• Anonym (Fundersam)

Sluta göra barnen selektiva i maten.

Förstår att många kommer gå emot mig nu. För det första förstår jag att vissa barn har selektiv matovilja på riktigt. Men tror helt ärligt att endel selektivt ätande beror på föräldrars slöhet. Tycker det är lite intressant att det blivit vanligare att man hör om detta. Det intressanta i det hela verkar vara att selektiva barn ofta tycker om samma saker. Tex köttbullar, korv, chicken nuggets och pannkakor. Hur kan det komma sig? 

Min tro är att föräldrar många gånger bidrar till att barn blir selektiva. Vill bara poängtera att jag inte menar alla. Tror det påriktigt finns barn som är selektiva och att det är ett problem för dom. Men om detta är så stort problem i dagens samhälle borde man ha hört talas om detta tidigare. 

Hur kan det komma sig att många barn med selektivt ätande just gillar maträtter som r enkla att göra? Kan det inte ha lite att göra med att många föräldrar idag inte lagar maten från grunden, att det ska vara enkelt och man orkar inte göra det som behövs för att få barnens intresse för att utforska mer mat. 

Jag har ADHD och autism men fick lära mig från början att det serveras bara en maträtt (hemlagat från grunden) Jag lärde mig att äta allt. För att gå hungrig var inget alternativ. Jag mådde inte dåligt av detta heller. Jag visste helt enkelt att antingen äter jag det som serveras eller så får jag vara hungrig tills nästa mål står på bordet. 

Har barn idag och den minsta äter bokstavligt talat allt man serverar. Inga problem alls. Den andra hon har vart kräsen från start. hon är 5 år nu och vi jobbar fortfarande på att utforska mer mat, speciellt grönsaker som hon har svårt för. Vi pratar mycket om vad som är nyttigt näringsmässigt för ett växande barn, vad kroppen inte behöver. Vi lagar maten från grunden, vi arbetar med att hon ska känna sig stolt över den mat hon är med och tillagar, vi river mycket av det hon inte gillar så mycket och vi är alltid ärlig om vad maten innehåller så det aldrig behöver bli en jobbig överraskning. Det kan ta lång tid att få ett kräset barn att våga testa mer. Vill inte att middagen ska bli något obehagligt för henne. Utan det är vi vuxna som måste anstränga oss för att barnen ska våga utforska mer. 

Det som är skillnad mellan min äldsta och yngsta är att den äldsta fick barnmatsburkar, klämmisar, barngröt, välling och jag serverade inte grönsaker eftersom hon ratade det. Gav upp för fort. Min yngsta får inga klämmisar, barnmatsburkar, barngröt och knappt välling. Hon får samma mat som resten av familjen från start. Men i bitar som passat för hennes ålder. Hon får gröt gjord på fiberhavregryn blandat med olika frukter och bär. Istället för klämmisar får hon frukt eller något annat. 

Förutom att hon inte är kräsen alls så fungerar hennes mage superbra, min äldsta har haft problem med förstoppning mycket. 

Jag är förälder och måste göra allt jag kan för att lära mina barn att äta bra mat. Det är kämpigt ibland. Det är jag som får anstränga mig för att få barnen nyfiken och våga testa det är inte barnen som ska tycka det blir obehagligt. 

Något man måste göra för att barnen ska lära sig äta många maträtter är att ha stor variation på menyn. Ju tidigare man börjar med detta ju enklare blir det. Aldrig servera flera alternativ vid måltiden. Min åsikt är att man också gör sig en rejäl otjänst då. Vi förlorar viktigt tid med familjen om vi ska laga flera maträtter varje måltid. 

• Svar på tråden Sluta göra barnen selektiva i maten.
  • Anonym (qwwluigqwl)

Nja, tror inte det har med just klämmisar och burkmat som du skriver. Min unge äter ungefär lika delar burkmat och vanlig mat (2 år). Alltså hon äter ALLT. Vi hittar knappt nåt hon inte vill äta. Hon älskar grönsaker, hon tjatar om tomat hela dagarna. Hon äter vår mat även om den är stark, hon äter inlagd gurka, kaviar, allt vi låter henne prova. Utöver som sagt burkmat, klämmis, gröt, välling. 

• Anonym (L)

Jag tror absolut det finns ett fåtal barn som har SÄ på riktigt. Men många är bara kräsna, men ska behandlas som små snöflingor i förhållande till andra. Ett barn i mitt barns klass får önskekost, som går ut på att han får välja fritt vad han tycker om och inte tycker om. Är det köttbullar en dag äter han det, men är det soppa nästa dag får han pannkakor både till lunch och mellis, medan resten av ungarna går hungriga fram till mellispannkakan då nästan ingen äter soppan, men absolut inte får något annat. Är det något som de flesta anser vara mindre gott får han specialmat medan övriga ungar får gå hungriga. Det är bara daltande. 

• Anonym (ddd)
    Anonym (Håller med) skrev 2023-09-13 23:29:03 följande:
    Då borde de älska frukt och grönsaker också. Hur många barn sondmatas för att de har NPF? Och varför är inte ARFID ett stort problem på ställen där det finns ont om mat? Man hör aldrig att barn i krigsdrabbade och fattiga områden frivilligt svälter sig själva. När man läser historia i skolan hör man heller inget som dessa barn som dog som flugor för att de vägrade äta. 
    Du tror att folk i fattigaste delarna av tex Afrika vet vad AFRID är? Att de skulle kunna få hjälp av vården när de lever i tält och får vara glada om de ens har friskt vatten? När enda målet är att över huvud taget överleva får annat stå tillbaka fattar du väl. 

Det finns säkert barn där som mår dåligt och har svårt att äta vissa saker men de vet inget om AFRID, de fattar inte vad som är fel och jo, jag skulle gissa att många barn dör pga detta, men vi vet inte om det för dessa barn blir bara en pinne i statistiken om hög barndödlighet i fattiga länder. 

Du tror att det i skolans historieböcker ska stå om kosten, historieboksförfattarna skulle poängtera kosten för barn när man beskriver världshistorien? 

Jag har ett barn med svårigheter att äta, men det har blivit bättre när han blev vuxen. Idag försöker han äta bra många fler saker än när han växte upp. Han har berättat för mig att viss konsistens är som att svälja lera - inte konstigt om man kräks då. Så ja, sådana matvaror har han undvikit. 
    Vid utredning förstod jag att lika väl som han är känslig utanpå huden (känslig för värme/kyla, varmt vatten, solsken mm) så är han känslig inuti. Det visar sig exempelvis genom att få kräkkänslor när man ska svälja vissa konsistenser, eller att det var urjobbigt att ta röntgenplåtar hos tandläkaren, och fick kräkningar även där. 

Vore nog bra om folk förstod sådana saker. Det är lättare att förstå att ett barn tex inte gillar att duscha med varmt vatten, men det kan alltså lika gärna vara så att barnet är känsligt inuti strupen/svalget.
  • Anonym (ddd)
    Anonym (L) skrev 2023-09-14 12:12:21 följande:

Jag tror absolut det finns ett fåtal barn som har SÄ på riktigt. Men många är bara kräsna, men ska behandlas som små snöflingor i förhållande till andra. Ett barn i mitt barns klass får önskekost, som går ut på att han får välja fritt vad han tycker om och inte tycker om. Är det köttbullar en dag äter han det, men är det soppa nästa dag får han pannkakor både till lunch och mellis, medan resten av ungarna går hungriga fram till mellispannkakan då nästan ingen äter soppan, men absolut inte får något annat. Är det något som de flesta anser vara mindre gott får han specialmat medan övriga ungar får gå hungriga. Det är bara daltande. 

Man kan enbart få specialkost i skolan idag, om man har intyg från ex vården på att man måste ha det (tex gluten etc). Om detta barn har det så innebär det att man bedömt att det är något som gör att barnet måste få specialkost. 
  • Anonym (L)
    Anonym (ddd) skrev 2023-09-14 12:15:13 följande:
    Man kan enbart få specialkost i skolan idag, om man har intyg från ex vården på att man måste ha det (tex gluten etc). Om detta barn har det så innebär det att man bedömt att det är något som gör att barnet måste få specialkost. 
    Fast att få ett intyg från vården är inte svårt. Det skrivs mängder av intyg varje dag för att folk ber om dem, för att folk är jobbiga, för att folk vill vara snälla.
  • Anonym (E L)

Håller med dig Ts. ALLA barn som är "petiga" kan OMÖJLIGT ha en ätstörning. Det är också väldigt konstigt att denna diagnos endast verkar förekomma i välfärdsländer... och att ALLA barn med denna diagnos äter samma saker: Korv, pasta, pannkakor, nuggets, köttbullar. Väldigt märkligt.

Min särbos barn är "kräsen" och har vägrat smaka, vägrat äta, gnällt och gråtit sig till att få sin vilja igenom och fått det. Hen är nu 10 och det är först nu som, efter att jag ifrågasatt vad min särbo sysslar med då barnet äter allt i skolan, hen har börjat smaka utan gnäll och faktiskt testar nya saker och äter det mesta. Så svårt var det inte. 

Jag tycker man berövar sitt barn en stor del av livet när man inte låter dem prova nya saker och smaka på allt

• Anonym (E L)
    Anonym (L) skrev 2023-09-14 12:12:21 följande:

Exakt. Är ett barn i min dotters klass som börjar grina om han får grönsaker på sin tallrik. Han får korv med bröd varje dag. Har ingen autismdiagnos eller liknande. Han säger att han alltid får korv eller köttbullar hemma också... Där har vi nog problemet.
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (ddd) skrev 2023-09-14 12:13:53 följande:
    Du tror att folk i fattigaste delarna av tex Afrika vet vad AFRID är? Att de skulle kunna få hjälp av vården när de lever i tält och får vara glada om de ens har friskt vatten? När enda målet är att över huvud taget överleva får annat stå tillbaka fattar du väl. 

Det finns säkert barn där som mår dåligt och har svårt att äta vissa saker men de vet inget om AFRID, de fattar inte vad som är fel och jo, jag skulle gissa att många barn dör pga detta, men vi vet inte om det för dessa barn blir bara en pinne i statistiken om hög barndödlighet i fattiga länder. 

Du tror att det i skolans historieböcker ska stå om kosten, historieboksförfattarna skulle poängtera kosten för barn när man beskriver världshistorien? 

Jag har ett barn med svårigheter att äta, men det har blivit bättre när han blev vuxen. Idag försöker han äta bra många fler saker än när han växte upp. Han har berättat för mig att viss konsistens är som att svälja lera - inte konstigt om man kräks då. Så ja, sådana matvaror har han undvikit. 
    Vid utredning förstod jag att lika väl som han är känslig utanpå huden (känslig för värme/kyla, varmt vatten, solsken mm) så är han känslig inuti. Det visar sig exempelvis genom att få kräkkänslor när man ska svälja vissa konsistenser, eller att det var urjobbigt att ta röntgenplåtar hos tandläkaren, och fick kräkningar även där. 

Vore nog bra om folk förstod sådana saker. Det är lättare att förstå att ett barn tex inte gillar att duscha med varmt vatten, men det kan alltså lika gärna vara så att barnet är känsligt inuti strupen/svalget.

Först säger du att om målet är att överleva sen i nästa stycke att barn som inte får önskekost bokstavligt talat dör. Hur ska du ha det?

Om vi utgår från att barn med AFRID inte överlever om de inte får önskekost så borde de rimligtvis vägra äta när mat serveras även om det knappt finns rent vatten. Det är något organisationer som SOS barnbyar borde uppmärksamma. 

Om hjorder av barn dör brukar de stå i historieböckerna, det står om smittkoppor, polio och andra sjukdomar så varför inte AFRID? Det måste ha dödat miljontals. 

• Anonym (x)

Folk som inte förstår hur lättätna och plan maten de alltid ska rabbla i dessa trådar är... De vars barn eller själva ätit helt andra saker räknas aldrig i dessa diskussioner. Inte heller de barn som... tadaaaa gick i särskolan och inte åt med er eller tjejen som bara åt knäckebröd med aromat. De vars säkra måltider är ris och en grönsak som ofta finns, får äta det i valfritt fattigt land utan att ni har någon aning.

Tråden som tydligen inte var om ARFID men gick ut hårt på den fronten är meningslös. Att man ska variera maten åt barn vet varje kotte så varför det skulle vara viktigt att diskutera är obegripligt. Självklarheter.  Alla barn kan dock inte. Så att trycka ner föräldrar och barn är riktigt trevligt och givande för alla inblandade.

• Anonym (x)

Hur ökar förekomsten av fenomen, vad sägs om nedärvning? Ökar inte andra diagnoser även med tiden för att vi är fler, fler som får problem? Nähä

Svar på tråden Sluta göra barnen selektiva i maten.