Marie är ett Tantnamn okej!
Varför döper man en bebis till ett tantnamn? Tänker direkt på Britt-Marie när jag hör namnet Marie. Eller nån som är 60 +
Varför döper man en bebis till ett tantnamn? Tänker direkt på Britt-Marie när jag hör namnet Marie. Eller nån som är 60 +
Okej.
Alla flickor blir tanter nån gång.
Du vet att alla 60+are har varit bebisar va?
Alla namn är tant/ gubbnamn någon gång?och de flesta namn kommer tillbaka som barnnamn som regel när förra årgången av bärare av namnet är i åldern för att vara mor/ far föräldrar eller gammelmor/far föräldrar..
Jag minns när de första Elsa, Alma ,Folke kom.. och jag associerade de namnen med gamla tanter / gubbar från min barndom och tänkte då precis som TS?men du vänjer dig o bara ett litet tag senare tycker man det är jättegulliga bebis/ småbarns namn
Nu är det 40-60-talisterna som är mor/far el gammal föräldrar och då passar namn som Marie nästan in ..( de flesta är nog födda sent 60- tidigt 70 -tal skulle jag tro )
Det verkar ha gått ett varv, så vi kommer att välkomna fler Annika, Susanne, Eva, Carina, Anette och Marie till världen de kommande två decennierna. Fast Kerstin, Inger, Berit, Mona, Anita och Birgitta ligger lite före i namncykeln.
Ska bli mig ett sant nöje att återkomma till denna tråd om 25-30 år när alla Ylva-li, Tovelo och Tindra blivit tanter ....
Marie är gulligt och internationellt gångbart.
Det är väl sinte så förknippat med någon speciell generation att det skaver hos en liten idag , även om de är ovanligt hos som namn på barn.
Det verkar ha gått ett varv, så vi kommer att välkomna fler Annika, Susanne, Eva, Carina, Anette och Marie till världen de kommande två decennierna. Fast Kerstin, Inger, Berit, Mona, Anita och Birgitta ligger lite före i namncykeln.
Marie är ett klassiskt fint tidlöst namn, och inte alls samma tantnamn som "Britt-Marie" som ts hävdar.
Marie kan vara lite vem som helst, medans Britt-Marie är en arg undersköterska som bara gillar unga etniskt svenska män som kollegor, en arg tant runt 60 som leker minichef på en avdelning på ett ålderdomshem.
Håller inte med. Ett namn som stått sig i tusentalsår och varit populär i alla moderna generationer har jag svårt att se som tantnamn.