om er relation och din partners agerande mot dig. Vad skulle du råda en vän eller ett syskon?

Er relation är usel och han behandlar dig hemskt. Tre parterapisessioner på 8 år... ert tåg har redan gått. Förhållanden ska inte kännas så jobbiga som erat gör. Visst kan man få jobba lite ibland, men absolut inte som i ert. Då är man inte menade för varandra. Om det känns bättre kan du ju tänka att han också kan hitta någon han passar bättre med.... Liksom du förstås. 

Försök att ta tag i det du konkret behöver göra för att flytta. Ta hjälp av en vän eller möjligen kvinnojour. Ta tag i din egen terapi igen. Du är inte snäll mot dig själv just nu, du måste få hjälp med att tycka om dig själv och förstå att detta inte är ditt fel.
  • Anonym (LÄMNA)

För att förtydliga; släpp just nu tankarna på varför ert förhållande är dåligt, vem som gör fel, om du är känslig, vad ni kan göra etc. Bestäm dig för (utan att älta mer) att ni är färdiga med varandra. Fokusera istället på det praktiska du måste göra för att lämna. 

Svar på tråden Jag behöver prata om min relation