Inlägg från: Anonym (Klo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klo)

Saknar arbetsmoral!

Anonym (Carolina) skrev 2023-09-13 22:32:23 följande:
    Saknar arbetsmoral!

Min man går till jobbet oavsett hur han känner/mår.   Han går upp kl 6 varje morgon och går till jobbet, så är det bara.
    Själv händer det att jag sjukanmäler mig för att jag är trött/känner att jag måste storstäda hemma istället/ vill slappa och sola i trädgården osv.
    Jag VET att det är förkastligt att göra så, men jag gör det ändå.
    Jag vantrivs inte med mitt jobb, men ibland känner jag att andra saker på hemmaplan är viktigare att göra.  Och sjukanmäler mig/vabbar.
    Det har inte alltid varit så,  på min tidigare arbetsplats där vi bara var två, en kollega som blev en nära vän, där skulle jag aldrig sjukanmält mig om det inte var absolut nödvändigt.

Det du inte förstår är att du förlorar på din låga arbetsmoral. För varje gång du fegar ur så mår du sämre.

Det går nästan alltid bra i livet för människor med hög arbetsmoral. I synnerhet i dagens värld där det även hänger samman med moral rörande motion och kost. 

Men gör det man behöver, inte det man vill för stunden. Sedan får man ett bra liv.
  • Anonym (Klo)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-09-14 12:45:34 följande:

Att sjukanmäla sig för att man är bakis är givetvis inte heller ok, men är man så bakis att man inte kan jobba, är det bättre att stanna hemma.

Jämför med värk eller utmattning. Man får göra en rimlinghetsbedömning. Det beror ju också på vad man jobbar med.

Vissa problem finns det ju också en enkel lösning på. Sluta vara bakis på arbetsdagar. Sluta dricka så mycket. Försök sova ordentligt osv.

Rätt självklart att man inte super dagen innan arbete. Fullständigt förkastligt beteende.
  • Anonym (Klo)
    Anonym (Vad fn) skrev 2023-09-15 15:27:41 följande:

Det är på grund av såna som dig som vi tvingas dras med den där förbannade karensdagen som sabbar ekonomin och gör att folk går till jobbet sjuka och smittar andra. Skärp dig!! >

Sverige har väl ingen karensdag längre?
  • Anonym (Klo)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-09-16 09:49:58 följande:

Helt vansinnigt beteende.

Tacka tusan för att främst mindre företag är rädda för att anställa, det räcker att få in en sån som TS för att stjälpa hela firman.

Själv är jag ungefär halvvägs igenom mitt arbetsliv med mina 45år fyllda, har jobbat heltid varje dag sen måndagen efter att jag slutade gymnasiet för mer än 25år sen nu. Jag har helt ärligt inte koll på hur många sjukdagar jag haft på dessa år, men det är under 10.

Lever nu med 2 småbarn "varannan vecka", jag kollade nu på FK och såg att jag VABat totalt 18 dagar på snart 7år, då inkluderas "corona-åren" i denna tidsperiod.
    Trots att mina barns mor enbart hade barnen på fsk 3 dagar i veckan pga arbetslöshet så lyckades hon samla på sig över 45 dagar VAB om året...

...och sedan undrar folk varför de får dåliga liv.

För det är exakt det beteendet som du beskriver att ditt ex har som gör att de mår dåligt. Något är jobbigt att göra. Ja, då hoppar de över det. Något annat är jobbigt att göra. Ja, då hoppar de över det också. Med tiden blir de fysiska och mentala vrak som inte klarar någonting. Och med det följer dålig självkänsla och dåligt mående.
  • Anonym (Klo)
    Anonym (Oj_vilketgnäll) skrev 2023-09-16 15:43:15 följande:

Oj, vilket gnällande på TS. Det är helt ok att du stannar hemma någon dag ibland och sköter om dig. Kan lova dig att det är många som t.ex. "vabbar" som en ursäkt att få vara lediga.

Med de höga och ibland omänskliga krav som ställs på dagens arbetsmarknad förstår jag att arbetsmoralen kan svikta ibland.

Ha ha vilket skämt. 

Arbetsmarknaden är inte alls särskilt krävande om man är väl förberedd. Problemet som jag skrev tidigare är att de som har problem att orka, har det problemet för att de satt på rutin att hoppa av och med tiden har de blivit fysiska och mentala vrak som tycker att allt är krävande.

Så TS och andra latmaskar gräver sin egen grav med sitt beteende.
  • Anonym (Klo)
    Anonym (Svårt) skrev 2023-09-16 19:38:03 följande:
    Vem har då tagit hand om barnen när de varit sjuka? 18 dagar på sju år är onormalt. De flesta barn är sjuka 6-10 ggr per år i förskoleåldern. 

Jag har ett litet företag med i huvudsak bara män anställda. Ett problem vi har haft är att de går till jobbet fast de är sjuka de smittar då ner alla andra. Förra året lade jag mycket kraft på att få dem att förstå att de måste stanna hemma när de är sjuka eftersom de smittar ner andra om de går till jobbet sjuka. I år inklusive vintern 2023 har det varit bättre bara enstaka som stannat hemma istället för 80% av personalen. Dessutom vad är poängen om du går till jobbet halvkrasslig, du presterar inte som normalt, du drar ut på din sjukdom (gå hem och sov och du mår oftast bättre snart) och du smittar ner andra.

De allra minsta företagarna får dessutom en stor del tillbaka från försäkringskassan i det fall de drabbas av höga sjuklönekostnader. Mitt företag drabbades av detta vid startup och vi fick nästan hela kostnaden för sjuklönen tillbaka. Nu när vi är lite större får vi inte tillbaka något men jag anser ändå att alla som är sjuka (halvkrassliga) ska stanna hemma så de inte smittar ner andra.

Från cirka 40 år till 60 år är immunförsvaret på topp så då kanske man inte tycker det är så farligt men de som är under 35 blir oftare sjukare samt att de måste stanna hemma längre. Därför bör man även som 40+:are stanna hemma även om man själv bara känner sig halvkrasslig.
    Det där är bara något du inbillar dig. Man märker hur lata människor ogillar när andra håller disciplinen. Antagligen för att de lata jämför sig och vill att normen ska vara att man är hemma för minst lilla.

Om man studerar människor märker man att disciplinerade människor är friskare än andra. Antagligen för att vi sköter motion, kost och sömn men även för att vi blir starkare av att utsätta oss för mer.
  • Anonym (Klo)
    Anonym (fit) skrev 2023-09-16 21:41:48 följande:
    Har du funderat på att människor kan vara olika?
    Det som fungerar för dig kanske inte fungerar för en annan och tvärtom.
    Folk är mycket lika i grunden och i ungdomen. Sedan blir människor mer och mer olika ju längre livet går för att vissa sköter sig och andra missköter sig.
  • Anonym (Klo)
    Anonym (Oj_vilketgnäll) skrev 2023-09-17 05:23:40 följande:
    Det är ju så många utifrån kommande som snyltar på vår välfärd, så varför ska inte vi svenskar, som är infödda här, kunna göra det? Varför ska de ha rätt att inte jobba men inte vi?
    Klart du kan göra det men det blir ett liv därefter. 
  • Anonym (Klo)
    Anonym (Carolina) skrev 2023-09-16 23:03:06 följande:

Jag är född -81, och mina föräldrar har alltid plikttroget gått till sina jobb, så det är inget jag fått hemifrån.

Det är vanligt att drivna föräldrar får lata barn om de inte på ett bra sätt kan motivera sin livsstil. Om förklaringarna går i linje med att det är ens plikt och dylikt tenderar yngre att inte lyssna alls. För en bra fråga är då att undra varför man ska jobba bara för att några gubbar säger det när man kan chilla med chips och cola och kolla TV serier eller spela dator?

Det de inte förstår är att den sistnämnda livsstilen kommer att äta upp dem på sikt och göra dem sjuka och olyckliga. Om barnen eller den unga vuxna förstår det och börjar agera för att istället bygga upp sig själva får de bra liv.
Svar på tråden Saknar arbetsmoral!