Inlägg från: Anonym (Begränsa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Begränsa)

Balansera lek, läxor, aktiviteter mm

Vi har sett till att planera in tid som är fri från kompisar och aktiviteter. Vi har valt bort aktiviteter som kräver alldeles för mycket engagemang och regelbunden helgengagemang, begränsar kompislek på vardagar och prioriterar läxor före allt annat. Om inte läxorna är gjorda, blir det inte heller aktivitet eller kompislek.

Jag upplever att också barnen har ett behov av att ta det lugn och inte ständigt vara på språng mellan olika saker. 

• Anonym (Begränsa)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-08 17:30:56 följande:
    Vi prioriterade kompisar.  Man prioriterar olika. Läxorna gjorde vi efter middagen när kompisarna gått hem. Vi prioriterade också aktiviteter. 
    Ja, vad vill du säga med det här? Klart man prioriterar olika. Nu verkar TS inte helt tillfreds med hur de har det nu, varför jag berättat hur vi valt att prioritera. 
  • Anonym (Begränsa)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-08 17:45:21 följande:
    Jag tycker att det är viktigt att prioritera barnens sociala utveckling,det är min åsikt . Det ville jag säga . 
    Det kan man göra utan att vända ut och in på sig själv, och stressa sönder barnen. Alla barn vill inte vara ständigt upptagna. Alla är liksom inte stöpta i samma form, vare sig vuxna eller barn. 
  • Anonym (Begränsa)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-08 17:49:46 följande:
    Mina barn blev inte stressade av att ha kompisar, tvärtom. Kompisar är superviktigt för barn. Det som stressar barn allra mest och får dem att må dåligt är ju att sakna kompisar. Därför prioriterade vi i alla lägen kompisar. 
    Läser du ens vad jag skriver? Alla är stöpta i olika form, både barn och vuxna. 
  • Anonym (Begränsa)
    Mimosa86 skrev 2023-09-09 16:47:16 följande:

Det gör man inte. Har liknande och en jävligt
     tuff jobbvecka bakom mig. Därför fick vi ställa in saker och jag ligger just nu och gråter i sovrummet och vill bara springa så fort jag kan från detta liv just nu.

Det är exakt på grund av det här vi valt att begränsa! Vi är fler i familjen som ska hålla ihop och må bra.

Bara i sommar ska två par i vår närhet skilja sig. Båda uppger att det faktum att all fritid gått till barnens aktiviteter, har varit en bidragande orsak. Ett av paren hade inte pratat ordentligt på flera år och när de väl fick tid, hade de inte längre något att prata om.

Och du, stor kram och se till att ta hand om dig!
  • Anonym (Begränsa)
    hurtänktedunu skrev 2023-09-09 17:45:26 följande:
    Känner igen det där. Vi började nyligen på familjerådgivningen för att lära oss att kommunicera bättre. Och vilken skillnad det blivit. Vi är så olika min man och jag och kommunicerar helt olika med dessa möten har gett oss förståelse.
    Alla är så klart olika. Vissa familjen älskar den typen av liv och skulle inte kunna tänka sig ?dötid?. För andra är det livsviktigt. Jag tänker att det viktigaste är att känna efter vad som är viktigt för just oss som familj och agera därefter. Det är lätt att dras med i att barnen ska få göra allt de vill och att allt måste innebära en massa tid och engagemang. 
  • Anonym (Begränsa)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-11 07:20:43 följande:

Ni som väljer bort aktiviteter , hur säkerställer ni att era barn får den motion och rörelse på en timme om dagen som barn behöver för att må bra? Är ni ute med dem själva en timme om dagen och tränar? Tänker att barn som inte går på aktivitet blir väldigt stillasittande idag, framför skärmar. 

Vem i tråden har helt valt bort aktiviteter?
  • Anonym (Begränsa)
    Elin P skrev 2023-09-11 13:33:44 följande:
    Ska båda jobba heltid så finns det nog många som inte kan säkerställa en timmes fysisk träning för barnen nej. Vi får inte ihop livet med heltid bägge utan väljer att gå ner i tid. Alla kan ju inte det dock och då skulle jag ha valt inkomst + att inte bränna ut mig framför träning åt barnen. Så är det.
    Så är det inte heller en timmes träning per dag som rekommenderas, utan en timmes rörelse som ger ökad puls och andning. Att gå eller cykla till skola och kompisar, räknas alltså in där. 

Fysisk träning, rekommenderas tre gånger i veckan. 
Svar på tråden Balansera lek, läxor, aktiviteter mm