• Xenia

Jag behöver prata om min relation

Anonym (Anonym) skrev 2023-09-08 11:51:37 följande:

Ja det gör mig osäker när jag får kommentarer om mitt utseende. Jag är inte längre bekväm i min kropp som jag en gång var i tiden när jag tränade mycket. 

När min sambo snokade i min telefon så fick jag höra, efter att jag kom på min sambo, att det fanns oro för att jag var otrogen. Vilket jag absolut aldrig skulle kunna vara. 

I samband med att min sambo var otrogen så bestämde jag mig för att lämna. Jag blev otroligt ompysslad av min sambo och fick höra hur ångerfull min sambo var för sitt beteende. Otroheten rann ut i sanden och vi fortsatte relationen. 

När jag i efterhand har tagit upp att jag mår dåligt av otroheten så får jag höra att jag inte kan älta det hur länge som helst, jag måste gå vidare, otroheten berodde på att min sambo inte fick bekräftele från mig och att det var ett tecken på att min sambo inte mådde bra just nu. 

Jag har ändrat lösenordet på min telefon. Jag har ingenting att dölja i min telefon, men jag upplever det som obehagligt att någon annan ska ha tillgång till den. Jag har till och med stängt av notiser på min telefon för att min sambo kollar telefonen så fort jag får en notis. 

Han lyckas alltså få det till att det egentligen var ditt fel att han var otrogen?!

Då kan ju du vara otrogen också. Du får ju inte heller någon bekräftelse av din sambo, tvärtom gör han allt för att ge dig dåligt självförtroende.

Inte för att jag annars förespråkar otrohet men i detta fall låter det som en väg att kunna lämna din sambo. 

Jag tycker det låter som du är utsatt för psykisk misshandel. Och precis som andra misshandlare är han snäll och ångerfull mellan varven, men fortsätter att misshandla.

Jag tror aldrig han ändrar sig. Beteendet är så inkört hos honom. Och du har accepterat det genom att inte lämna honom. Han har alltså ingen orsak att ändra sig.

Vad säger terapeuterna? Är han likadan där, skyller allt på dig? Förnekar han den psykiska misshandeln?
  • Xenia
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-11 16:03:42 följande:

Det är problematiskt hos terapueten också. Vissa beteenden har jag lyft upp under parsamtalen, men det bemöts ofta med ilska eller att min sambo börjar gråta och säger att beteendet kommer från att min sambo är missnöjd i relationen, att min sambo saknar närhet från mig eller att jag är dålig på att sköta vardagssysslorna hemma. 

Ett annat bemötande som jag kan få från min sambo när jag tar upp något som jag tycker är ett problem i relationen, är att min sambo säger att jag bara ser de små problemen, att jag inte ser skogen för alla träden. Det gör mig ledsen. 

Jag vet inte om min sambo är medveten om sitt beteende och agerande. Men jag har tidigare sagt att jag tycker att min sambo behandlar mig osjysst och då har min sambo bekräftat mina känslor och sagt att det ska bli ändring på min sambos beteende. Men det är oftast kortvarigt. Några veckor/månader kanske.

Jag tror att jag ursäktar min sambos dåliga beteende för att jag själv inte vet om jag överreagerar eller inte. 

Och vad säger terapeuten då, bekräftar hen bara din sambos känslor?

Eftersom jag inte är någon terapeut så säger jag att oavsett om du är dålig på att sköta vardagssysslorna hemma el inte, så ursäktar det inte att han uppför sig som en skitstövel.  Han skyller bara ifrån sig "men hon då, hon ...". Han tar inte ansvar för sitt beteende och sina ord.

Och om du verkligen vore "överkänslig" så borde han, om han bryr sig om dig på riktigt, ta hänsyn till det och inte håna dig eller försöka "uppfostra" dig att bli mindre känslig.

Som någon annan påpekat, bry dig inte om att grubbla på om han har rätt eller fel om dig, eller varför han gör som han gör. Ni har ett dysfunktionellt förhållande och inget tyder på att det kommer att bli bättre. Vill du leva så här i 10, 20, 30 år till?
  • Xenia

Terapeuten bör väl ge förslag till er båda. Om hen föreslår att du ska lyssna på din sambo och ge honom mer uppmärksamhet för att han uttrycker att han behöver det, så bör hen väl också föreslå att din sambo ska lyssna på dina behov.

Problemet är väl om du känner dig så nedtryckt av din sambo att du inte klarar av att ge honom uppmärksamhet. Då får du berätta det för terapeuten.

Men det kan vara för sent för terapi för er.

• Xenia
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-16 20:08:01 följande:

Ibland kan jag tycka att min sambo får terapeuten på sin sida, även fast det är så uppenbart att min sambo har ett dåligt beteende mot mig. Exempelvis var terapeuten på min sambos sida när min sambo ursäktade sitt dåliga beteende mot mig för att min sambo får för lite uppmärksamhet/bekräftelse från mig. 

Här om dagen skulle vi gå ut tillsammans. När jag hade valt mina kläder så säger min sambo såhär till mig. 
    ?Kan du inte ha någon annan t-shirt på dig? Den t-shirten är den fulaste du har? 
    Jag svarade med att jag blir ledsen när min sambo säger så och frågar min sambo om min sambo skulle uppskatta att jag kommenterade min sambos klädval likadant. Svaret som jag då fick tillbaka var att jag också brukar säga sådana saker till min sambo. (vilket jag inte har något minne av att jag har gjort).  

Terapeuten ska ju inte välja någon sida. Men hen ska inte heller vara någon domare som säger "det är ditt fel, du måste ändra dig".

Terapeuten ska lyssna på bägge och hjälper er att lyssna på varandra. Det är ingen ursäkt för dåligt beteende, men båda ska ju säga vad de behöver (och båda ska lyssna på den andra).

Du kan ju säga "jag lovar att inte kommentera ditt klädval om du inte kommenterar mitt".

Men iofs, jag kritiserar friskt min mans klädval och han gör detsamma mot mig. Jag blir inte ledsen över hans kritik men det kan hända att jag struntar i den för att jag litar mer på min smak än hans. Kan du inte bara svara "JAG tycker att den är fin". Alt så håller du med om att den inte är den finaste och byter utan att ta åt dig. Eller ser du kritik mot din t-shirt som kritik mot din person? Ni kanske bara har olika smak.
  • Xenia
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-16 19:56:32 följande:

Det är inte allt som kommer fram hos terapeuten, jag försöker att undvika drama och istället stärka mig själv. Att kritisera min sambos beteende hos terapeuten gör jag med väl utvalda ord. Säger jag ?för mycket? eller kritiserar min sambo ?för mycket? så blir det ofta bråk eller dålig stämning under terapin eller efter terapin. Min sambo har vid tidigare tillfälle även sagt åt mig att inte ta upp vissa saker hos terapeuten.

Jag tycker inte det är någon mening att gå hos en terapeut om man måste censurera sig själv. Då tar man inte upp det som man själv tycker är jobbigast.

Om han tar upp det han ser som problem medan du inte får ta upp det du ser som problem, blir ju hela intrycket terapeuten får snedvridet.

Terapeuten har tystnadsplikt. Du borde säga till din sambo "Jag tar upp precis det jag vill, annars är det ingen idé med terapi".

Du borde också för terapeuten berätta att det blir bråk efter terapin eftersom din sambo tycker att du skvallrar eller ger fel intryck av något som hänt. Bråk och pikar är just ett stort problem.

Känns som din sambo kräver lydnad av dig. Vill du ställa upp på det?
Svar på tråden Jag behöver prata om min relation