Livsmedelsbutikernas matkassar är på upphällningen
Jag har observerat att matkassarna, framför allt från matbutikerna, försvinner mer och mer. Förr hade både Mathem, City Gross, Ica och Coop flertalet olika kassar att välja mellan. Ica var ju känd för sin matkasse "billiga veckan", som skulle vara billigt, men hade också "familjekassen" "bistro", "inspiration" och "klimat". Mathem hade 4 olika kassar, Coop hade 3. City Gross har 9 matkassar som nu ska gå i graven (de har haft minst ytterligare en). De flesta hade också laktosfria varianter av i alla fall sina "familje"matkassar
Mathem och Coop har helt gått ifrån matkassarna och har numera "köpklara" recept (fungerade sådär sist jag undersökte detta för ett par år sedan, då de haft köpklara recept parallelt med matkassarna ganska länge). City Gross går också över till detta men ska även ha färdiga veckomenyer som förslag. Ica har endast kvar tre varianter av "familjekassen", en "vanlig" en laktosfri och en vegetarisk.
Willys och Hemköp har aldrig haft matkassar mig veterligen.
Jag kommer uppdatera/posta ett eller flera inlägg med ett test att klicka hem köpklara recept från dessa 4 butiker, för att se hur de klarar av ingredienslistorna och välja varor och synka ihop osv.
Så, nu undrar jag: Ni som köpt matkassar mer eller mindre regelbundet genom åren, vad tyckte ni om kassarna och vad tycker ni om att de håller på att försvinna? Och vad tror ni att det beror på?