Inlägg från: Anonym (Grabb) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Grabb)

Jag behöver prata om min relation

Ok, så ni har avverkat tre stycken parterapeuter, och går även i sessioner just nu...

Vad pratar ni om då, egentligen? Lyfter du dessa punkter och kommentarer som du skriver om här?

Vad säger era terapeuter?

Här kommer hårda ord, men om er relation "bara varat" i 8 år, och ni gått igenom tre olika rådgivnings-sessioner à X antal gånger, och är mitt uppe i en as we speak, och det fortfarande är så som du skriver. Ledsen, men då är det dags att avsluta relationen!

Det din sambo utsätter dig för klassificeras som våld (!). Psykiskt våld. Att vara kontrollerande, att ha ständiga åsikter om ditt utseende, vad du äter och dricker, vad du gör, vad du inte (!?) gör etc. 

Våld kommer i olika former, inte bara fysiskt.

Din sambo är säkerligen (antar jag) inte medveten om det, men så är det!

Alternativt så är han väldigt medveten om det och då har han en personlighetsstörning.

Är han inte medveten om det, då kan man få hjälp, om man är öppen och mottaglig. Kanske under er parterapi (men det låter inte så på er historik).

Är han medveten om det, då är det faktiskt mycket svårare att få hjälp, eller få till en förändring.

Tycker att du ska ställa lite tuffa frågor till dig själv gällande er relation! Sluta ursäkta din sambos dåliga beteende! Bygg upp din självkänsla (då jag är helt övertygad att det är din sambo som sänkt den och gör dig osäker och framkallar din ångest!).

Dessutom så har han varit otrogen, och skyller det beteendet på dig. Fräscht!

Han verkar vara en riktig keeper! Not!

Run Forrest, run!!

• Anonym (Grabb)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-11 16:03:42 följande:

Det är problematiskt hos terapueten också. Vissa beteenden har jag lyft upp under parsamtalen, men det bemöts ofta med ilska eller att min sambo börjar gråta och säger att beteendet kommer från att min sambo är missnöjd i relationen, att min sambo saknar närhet från mig eller att jag är dålig på att sköta vardagssysslorna hemma. 

Ett annat bemötande som jag kan få från min sambo när jag tar upp något som jag tycker är ett problem i relationen, är att min sambo säger att jag bara ser de små problemen, att jag inte ser skogen för alla träden. Det gör mig ledsen. 

Jag vet inte om min sambo är medveten om sitt beteende och agerande. Men jag har tidigare sagt att jag tycker att min sambo behandlar mig osjysst och då har min sambo bekräftat mina känslor och sagt att det ska bli ändring på min sambos beteende. Men det är oftast kortvarigt. Några veckor/månader kanske.

Jag tror att jag ursäktar min sambos dåliga beteende för att jag själv inte vet om jag överreagerar eller inte. 

Om detta är saker och känslor som kommer fram och upp när ni sitter hos en terapeaut... och inte över tid lyckas lösa det, eller lär er förstå varandra bättre... då är det dags att se sig själv och sin partner i spegeln och verkligen fundera om ni någonsin kommer att lösa era problem. 

Om du överreagerar eller inte är ganska oväsentligt, i sak. Man äger sina egna känslor. Sen får man agera på det. De saker du listar utifrån pikar eller kommenterar är - tja för att använda ditt egna ord - "osjysst". Minst sagt...
Svar på tråden Jag behöver prata om min relation