Inlägg från: Anonym (Oj_vilketgnäll) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oj_vilketgnäll)

Saknar arbetsmoral!

Oj, vilket gnällande på TS. Det är helt ok att du stannar hemma någon dag ibland och sköter om dig. Kan lova dig att det är många som t.ex. "vabbar" som en ursäkt att få vara lediga.

Med de höga och ibland omänskliga krav som ställs på dagens arbetsmarknad förstår jag att arbetsmoralen kan svikta ibland.

Anonym (Hin håle) skrev 2023-09-16 15:57:57 följande:
    Självklart är det inte okej att stanna hemma och bli en belastning för arbetsplatsen och samhället. 
    Bara för att du själv saknar moral innebär det inte att det är okej. 
    Handen på hjärtat, vem fan vill egentligen jobba som samhället ser ut idag? Folk borde förtidspensionera sig i protest.

Anonym (G) skrev 2023-09-16 16:43:14 följande:
    Var glad du jobbar i Sverige med reglerad arbetsmarknad och stark fackförening. I stora delar av världen existerar inte detta och omänskliga krav är på riktigt.
    På 70-talet kunde du ställa dig på en arbetsplats direkt efter avslutad grundskola och bli upplärd på plats. Det fanns även lärlingsutbildningar för ollka yrken. Idag måste du ha fullgod utbildning tillochmed för de enklaste jobb, som många nog skulle klara ändå. Du ska även ha tillräcklig arbetslivserfarenhet, något som är omöjligt att få om du inte haft tidigare arbeten inom yrket, eller praktiker.

Tacka fan för att många lessnar.

När den stora ekonomiska krisen kom på 90-talet under Bildts regering fick många gå från sina jobb som naivt trodde att de hade en trygghet i en fast anställning. Efter det började kraven successivt höjas på arbetsmarknaden.

Minns själv hur jag som tonåring/ ung på 90-talet sökte en massa jobb (som arbetsförmedlingen ville att man skulle göra), men fick nej vid varenda anställningsintervju. Det lär väl vara än värre idag. Varför ska folk slava åt staten när de måste vända ut och in på sig själva mer eller mindre för att ens bli anställda?

Ja, det är värre i en del andra länder, men det kan definitivt bli bättre i Sverige.

Anonym (Sandra) skrev 2023-09-14 11:34:08 följande:

Det finns semesterdagar till sånt tänker jag. Eller inarbetad Flex om man har det 

Folk som har relativt lätt att få jobb förstår ofta inte hur det är för de som har det svårare. När de så själva blir arbetslösa börjar de förstå det. Konkurrensen om jobben är stenhård idag, på ett sätt som den inte var för 30 år sedan. Jag beundrar folk som inte ger upp och fortsätter att enträget söka och visa sig från sina bästa sidor. Det är fel att klaga på TS och andra som väljer att ta ledigt någon dag då och då. Alla är inte stöpta i samma form.

Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-09-16 19:30:38 följande:
    Jag har arbetat "heltid" och otroligt mycket mer än det i 25+år nu.

Vi har en gräns på 300tim övertid årligen, denna brukar jag vara o nosa på straxt efter semestrarna varje år.

Trotts detta behöver jag inte "ta ledigt nån dag då o då" för att varken städa, handla, laga mat eller något annat som folk som TS finner helt övermäktig att hinna med när det tvingas arbeta 40tim i veckan.

Ursäkta uttrycket, men det verkar vara så jävla nära tillhands för folk att vika ner sig o bryta ihop över minsta lilla idag.
    Vissa människor är känsligare än andra, man kanske får lära sig respektera det.

Anonym (Hin håle) skrev 2023-09-16 19:51:02 följande:
    Lära sig, ja. Acceptera, nej. 
    Varför ska ag acceptera att folk inte gör rätt för sig utan utnyttjar vår välfärd trots att de inte behöver det. 
    Städa gör man inte på arbetstid. 
    Det är ju så många utifrån kommande som snyltar på vår välfärd, så varför ska inte vi svenskar, som är infödda här, kunna göra det? Varför ska de ha rätt att inte jobba men inte vi?

Svar på tråden Saknar arbetsmoral!