• Sandrish87

Förskolor som vill ha in föräldrars arbetsschema

Nu börjar fler förskolor ta in arbetsscheman från föräldrar för att komma åt fusket. 
    Men förvånas över alla som tycker det här är sååå bra och hejar på det
    Absolut håller med om att förskolan ska inte vara barnvakt för att du ska kunna gå och fika , åka shoppa. Förstår ju att det självklart förekommer fusk men känns som detta kan slå så fel mot de som är ledig någon dag i veckan men verkligen behöver den där dagen till återhämtning. 
    Tex för mig själv. Jag jobbar inom handels och kör ena veckan 5 dagar med 1-2 dagar ledigt för att sedan jobba 6 dagar ledig en dag sen fortsätter det på. 
    Jag är helt slut efter mina arbetspass och känner att jag är i stort behov av denna lediga dag mitt i veckan tex. För att sen gå på arbetspass och jobba 6 dagar irad. Sen kommer argumentet ja men helgerna är du väl med barnen. Ja absolut men helgerna är vi två som hjälps åt oftast.
    Sen kan jag känna att mitt barn får ut mer av att vara några timmar på förskolan, lära sig saker, leka av sig och träffa kompisar än sitta hemma med en trött och orkeslös mamma för det är så det blir. Ingen energi.  Så handlar inte om att jag inte vill vara med mina barn. De dagar jag är ledig går de kortare dagar. Men igen tror detta kan slå fel. 
  • Svar på tråden Förskolor som vill ha in föräldrars arbetsschema
  • Orangebeans

Orkar du inte med ditt jobb så får du byta jobb. Behöver du barnpassning när du är ledig så får du ordna det med någon du känner eller betala för barnvaktstjänst. Att du är trött och vill ha hela dagar med egentid för återhämtning gör det inte okej att fuska med förskoletiderna. Förskolan finns inte där för att passa dina barn så du ska få vara hemma ifred på dina lediga dagar. Det är fler än du som är trötta och helt slut och hade behövt återhämtning. Ska vi ha skattebetald barnvaktsservice dygnet runt året om för alla föräldrar som vill vara hemma och koppla av utan sina barn eller? Du har dessutom en partner och klagar ändå, tänk alla helt ensamstående som inte har någon att ?hjälpas åt? med och aldrig får ?återhämta sig?, inte ens på helgerna. Ska deras barn vara på förskolan på helgerna också? Du har valt att skaffa barn och du har valt att ha det arbete du har, klarar du inte av den kombinationen så som sagt byt jobb eller ordna med barnvakt. Du försvarar ditt fuskande medan du snackar om att förskolan inte ska vara barnvakt för shoppande, fikande etc föräldrar. Personligen tycker jag ditt fuskande är värre. Ditt fuskande är hela dagar på regelbunden basis. Att ha barnen en timme längre på förskolan någon gång för att man åkt och handlat mat direkt efter jobbet för att slippa rusningstid på ICA med trötta barn är inte ok men i min mening väldigt långt ifrån lika illa som ditt systematiska fuskande med hela dagar varannan vecka för att du vill ?återhämta? dig. 

• Fjäril kär

Hade så på mitt yngsta barns förskola redan för 15 år sedan och här där jag bor är det många som skiftjobbar antingen på sjukhuset eller inom industrin med följande lediga eftermiddagar, ledig mitt i veckan etc och det var inga problem alls att låta barnen gå på förskolan ändå. 

Allt handlar om kommunikation och det stör oftast verksamheten mer att barnen hoppar i tiderna än att dom får ha sitt schema. Att tio barn droppar in och ut olika tider genom hela dagen är ohållbart givetvis.  Köket måste veta vilka som ska äta lunch, pedagogerna måste kunna planera sina dagar med promenader, utelek och utflykter etc . 

• Nässelfjärilen

Fast med det resonemanget så borde ensamstående få ha sina barn på förskolan på helgerna, för de behöver också återhämtning? Eller de som jobbar skift där ena partnern jobbar en eller flera helger i månaden? Ska de ha rätt att sätta sina barn på förskolan på helgerna trots att de är hemma? 

Jag tycker det är jättebra att de försöker fånga upp alla som fuskar. Dagens förskola, speciellt kommunala sådana, kan vara riktigt hektiska för barn och då speciellt småbarn (1-3 år). Vissa barn är där från öppning till stängning och visar det sig då att de faktiskt inte BEHÖVER vara där då så är det jättebra att dessa föräldrar sätts dit.

Du kanske bör se över din jobbsituation om du behöver ha en hel dag för återhämtning utan dina barn? Det låter som att jag försöker vara dryg här men det är faktiskt rätt genuint; är ditt jobb så hektiskt att du inte orkar vara med dina barn så kanske du bör ändra ditt schema alternativt ändra jobb helt och hållet? :)

• Jemp
    Sandrish87 skrev 2023-09-10 09:22:52 följande:
    Förskolor som vill ha in föräldrars arbetsschema
    Nu börjar fler förskolor ta in arbetsscheman från föräldrar för att komma åt fusket. 
    Men förvånas över alla som tycker det här är sååå bra och hejar på det
    Absolut håller med om att förskolan ska inte vara barnvakt för att du ska kunna gå och fika , åka shoppa. Förstår ju att det självklart förekommer fusk men känns som detta kan slå så fel mot de som är ledig någon dag i veckan men verkligen behöver den där dagen till återhämtning. 
    Tex för mig själv. Jag jobbar inom handels och kör ena veckan 5 dagar med 1-2 dagar ledigt för att sedan jobba 6 dagar ledig en dag sen fortsätter det på. 
    Jag är helt slut efter mina arbetspass och känner att jag är i stort behov av denna lediga dag mitt i veckan tex. För att sen gå på arbetspass och jobba 6 dagar irad. Sen kommer argumentet ja men helgerna är du väl med barnen. Ja absolut men helgerna är vi två som hjälps åt oftast.
    Sen kan jag känna att mitt barn får ut mer av att vara några timmar på förskolan, lära sig saker, leka av sig och träffa kompisar än sitta hemma med en trött och orkeslös mamma för det är så det blir. Ingen energi.  Så handlar inte om att jag inte vill vara med mina barn. De dagar jag är ledig går de kortare dagar. Men igen tror detta kan slå fel. 
    Nja, det "slår" ju mot just sådana som fuskar, som du. 

Man kan få tillstånd att ha de längre men då behöver man ju just få sådant tillstånd. 
  • glassgumman78

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang

För om du jobbar 6 dagar på raken betyder inte det att din partner är själv med barnen även på vissa helgdagar. 
    Vad är skillnaden tänker du?
    När får hen sin egendag med återhämtning om hen jobbar heltid 5 dagar och sen tar hand om barnen den helgdagen du jobbar hela dagen?

• Nässelfjärilen

Fjäril Kär:

Nej, det stör inte verksamheten alls om ett barn är ledigt mitt i veckan. Speciellt inte om det är något som är schemalagt, dvs. där man vet med sig att man är ledig och har lagt in det i barnens schema. Inte ens spontana ledigheter stör verksamheten. Det som kan störa verksamheten är om man väljer att dyka upp mitt i en planerad aktivitet eller mitt i lunchen eller mitt under sovstunden men det är rätt ovanligt att det sker. Och inte ens det är speciellt störande om förskolan vet med sig det. För ibland har man BVC eller läkarbesök som gör att man dyker upp senare än tänkt. 

Men jag tror det är FÅ förskolor som tycker det är okej att man har sitt barn på förskolan trots att man är hemma och ledig, kommunikation eller ej. Det skulle vara om under speciella omständigheter där man har ansökt om utökad tid av speciella skäl. Och även det är svårt att få godkänt. 

• Mimosa86

Återhämtning? När man har småbarn? jisses? vem har lurat i dig att man som förälder kan ha en dag fri tid att vila upp sig på?

• Mimosa86

? och då har du inte barn med mycket läxläsning och aktiviteter som det blir i skolåldern. 

Är du behov av barnvakt så får du betala en nannyjour. Förskolan är till när föräldrar jobbar.
    Annars får du göra som de flesta andra, byta jobb eller gå ner i tid.

Nej arbete och barn går inte ihop. Har aldrig gjort. man måste hitta lösningar själv

• Sandrish87

Vem sa ngt om en hel dag?
    Han går mellan 9-13 dessa lediga dagar. Handlar om 1 respektive 2 dagar. Mkt pga det jag skrev med "vila" men framförallt för att han själv blir jätteledsen när alla andra kompisar är på skolan men inte han själv. Han älskar förskolan. 

Till alla med råd tack, till er med syrliga dömande kommentarer förstår jag att ni har noll förståelse och ja tar mig som en dålig förälder/fuskare. 
    Det är ok. Vi kan inte alla tycka lika. 

• Mortiscia80

Vad är problemet? Man har bara rätt till fsk och fritids så länge man har behov pga jobb och resa till/från jobbet. Jag är mest förvånad över att man inte begär in scheman på rutin sedan tidigare. De enda som jag vet har fått dispens är föräldrar som jobbar nattskift för att de annars inte har möjlighet att sova.

Svar på tråden Förskolor som vill ha in föräldrars arbetsschema