Inlägg från: Anonym (fit) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fit)

Saknar arbetsmoral!

Anonym (Carolina) skrev 2023-09-13 22:32:23 följande:
    Saknar arbetsmoral!

Min man går till jobbet oavsett hur han känner/mår.   Han går upp kl 6 varje morgon och går till jobbet, så är det bara.
    Själv händer det att jag sjukanmäler mig för att jag är trött/känner att jag måste storstäda hemma istället/ vill slappa och sola i trädgården osv.
    Jag VET att det är förkastligt att göra så, men jag gör det ändå.
    Jag vantrivs inte med mitt jobb, men ibland känner jag att andra saker på hemmaplan är viktigare att göra.  Och sjukanmäler mig/vabbar.
    Det har inte alltid varit så,  på min tidigare arbetsplats där vi bara var två, en kollega som blev en nära vän, där skulle jag aldrig sjukanmält mig om det inte var absolut nödvändigt.

Arbetade på ett kontor för 10 år sedan och hade ständig ångest för min låga arbetsmoral.
    Gjorde precis exakt det jag behövde göra, men inget mer.
    Kunde inte lära mig mer därför jag var så ointresserad av "produkten".

Sjukskrev mig när jag hade kunnat kämpa och gå till jobbet osv.

Priavtsurfade alldeles för mkt
  • Anonym (fit)
    Anonym (Carolina) skrev 2023-09-14 21:29:41 följande:
    Tack för svar!    Hjälpte det att byta jobb?
    Jag slutade av egen vilja då jag inte hade drivet att vara kvar, vilket skulle kräva att jag behövde lära mig mer "avancerade" uppgifter.

Kunde helt enkelt inte koncentrera mig. Surfade omkring på sidor som handlade om mina privata intressen. Då var det ingen koll på vilka sidor man besökte.

Hade egentligen velat vara kvar därför det fanns saker som var bra.Ex fantastiska lokaler och jag hade havsutsikt.

Det blev på sätt både bättre och sämre när jag valde att göra ngt annat.
  • Anonym (fit)

Hur många känner verkligen något för sin arbetsgivare?

Känner för att vara en som kör hårt och utvecklar företaget när ni samtidigt inte kan tjäna mer för det.

Gör det där lilla extra som underlättar för andra.

• Anonym (fit)
    Anonym (Oj_vilketgnäll) skrev 2023-09-16 18:12:52 följande:
    På 70-talet kunde du ställa dig på en arbetsplats direkt efter avslutad grundskola och bli upplärd på plats. Det fanns även lärlingsutbildningar för ollka yrken. Idag måste du ha fullgod utbildning tillochmed för de enklaste jobb, som många nog skulle klara ändå. Du ska även ha tillräcklig arbetslivserfarenhet, något som är omöjligt att få om du inte haft tidigare arbeten inom yrket, eller praktiker.

Tacka fan för att många lessnar.

När den stora ekonomiska krisen kom på 90-talet under Bildts regering fick många gå från sina jobb som naivt trodde att de hade en trygghet i en fast anställning. Efter det började kraven successivt höjas på arbetsmarknaden.

Minns själv hur jag som tonåring/ ung på 90-talet sökte en massa jobb (som arbetsförmedlingen ville att man skulle göra), men fick nej vid varenda anställningsintervju. Det lär väl vara än värre idag. Varför ska folk slava åt staten när de måste vända ut och in på sig själva mer eller mindre för att ens bli anställda?

Ja, det är värre i en del andra länder, men det kan definitivt bli bättre i Sverige.
    Ja, tänk att det fanns en tid när arbetsgivarna hängde utanför skolorna för att haffa arbetskraft.
    "Kom och arbeta för mig!"
    En svunnen tid och ett svunnet land. En tid när en skjutning kunde uppehålla oss i en vecka de få gänger det hände.
  • Anonym (fit)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-09-16 19:30:38 följande:
    Jag har arbetat "heltid" och otroligt mycket mer än det i 25+år nu.

Vi har en gräns på 300tim övertid årligen, denna brukar jag vara o nosa på straxt efter semestrarna varje år.

Trotts detta behöver jag inte "ta ledigt nån dag då o då" för att varken städa, handla, laga mat eller något annat som folk som TS finner helt övermäktig att hinna med när det tvingas arbeta 40tim i veckan.

Ursäkta uttrycket, men det verkar vara så jävla nära tillhands för folk att vika ner sig o bryta ihop över minsta lilla idag.
    Har du funderat på att människor kan vara olika?
    Det som fungerar för dig kanske inte fungerar för en annan och tvärtom.
  • Anonym (fit)
    Anonym (Klo) skrev 2023-09-16 21:45:43 följande:
    Folk är mycket lika i grunden och i ungdomen. Sedan blir människor mer och mer olika ju längre livet går för att vissa sköter sig och andra missköter sig.
    Hur är en människa som "sköter sig"?
Svar på tråden Saknar arbetsmoral!