Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Jag behöver prata om min relation

Hej FL, 

Jag lever i en relation sedan 8 år tillbaka och jag mår stundtals inte bra i den. 

Våran relation är minst sagt en berg och dalbana och har varit så det senaste åren. Vi har perioder av lycka och attraktion till varandra, å andra sidan en relation som består av respektlöshet, drama och elaka pikar/kommentarer.

Pikarna/kommentarerna kan se ut som följande från min sambo
    -Åsikter om min kroppsfigur
    -Åsikter om hur jag klipper håret
    -Åsikter om hur jag spenderar min lediga tid
    -Åsikter om vad jag äter/dricker
    -Åsikter om hur jag spenderar mina egna pengar

När jag konfronterar min sambos kommentarer så är det ofta försvarsställning, invalidering eller offerkoftan som kryper fram. Exempelvis.
    Jag säger att jag blir upprörd/ledsen av att höra dig kommentera vad jag äter.
    Detta bemöts ofta av:
    -Va inte så känslig
    -Det säger jag bara för att jag är missnöjd med vår relation 
    -Jag försöker bara hjälpa dig att gå ner i vikt

Utöver ovan känner jag mig också kontrollerad. Bland annat har det hänt några gånger att min sambo snokar i min telefon, vill ha koll på var jag ska när jag går ut, när jag kommer hem från jobbet, vilka saker/kläder jag ska slänga etc. 

Vi har en allmänt dålig kommunikation med varandra. Jag känner att jag tassar på tårna och är obekväm med att ta upp känsliga frågor med min sambo. Det slutar ofta med att vi blir osams. Tar jag exempelvis upp att jag mår dåligt i relationen så slutat diskussionen ofta med att vi pratar om min sambo och hur dåligt min sambo mår. Jag får helt enkelt sällan prata klart om mina känslor och behov. 

För ett år sedan va även min sambo otrogen mot mig. Men jag förlät det.

Varför behandlar man en människa på det här sättet?
    Kan min sambo ens vara nöjd i relationen?
    Varför har jag så svårt att lämna en så uppenbart dålig relation? 

• Svar på tråden Jag behöver prata om min relation
  • Anonym (Anonym)
    Yllop skrev 2023-09-08 11:25:24 följande:

Vad är det som är bra som gör att du stannar i denna relation?
    Skulle du inte vara lyckligare på egen hand?

Jag är nog rädd för att jag inte kommer att träffa någon annan och att bli ensam.
  • Anonym (Anonym)
    AndreaBD skrev 2023-09-08 11:29:39 följande:

Det låter som om din partner inte är särskilt trevligt och/eller att ni inte passar ihop. Och då är det ju bara att avsluta den relationen. Man passar inte ihop med vem som helst, och det går inte att förändra folk.  Du har alltid möjligheten att gå vidare. 

Det är en blandad kompott. Ibland får jag höra att min sambo älskar mig. Andra dagen kan jag bli behandlad respektlöst. 

Problemet med mig är att tanken på att både gå vidare eller stanna kvar lämnar mig med en stark ångest. Vilket resulterar i en enorm velighet och osäkerhet som jag inte mår bra i. Ibland tänker jag att 'Vi har ju ändå bra stunder ibland'.

• Anonym (Anonym)
    Dexter dot com skrev 2023-09-08 11:34:37 följande:

Om du tycker relationen är värd en chans så boka tid hos en parterapeut och lär er kommunicera. Annars lämnar du och blir förmodligen mycket lyckligare.

Vi har varit hos tre parterapeuter och har en pågående session atm. 

• Anonym (Anonym)
    Agda90 skrev 2023-09-08 11:38:27 följande:
    Så då är det ok att han sviker dig och behandlar dig illa?
    I längden kommer du att må sämre i en sådan relation än att leva ensam.

Nej det tycker jag inte är ok. Men det är allt växlande mellan kärleksfull partner och respektlös partner som bland annat gör mig osäker.

Bland annat fick jag höra att otroheten för ett år sedan berodde på att jag är dålig på att bekräfta min sambo. 

Allt detta gör mig osäker och jag känner ibland att felet kanske ligger hos mig istället, att det är jag som är dålig på att uppskatta min sambo. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (ppp) skrev 2023-09-08 11:39:29 följande:
    Och han, genom sina pikar om ditt utseende, får dig mer osäker, eller hur? Han gör det med flit. 

Du ger oss olika exempel på dåligt beteende från honom men det allra värsta är väl att han kontrollerar, tycker jag. Varför litar han inte på dig? Du har stått ut med att han varit otrogen (att du inte lämnade då?), han har fått en andra chans men hur hanterar han den? Jäkligt dåligt! Antar att han utgår från sig själv. Han vet hur lätt han var otrogen och tror kanske att du skulle göra detsamma om du fick chansen. 

Göm din telefon, se till att han inte kan logga in i den. Han har inget där att göra. Han ska inte bry sig om vad du har för kläder mm.

Men ja, jag hade inte stannat i en sådan relation, det är helt säkert. ta hjälp av några du litar på som kan stötta dig när du vill lämna.  

Ja det gör mig osäker när jag får kommentarer om mitt utseende. Jag är inte längre bekväm i min kropp som jag en gång var i tiden när jag tränade mycket. 

När min sambo snokade i min telefon så fick jag höra, efter att jag kom på min sambo, att det fanns oro för att jag var otrogen. Vilket jag absolut aldrig skulle kunna vara. 

I samband med att min sambo var otrogen så bestämde jag mig för att lämna. Jag blev otroligt ompysslad av min sambo och fick höra hur ångerfull min sambo var för sitt beteende. Otroheten rann ut i sanden och vi fortsatte relationen. 

När jag i efterhand har tagit upp att jag mår dåligt av otroheten så får jag höra att jag inte kan älta det hur länge som helst, jag måste gå vidare, otroheten berodde på att min sambo inte fick bekräftele från mig och att det var ett tecken på att min sambo inte mådde bra just nu. 

Jag har ändrat lösenordet på min telefon. Jag har ingenting att dölja i min telefon, men jag upplever det som obehagligt att någon annan ska ha tillgång till den. Jag har till och med stängt av notiser på min telefon för att min sambo kollar telefonen så fort jag får en notis. 

• Anonym (Anonym)
    Agda90 skrev 2023-09-08 11:49:11 följande:
    Hur hanterade han allt efter att otroheten uppdagades?
    Vad gjorde han för att du skulle kunna lita på honom igen?
    Att lägga skulden på dig är bara korkat. Du har inte tvingat honom att hoppa i säng med en annan kvinna.
    Otroheten är hans fel och hans ansvar enbart!
    Att ni inte har det bra i er relation är ert gemensamma ansvar. 

Min sambo berättade för mig om otroheten, det var alltså inte jag som upptäckte den. Min sambo har bland annat sagt 'Tycker du inte att det är bra att jag berättade om otroheten?' 'Det betydde ingenting' etc. 

Efter otroheten så fick jag väldigt mycket bekräftelse, men nu känns det som att vi sakta men säkert går tillbaka till det gamla beteendemönstret. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (LÄMNA) skrev 2023-09-08 12:38:22 följande:
    Om er relation efter tre parterapeuter fortfarande är usel och du mår dåligt så måste du inse att relationen inte går att rädda.

Förstår att det kan kännas jobbigt att bli ensam. Men om du inte lämnar kommer du aldrig ha en möjlighet att hitta en man som är schysst och som passar dig! Och som andra skrivit, du kommer i slutänden må bättre av att vara själv än med denna man. Det där hot-cold-agerandet och hela hans beteende är riktigt läskigt och psykopatiskt. Likaså att skylla sin otrohet och annat på partnern. 

Mitt råd, om du inte klarar av att lämna självmant, är att du går i egen terapi och får reda ut dina tankar och hur du ska gå vidare. Även om du lyckas lämna så kan det vara skönt att ha någon att prata med. Lätt att bli avtrubbad och tro att det är fel på en själv om partnern hela tiden påtalar det. Och att han är gullig och kärleksfull ibland kan aldrig väga upp det beteende du beskriver.

Vi har bara ett liv och alla förtjänar att bli behandlade med respekt och omsorg. Lämna, bygg upp dig själv och sök kärlek på annat håll!

Jag känner mig alldeles för svag för att lämna. Jag har försökt att lämna flera gånger tidigare och min sambo har även hotat med att lämna mig. Men på något sätt så binds vi ihop igen. 

Hot-cold-agerandet är något som jag känner igen väl i relationen. Även att jag får mina känslor invaliderade. Exempelvis när vi pratar om relationen och jag tar upp ett problem som gör mig ledsen så har min sambo nästan alltid något argument för att min sambo skulle ha det jobbigare än mig. Det leder till att vi pratar om min sambo istället för problemet som jag tog upp. I slutet av diskussionen får jag höra saker som "Den här relationen fungerar inte" eller att min sambo går iväg och behandlar mig med "silent treatment" tills jag kryper till korset. 

Min sambo är extremt känslig mot kritik och det blir svårt att prata om våran relation med de problem som vi har. 

Å andra sidan kan min sambo vara väldigt tröstande när jag mår dåligt över något som inte gäller min sambo. 

Jag har gått i egen terapi några gånger. Under samtalet med min terapuet så kan jag känna mig stark, men när jag kommer hem igen så kommer osäkerheten fram igen. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Processer) skrev 2023-09-08 12:53:42 följande:

Jag tänker att en relation som stundtals är "bra" men också innehåller kränkningar, otrohet och otrygghet faktiskt inte är bra på riktigt, utan just en problematisk relation.

Jag tänker att du gör helt rätt som lyfter din relation med andra och faktiskt funderar över separation. 8 år är lång tid att hamna i vanor och en vardag och självklart har ni haft bra delar också. Annars hade det varit mer uppenbart.

Det finns processer i relationer som inte är så sunda. Att ni stundtals har det bra. Men hur bra är det egentligen när du faktiskt har en sambo som beter sig på ett sätt som gör att du behöver hitta fungerande strategier för att vara trygg. Och där det är ditt fel att han beter sig illa.

Jag är så förvirrad ibland att jag vet inte vad som är sunt, osunt, rätt eller fel. 

Efter kränkningar kan det komma en kommentar från min sambo som tycker att jag är "för känslig". Att jag tolkar saker fel etc. 

Mår jag dåligt så borde jag söka vård. Förvisso kan min sambo har rätt i att man ska söka vård om man mår dåligt. Men sättet min sambo säger det på kan få mig att reagera. Det är mer att min sambo säger "Du borde söka vård" istället för att fråga mig om det är så att jag skulle må bättre av att söka vård. 

Sen finns det givetvis bra stunder. Och det är dom bra stunderna som jag hakar fast mig vid. Jag tänker att vi kanske har det bra ändå, att jag överreagerar ibland etc. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Grabb) skrev 2023-09-08 13:25:19 följande:

Ok, så ni har avverkat tre stycken parterapeuter, och går även i sessioner just nu...

Vad pratar ni om då, egentligen? Lyfter du dessa punkter och kommentarer som du skriver om här?

Vad säger era terapeuter?

Här kommer hårda ord, men om er relation "bara varat" i 8 år, och ni gått igenom tre olika rådgivnings-sessioner à X antal gånger, och är mitt uppe i en as we speak, och det fortfarande är så som du skriver. Ledsen, men då är det dags att avsluta relationen!

Det din sambo utsätter dig för klassificeras som våld (!). Psykiskt våld. Att vara kontrollerande, att ha ständiga åsikter om ditt utseende, vad du äter och dricker, vad du gör, vad du inte (!?) gör etc. 

Våld kommer i olika former, inte bara fysiskt.

Din sambo är säkerligen (antar jag) inte medveten om det, men så är det!

Alternativt så är han väldigt medveten om det och då har han en personlighetsstörning.

Är han inte medveten om det, då kan man få hjälp, om man är öppen och mottaglig. Kanske under er parterapi (men det låter inte så på er historik).

Är han medveten om det, då är det faktiskt mycket svårare att få hjälp, eller få till en förändring.

Tycker att du ska ställa lite tuffa frågor till dig själv gällande er relation! Sluta ursäkta din sambos dåliga beteende! Bygg upp din självkänsla (då jag är helt övertygad att det är din sambo som sänkt den och gör dig osäker och framkallar din ångest!).

Dessutom så har han varit otrogen, och skyller det beteendet på dig. Fräscht!

Han verkar vara en riktig keeper! Not!

Run Forrest, run!!

Det är problematiskt hos terapueten också. Vissa beteenden har jag lyft upp under parsamtalen, men det bemöts ofta med ilska eller att min sambo börjar gråta och säger att beteendet kommer från att min sambo är missnöjd i relationen, att min sambo saknar närhet från mig eller att jag är dålig på att sköta vardagssysslorna hemma. 

Ett annat bemötande som jag kan få från min sambo när jag tar upp något som jag tycker är ett problem i relationen, är att min sambo säger att jag bara ser de små problemen, att jag inte ser skogen för alla träden. Det gör mig ledsen. 

Jag vet inte om min sambo är medveten om sitt beteende och agerande. Men jag har tidigare sagt att jag tycker att min sambo behandlar mig osjysst och då har min sambo bekräftat mina känslor och sagt att det ska bli ändring på min sambos beteende. Men det är oftast kortvarigt. Några veckor/månader kanske.

Jag tror att jag ursäktar min sambos dåliga beteende för att jag själv inte vet om jag överreagerar eller inte. 

• Anonym (Anonym)
    Agda90 skrev 2023-09-08 13:40:21 följande:
    Det låter som att du blev informerad och sen var det nog med det. Ingen parterai eller samtal för att återuppbygga tilliten? Någon ånger från hans sida? och då menar jag djup ånger för att han bedrog dig?

Vi går i parterapi. I början var min sambo djup ångerfull, men då var jag också väldigt arg, ledsen och bestämd för att lämna relationen. 

Nu när det har gått ett tag sedan otroheten så försöker min sambo förminska det som hände. Säger saker som "Det var bara 10 min", "Det betydde ingenting", "Jag ångrar att jag sa något om det här"

• Anonym (Anonym)
    Villrådig81 skrev 2023-09-11 15:46:42 följande:

Det låter som att din partner är narcissist och gaslightar dig!!
    Hans beteende är inte ok någonstans och, ursäkta att jag är krass här, men du behöver lämna honom!

Jag har levt i en liknande relation och det var som en mardröm.
    Hade som tur var lite skinn på näsan och lyckades ta mig ur det.
    INGEN är värd att bli behandlad så!

Du kommer må så mycket bättre om du lämnar och det kommer garanterat finnas någon där ute som uppskattar dig för den du är och som förtjänar dig.

Lycka till <3 

Jag har läst lite om narcisissm och jag tycker att det är en del beteendemönster som passar in på min sambo, speciellt den "dolda narcisissten". 

Min sambo har ingen grandios självbild, utan söker ofta bekräftelse och ibland i kombination av en offermentalitet. Bekräftelsebehovet hos min sambo skulle jag  beskriva som omättligt. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Grabb) skrev 2023-09-12 14:10:09 följande:
    Om detta är saker och känslor som kommer fram och upp när ni sitter hos en terapeaut... och inte över tid lyckas lösa det, eller lär er förstå varandra bättre... då är det dags att se sig själv och sin partner i spegeln och verkligen fundera om ni någonsin kommer att lösa era problem. 

Om du överreagerar eller inte är ganska oväsentligt, i sak. Man äger sina egna känslor. Sen får man agera på det. De saker du listar utifrån pikar eller kommenterar är - tja för att använda ditt egna ord - "osjysst". Minst sagt...

Det är inte allt som kommer fram hos terapeuten, jag försöker att undvika drama och istället stärka mig själv. Att kritisera min sambos beteende hos terapeuten gör jag med väl utvalda ord. Säger jag ?för mycket? eller kritiserar min sambo ?för mycket? så blir det ofta bråk eller dålig stämning under terapin eller efter terapin. Min sambo har vid tidigare tillfälle även sagt åt mig att inte ta upp vissa saker hos terapeuten.

• Anonym (Anonym)
    Villrådig81 skrev 2023-09-12 14:31:38 följande:
    Känner igen mig så väl!
    Inte heller hos min sambo stämde allt in. 
    Men i stora drag gjorde det det och såhär i efterhand ser jag det ännu klarare.
    Förstår att det är väldigt svårt att ta dig ur det, men tro mig - det kommer vara värt det!
    Jag ser beteendet jag med, men när min sambo vänder snälla och omtänksamma sidan till så blir jag ?svag? och tycker att det blir alldeles för jobbigt med separation.
  • Anonym (Anonym)
    Xenia skrev 2023-09-12 16:02:31 följande:
    Och vad säger terapeuten då, bekräftar hen bara din sambos känslor?

Eftersom jag inte är någon terapeut så säger jag att oavsett om du är dålig på att sköta vardagssysslorna hemma el inte, så ursäktar det inte att han uppför sig som en skitstövel.  Han skyller bara ifrån sig "men hon då, hon ...". Han tar inte ansvar för sitt beteende och sina ord.

Och om du verkligen vore "överkänslig" så borde han, om han bryr sig om dig på riktigt, ta hänsyn till det och inte håna dig eller försöka "uppfostra" dig att bli mindre känslig.

Som någon annan påpekat, bry dig inte om att grubbla på om han har rätt eller fel om dig, eller varför han gör som han gör. Ni har ett dysfunktionellt förhållande och inget tyder på att det kommer att bli bättre. Vill du leva så här i 10, 20, 30 år till?

Ibland kan jag tycka att min sambo får terapeuten på sin sida, även fast det är så uppenbart att min sambo har ett dåligt beteende mot mig. Exempelvis var terapeuten på min sambos sida när min sambo ursäktade sitt dåliga beteende mot mig för att min sambo får för lite uppmärksamhet/bekräftelse från mig. 

Här om dagen skulle vi gå ut tillsammans. När jag hade valt mina kläder så säger min sambo såhär till mig. 
    ?Kan du inte ha någon annan t-shirt på dig? Den t-shirten är den fulaste du har? 
    Jag svarade med att jag blir ledsen när min sambo säger så och frågar min sambo om min sambo skulle uppskatta att jag kommenterade min sambos klädval likadant. Svaret som jag då fick tillbaka var att jag också brukar säga sådana saker till min sambo. (vilket jag inte har något minne av att jag har gjort). 

• Anonym (Anonym)
    Tyra myra skrev 2023-09-16 20:54:20 följande:
    Måste på allvar fråga dig om terapeuten verkligen är på någons sida? 

Om det är så byt omedelbart terapeut

Det här var en händelse som jag reagerade på hos terapeuten. Det var mer att jag kände att min sambo fick medhåll av terapeuten när min sambo uttryckte att jag gav min sambo för lite bekräftelse och att min sambos dåliga beteende gentemot mig ursäktades med att jag gav för lite bekräftelse. Det kändes inte så bra. 

• Anonym (Anonym)
    Xenia skrev 2023-09-16 22:35:20 följande:

Terapeuten bör väl ge förslag till er båda. Om hen föreslår att du ska lyssna på din sambo och ge honom mer uppmärksamhet för att han uttrycker att han behöver det, så bör hen väl också föreslå att din sambo ska lyssna på dina behov.

Problemet är väl om du känner dig så nedtryckt av din sambo att du inte klarar av att ge honom uppmärksamhet. Då får du berätta det för terapeuten.

Men det kan vara för sent för terapi för er.

Så är det såklart och det var ungefär det som terapeuten förmedlade också, att båda vi två ska lyssna på varandras behov. Jag har såklart mina brister också, men att min sambo skyller ett dåligt beteende på att jag ger min sambo för lite uppmärksamhet tycker jag är ett svagt argument. 
  • Anonym (Anonym)
    Xenia skrev 2023-09-16 22:46:18 följande:
    Terapeuten ska ju inte välja någon sida. Men hen ska inte heller vara någon domare som säger "det är ditt fel, du måste ändra dig".

Terapeuten ska lyssna på bägge och hjälper er att lyssna på varandra. Det är ingen ursäkt för dåligt beteende, men båda ska ju säga vad de behöver (och båda ska lyssna på den andra).

Du kan ju säga "jag lovar att inte kommentera ditt klädval om du inte kommenterar mitt".

Men iofs, jag kritiserar friskt min mans klädval och han gör detsamma mot mig. Jag blir inte ledsen över hans kritik men det kan hända att jag struntar i den för att jag litar mer på min smak än hans. Kan du inte bara svara "JAG tycker att den är fin". Alt så håller du med om att den inte är den finaste och byter utan att ta åt dig. Eller ser du kritik mot din t-shirt som kritik mot din person? Ni kanske bara har olika smak.

Jag är inte jättebra bra på att bekräfta min sambo, det kan jag uppriktigt säga. Jag känner mig ibland trött på att uppfylla ett stort bekräftelsebehov som jag tycker att min sambo har. Det i kombination av pikar och dumma kommentarer ibland gör mig än mer motvillig. 

Kritik tycker jag att man ska kunna ge och ta, men på ett bra och vänligt sätt. I det här fallet så slutade mitt klädval med att jag bytte om och blev ledsen. Efteråt säger min sambo ?Men ha på dig t-shirten om du vill?. Men för mig känns det inte så kul att ta på mig en t-shirt som jag precis har hört är den fulaste jag har. 
    Det lämnar mig med en osäkerhet. 

Svar på tråden Jag behöver prata om min relation