• Agda90

När blev det normalt att vara lättkränkt?

Anonym (Mamma) skrev 2023-09-15 23:57:29 följande:
    Om man vill vara seriöst miljömedveten så ska man inte tjata efter senaste tekniken för runt 15-20 tkr (som man absolut inte pröjsar själv för man vägrar jobba ihop egna pengar) eller beställa en massa skit som ska flygas till Sverige och tycka att man har kompenserat för det för att man är vegetarian. Hon ska även "försvara" folk som inte vill vara ett specifikt kön (jisses) samt trashtalkar gärna typ alla män (för dom är alla våldtäktsmän) samtidigt som hon är totalt beroende av att ha en pojkvän. Och jag har egentligen ingenting emot en suverän debatt/diskussion förutsatt att man kan backa upp den med lite härliga fakta dvs rapporter och liknande men hennes "info" kommer från typ tiktok och innehåller noll fakta och bara en massa känslor vilket är så grymt pinsamt. 

Jag skrattar åt min sons provokationer för i mitt tycke är dom på så låg nivå så dom blir komiska. Hade jag skrattat åt det dotterns säger om ex.vis män så känner hon sig kränkt och blir superupprörd.
    Jag har en 16 årig dotter och en 12 årig son. 
    Ingen av barnen skulle få för sig att tjata på oss för att få en ny telefon. Ingen av dem är heller så respektlös att de skulle trashtalka andra människor oavsett kön, kulturell bakgrund, religion... 

I min värld är det ni föräldrar som borde se till er själv och hur ni är för det beteendet kommer inte enbart från tiktok. Det är en uppfostrings- och miljöfråga hemifrån. 

Att inte kunna faktagranska är också något som ni föräldrar borde ta tag i! 

Att skratta åt sitt barn på det viset som du gör är inte bra föräldraskap. 

Även om folk är mer lättkränkta idag så kan man inte ursäkta allt med det och sedan själv bete sig dåligt som ursäkt. Jag kan uppleva mina barn som lite lättkränkta i vissa situationer men då pratar jag med dem och gör vad jag kan för att få dem att förstå vad man ska lägga sin energi på och vad man ska strunta i. 
Svar på tråden När blev det normalt att vara lättkränkt?