• Aniiee

Livsmedelsbutikernas matkassar är på upphällningen

Jag har observerat att matkassarna, framför allt från matbutikerna, försvinner mer och mer. Förr hade både Mathem, City Gross, Ica och Coop flertalet olika kassar att välja mellan. Ica var ju känd för sin matkasse "billiga veckan", som skulle vara billigt, men hade också "familjekassen"  "bistro", "inspiration" och "klimat". Mathem hade 4 olika kassar, Coop hade 3. City Gross har 9 matkassar som nu ska gå i graven (de har haft minst ytterligare en). De flesta hade också laktosfria varianter av i alla fall sina "familje"matkassar

Mathem och Coop har helt gått ifrån matkassarna och har numera "köpklara" recept (fungerade sådär sist jag undersökte detta för ett par år sedan, då de haft köpklara recept parallelt med matkassarna ganska länge). City Gross går också över till detta men ska även ha färdiga veckomenyer som förslag. Ica har endast kvar tre varianter av "familjekassen", en "vanlig" en laktosfri och en vegetarisk. 

Willys och Hemköp har aldrig haft matkassar mig veterligen.

Jag kommer uppdatera/posta ett eller flera inlägg med ett test att klicka hem köpklara recept från dessa 4 butiker, för att se hur de klarar av ingredienslistorna och välja varor och synka ihop osv.

Så, nu undrar jag: Ni som köpt matkassar mer eller mindre regelbundet genom åren, vad tyckte ni om kassarna och vad tycker ni om att de håller på att försvinna? Och vad tror ni att det beror på?

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Svar på tråden Livsmedelsbutikernas matkassar är på upphällningen
  • Anonym (morot)

Jag tänker att maten är dyrare, då vill man välja varor själv för att slippa dåliga exemplar, och den extra avgiften kan vara strået som knäcker kamelen.

• Aniiee
    Anonym (morot) skrev 2023-09-08 19:23:13 följande:

Jag tänker att maten är dyrare, då vill man välja varor själv för att slippa dåliga exemplar, och den extra avgiften kan vara strået som knäcker kamelen.

Fast det är ju kundernas resonemang att inte köpa matkassar, inte butikernas att inte sälja dem. Visst att det så klart påverkar men en hel del matkassar trillade av pinn innan inflationen tog fart, även om det accelererat.
  • Cereal Killer

Folk kanske hellre väljer matkassar från de företag som helt fokuserar på detta. Vi har haft Ica, city gross och mathem. Det var alldeles för lite grönsaker i kassarna. Helt ohållbart att äta så i längden. Hello fresh, linas och middagsfrid har varit bättre. 

Det jag verkligen inte förstår varför det inte finns är ett alternativ med förberedd, någorlunda nyttig mat. Tex att man till en måltid får en låda av aluminiumfolie med färska, skalade och skurna rotfrukter som det bara är att hälla lite rapsolja på och ställa in i ugnen, något protein som är tillagat sous vide och som kan stekas på lite snabbt, och någon färdig sås/röra utan massa tillsatser och dåliga fetter samt ett par färska grönsaker som man kan slänga ihop till en sallad på 3 minuter. Landet är fullt med heltidsarbetande, trötta föräldrar som vill ge sitt barn en bra kost och har pengar att lägga på mat, men som saknar orken att göra det, så marknaden för ett sådant alternativ borde vara enorm. 

• TvillingmammaVästgöte

Vi körde Midddgsfruf  och Linas matkassar ett tag och i början var det kul. Sen blev det jobbigt att hela tiden laga nya recept . Istället gjorde vi tvåveckorsschrma med mat. Vi tog våra bästa recept och många var från Linas matkasse. Vi upplevde också att recepten blev sämre och sämre, de kunde väl inte hitta på nya bra recept hela tiden. Men vi hade matkasse i flera år. Vi testade ICAs också men det var trista recept. 

• Aniiee
    Cereal Killer skrev 2023-09-08 19:39:30 följande:

Folk kanske hellre väljer matkassar från de företag som helt fokuserar på detta. Vi har haft Ica, city gross och mathem. Det var alldeles för lite grönsaker i kassarna. Helt ohållbart att äta så i längden. Hello fresh, linas och middagsfrid har varit bättre. 

Det jag verkligen inte förstår varför det inte finns är ett alternativ med förberedd, någorlunda nyttig mat. Tex att man till en måltid får en låda av aluminiumfolie med färska, skalade och skurna rotfrukter som det bara är att hälla lite rapsolja på och ställa in i ugnen, något protein som är tillagat sous vide och som kan stekas på lite snabbt, och någon färdig sås/röra utan massa tillsatser och dåliga fetter samt ett par färska grönsaker som man kan slänga ihop till en sallad på 3 minuter. Landet är fullt med heltidsarbetande, trötta föräldrar som vill ge sitt barn en bra kost och har pengar att lägga på mat, men som saknar orken att göra det, så marknaden för ett sådant alternativ borde vara enorm. 

Tråkigt med för lite grönsaker. 

Vill man ha "halvfärdiga" maträtter så är det nog typ Matkomfort man ska satsa på.  Jag vet inte hur deras tillbehörs-grönsaks-game är, dock. Men i övrigt är de ju nästan klara, enligt utsago, inklusive sås. Men den kostar ju också lite mer.
Svar på tråden Livsmedelsbutikernas matkassar är på upphällningen