Anonym (Svårt) skrev 2023-09-16 19:38:03 följande:
Vem har då tagit hand om barnen när de varit sjuka? 18 dagar på sju år är onormalt. De flesta barn är sjuka 6-10 ggr per år i förskoleåldern.
Jag har ett litet företag med i huvudsak bara män anställda. Ett problem vi har haft är att de går till jobbet fast de är sjuka de smittar då ner alla andra. Förra året lade jag mycket kraft på att få dem att förstå att de måste stanna hemma när de är sjuka eftersom de smittar ner andra om de går till jobbet sjuka. I år inklusive vintern 2023 har det varit bättre bara enstaka som stannat hemma istället för 80% av personalen. Dessutom vad är poängen om du går till jobbet halvkrasslig, du presterar inte som normalt, du drar ut på din sjukdom (gå hem och sov och du mår oftast bättre snart) och du smittar ner andra.
De allra minsta företagarna får dessutom en stor del tillbaka från försäkringskassan i det fall de drabbas av höga sjuklönekostnader. Mitt företag drabbades av detta vid startup och vi fick nästan hela kostnaden för sjuklönen tillbaka. Nu när vi är lite större får vi inte tillbaka något men jag anser ändå att alla som är sjuka (halvkrassliga) ska stanna hemma så de inte smittar ner andra.
Från cirka 40 år till 60 år är immunförsvaret på topp så då kanske man inte tycker det är så farligt men de som är under 35 blir oftare sjukare samt att de måste stanna hemma längre. Därför bör man även som 40+:are stanna hemma även om man själv bara känner sig halvkrasslig.
Jag kan bara konstatera att vi har fullständigt olika perspektiv.
Att bli kompenserad för sjuklönen är det minsta problemet i sammanhanget.
Jag kan utläsa tydligt av dina resonemang att du är uppvuxen i en administrativ värld. Någon kan vara hemma ett par dagar utan att det egentligen märks....
Jag är fostrad och fått mina resonemang färgade av praktiskt arbete som faktiskt märks och får reela konsekvenser i verkligheten när det inte utförs.
När arbetare som jag är hemma och inte utför det arbete vi är anställda att utföra så måste någon annan utföra arbetet istället under tiden vi är borta.
Det är här den verkliga skon klämmer för väldigt många småföretagare, att skaffa fram vikarier på 2min när någon anställd ringer o sjukanmäler sig.
Dessutom är man nästintill alltid i alla lägen beroende av att olika arbeten runt omkring sitt eget blir utfört, annars stannar hela kedjan.
Det är detta som ofta av ren lojalitet till sin arbetsgivare och kollegor driver folk att inte sjukskriva sig för minsta lilla symptom.
Det är ju också här arbetsgivarna skiljer på vem de vill ha som anställd och vem de inte vill ha, lojala, hårt arbetande och erfarna anställda är värda sin vikt i guld för alla arbetsgivare, 10 gånger om för någon med bara ett fåtal anställda.