• Döllersheim

Någon mer med hel sjukersättning?

Hej! Jag har hel sjukersättning (sjukpension) och är relativt ung. Det tråkiga är att jag inte känner någon i samma situation, jag startade därför mitt medlemsskap här av den anledningen. Kanske finns det fler? Vad gör ni på dagarna och hur ser ert liv ut? 

• Svar på tråden Någon mer med hel sjukersättning?
  • Sunflora

Finns det inte fler på din dagliga verksamhet? Jag tror du kommer få fler svar om man kan skriva anonymt. 

• Döllersheim

Jag har ingen daglig verksamhet, aldrig haft. Hur gör jag så folk kan svara anonymt i efterhand?

Sunflora skrev 2023-09-13 20:26:33 följande:

Finns det inte fler på din dagliga verksamhet? Jag tror du kommer få fler svar om man kan skriva anonymt. 

• Sunflora
    Döllersheim skrev 2023-09-14 08:29:04 följande:

Jag har ingen daglig verksamhet, aldrig haft. Hur gör jag så folk kan svara anonymt i efterhand?

Det kan man inte man måste starta en ny tråd. Jag trodde daglig verksamhet var ett krav för sjukersättning överallt. Börja med daglig verksamhet där får du träffa andra i samma situation, det är också viktigt med ett sammanhang. 
  • SweeneyTodd
    Sunflora skrev 2023-09-14 08:46:01 följande:
    Det kan man inte man måste starta en ny tråd. Jag trodde daglig verksamhet var ett krav för sjukersättning överallt. Börja med daglig verksamhet där får du träffa andra i samma situation, det är också viktigt med ett sammanhang. 
    Varför trodde du det? 

Sedan är det inte säkert att TS har rätt till daglig verksamhet, man måste tillhöra LSS. 
  • Freddie K

Jag har sjukersättnig och jag går på en daglig verksamhet. Jag trivs med det och jag går inte där för att jag är för lat för att jobba!

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Sunflora
    SweeneyTodd skrev 2023-09-14 13:45:08 följande:
    Varför trodde du det? 

Sedan är det inte säkert att TS har rätt till daglig verksamhet, man måste tillhöra LSS. 
    För att det varit ett krav för alla jag känner som har sjukersättning och jag har läst om flera på nätet som haft det som krav också. De VILL att de med sjukersättning har DV så ts kommer få det om hon ansöker. 
  • Freddie K

Jag vill också bara tillägga att Daglig verksamhet inte är ett krav för att få sjukersättning, om någon trodde det. Jag skulle lika gärna kunna sitta hemma och rulla tummarna och ändå få min sjukersättning. 

• Alexi
    Sunflora skrev 2023-09-14 13:49:13 följande:
    För att det varit ett krav för alla jag känner som har sjukersättning och jag har läst om flera på nätet som haft det som krav också. De VILL att de med sjukersättning har DV så ts kommer få det om hon ansöker. 

Men jisses vilken okunnighet. DV är sysselsättning för personer som omfattas av LSS (lag om stöd och service till vissa funktionshindrade). LSS handkar om personer med intellektuell funktionsnedsättning, autism mm. 

dessa har rätt till DV för att ha en aktiv vardag. 

sjukersättning får man om man bedöms ha varaktigt nedsatt arbetsförmåga. Det kan man även ha pga fysiska funktionshinder, sjukdomar som MS, fibromyalgi, svår depression mm. De får inte DV. 

• SweeneyTodd
    Freddie K skrev 2023-09-14 13:51:54 följande:

Jag vill också bara tillägga att Daglig verksamhet inte är ett krav för att få sjukersättning, om någon trodde det. Jag skulle lika gärna kunna sitta hemma och rulla tummarna och ändå få min sjukersättning. 

Exakt. Jättekonstigt att Sunflora trodde det. 
  • Freddie K

Alexi har rätt. Man måste ha en npf-diagnos för att ha rätt till Daglig verksamhet.

• Freddie K
    SweeneyTodd skrev 2023-09-14 13:54:49 följande:
    Exakt. Jättekonstigt att Sunflora trodde det. 
    Det är många som tror det, tyvärr.
  • Alexi
    Freddie K skrev 2023-09-14 13:55:20 följande:

Alexi har rätt. Man måste ha en npf-diagnos för att ha rätt till Daglig verksamhet.

Nej inte enbart npf. Intellektuell funktionsnedsättning är inte nfp. Tex downs syndrom omfattas av LSS
  • Freddie K
    Alexi skrev 2023-09-14 14:00:38 följande:
    Nej inte enbart npf. Intellektuell funktionsnedsättning är inte nfp. Tex downs syndrom omfattas av LSS
    Ok. det visste jag faktiskt inte. Tack för att du sa det. För mig är det i alla fall självklart att alla med npf-diagnos har rätt till Daglig verksamhet. Kan vara för att jag har en själv.
  • Alexi
    Freddie K skrev 2023-09-14 14:02:21 följande:
    Ok. det visste jag faktiskt inte. Tack för att du sa det. För mig är det i alla fall självklart att alla med npf-diagnos har rätt till Daglig verksamhet. Kan vara för att jag har en själv.

Fast även där har du fel. för ADHD är en nog-diagnos men den ger inte automatiskt rätt till LSS. 

dessa tre grupper omfattas:

1. Intellektuell funktionsnedsättningautism eller autismliknande tillstånd.

2. Betydande och bestående begåvningsmässig funktionsnedsättning efter en hjärnskada i vuxen ålder som har orsakats av yttre våld eller kroppslig sjukdom.

3. Andra stora varaktiga fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som uppenbart inte beror på normalt åldrande och som gör att du har stora svårigheter att på egen hand klara daglig livsföring som att klä på dig, laga mat, förflytta dig eller kommunicera med omgivningen.

• Freddie K
    Alexi skrev 2023-09-14 14:19:44 följande:

Fast även där har du fel. för ADHD är en nog-diagnos men den ger inte automatiskt rätt till LSS. 

dessa tre grupper omfattas:

1. Intellektuell funktionsnedsättningautism eller autismliknande tillstånd.

2. Betydande och bestående begåvningsmässig funktionsnedsättning efter en hjärnskada i vuxen ålder som har orsakats av yttre våld eller kroppslig sjukdom.

3. Andra stora varaktiga fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som uppenbart inte beror på normalt åldrande och som gör att du har stora svårigheter att på egen hand klara daglig livsföring som att klä på dig, laga mat, förflytta dig eller kommunicera med omgivningen.

Nej, det har du ju rätt i. Jag tänkte bara på en på min Dagliga verksamhet. Han har ADHD, men verkar ha rätt till Daglig verksamhet. Bra att du upplyste mig om det. Jag kan inte regelverket, eller vilka som har rätt till Daglig verksamhet. Jag vet bara att jag har rätt till det. 
Svar på tråden Någon mer med hel sjukersättning?