• Anonym (Mamma)

När blev det normalt att vara lättkränkt?

Jag har en dotter på 19 år som är extremt lättkränkt å allas vägnar vilket min son som är något yngre tycker är svinkul och trycker på alla knappar han bara kan för att irritera. Och i mitt tycke är det ett ganska stort hyckleri bakom det hela också. Kansje inte alltid så men definitivt i min dotters fall. Dottern kan ex.vis säga att sonen är rasistisk men kan absolut inte tänka sig att bo i ett sämre område för det är läskigt och vägrar sen specificera vad hon är rädd för. Hon säger sig vara djurvän och rädd om miljön eftersom hon är vegetarian men har inga problem med att hävda att hon behöver den senaste iphonen, kläder från långtbortistan och färgar håret ofta.

Det här tycker jag är något som även syns på Familjeliv i diverse trådar. Jag är därför nyfiken på när denna lättkränkthet tog fart och vad som triggade den. Verkar mest vara kvinnor som känner sig kränkta också Visst fanns det ett fåtal lättkränkta på min tid också men nu känns det som det exploderat. 

• Svar på tråden När blev det normalt att vara lättkränkt?
  • Anonym (Travel)

Vet inte när det började, men det känns som att det eskalerat senaste åren. Stallone och John Cleese vägrar att kompromissa och det gillar jag. De förstår inte vad det är med folk som är så överkänsliga när det gäller precis allt.

• Anonym (ca 2013)

Vill säga att det förmodligen var runt 2013. Så tio år nu, med sin peak kanske 2017-2020 för att sedan klinga av lite.

• Anonym (Travel)

John Cleese: "If people can't control their own emotions, then they have to start trying to control other people's behavior." And when you're around super-sensitive people, you cannot relax and be spontaneous because you have no idea what's going to upset them next. And that's why I've been warned recently don't to go to most university campuses because the political correctness has been taken from being a good idea, which is let's not be mean in particular to people who are not able to look after themselves very well ? that's a good idea ? to the point where any kind of criticism or any individual or group could be labeled cruel. And the whole point about humor, the whole point about comedy, and believe you me I thought about this, is that all comedy is critical. 

• Anonym (Travel)
    When offered $500 million to star in a ?woke? movie by Disney, actor Sylvester Stallone declined, saying, ?I don?t want ?wokeness? in my life.?

Skådisen Brian Cox från "Succession" har ett och annat att säga om cancel-kulturen och lättkränkta millennials.
    - Jag tycker inte att sociala medier hjälper. Det stjälper. Det är för lätt att påpeka brister. Och hela den här woke-kulturen är riktigt hemsk... och shaming-kulturen.

- Jag vet inte var det här kommer ifrån. Vilka är de som fördömer saker? Det visar sig vanligtvis vara en bunt millennials. Jag antar att de säger: "Ni har gjort fel så vi försöker göra något åt det". Men det är fel sätt, menar Cox.
    Under samtalet (som ironiskt nog varnar för svordomar i början) kommer bland annat Roald Dahl på tal - barnboksförfattaren som fått flera av sina böcker omskrivna för att stryka känsliga ord. Cox är också skeptisk till att en uppsättning av "The Sound of Music" behöver ha trigger warnings och meddela publiken om att nazister förekommer i showen.

- Absolut vidrigt. Roald Dahl var en knepig man, men han skrev en del fantastiska saker, säger Cox.
  • Anonym (Hin håle)

Det blir ju bara ett problem om man bryr sig, det är.sådant som ger luft till mobbarna. 

• Gaskarl

Har undrat, i princip detsamma,  fast mer när man slopade ordet förolämpad för att istället använda ordet kränkt, det är två olika ord, som också är långt ifrån varandra. 

• Anonym (Blomman)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-15 22:09:04 följande:
    När blev det normalt att vara lättkränkt?

Jag har en dotter på 19 år som är extremt lättkränkt å allas vägnar vilket min son som är något yngre tycker är svinkul och trycker på alla knappar han bara kan för att irritera. Och i mitt tycke är det ett ganska stort hyckleri bakom det hela också. Kansje inte alltid så men definitivt i min dotters fall. Dottern kan ex.vis säga att sonen är rasistisk men kan absolut inte tänka sig att bo i ett sämre område för det är läskigt och vägrar sen specificera vad hon är rädd för. Hon säger sig vara djurvän och rädd om miljön eftersom hon är vegetarian men har inga problem med att hävda att hon behöver den senaste iphonen, kläder från långtbortistan och färgar håret ofta.

Det här tycker jag är något som även syns på Familjeliv i diverse trådar. Jag är därför nyfiken på när denna lättkränkthet tog fart och vad som triggade den. Verkar mest vara kvinnor som känner sig kränkta också Visst fanns det ett fåtal lättkränkta på min tid också men nu känns det som det exploderat. 

Tycker lättkränkt är något helt annat än det du beskriver. En person ska kunna vara vegetarian och samtidigt vilja ha senaste iphonen utan att bli trackad. Du och sonen kanske inte ska reta henne hela tiden. Blir negativt för familjedynamiken. Tror du hon blir irriterad för att hon är kvinna?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Blomman) skrev 2023-09-15 23:25:55 följande:
    Tycker lättkränkt är något helt annat än det du beskriver. En person ska kunna vara vegetarian och samtidigt vilja ha senaste iphonen utan att bli trackad. Du och sonen kanske inte ska reta henne hela tiden. Blir negativt för familjedynamiken. Tror du hon blir irriterad för att hon är kvinna?
    Om man vill vara seriöst miljömedveten så ska man inte tjata efter senaste tekniken för runt 15-20 tkr (som man absolut inte pröjsar själv för man vägrar jobba ihop egna pengar) eller beställa en massa skit som ska flygas till Sverige och tycka att man har kompenserat för det för att man är vegetarian. Hon ska även "försvara" folk som inte vill vara ett specifikt kön (jisses) samt trashtalkar gärna typ alla män (för dom är alla våldtäktsmän) samtidigt som hon är totalt beroende av att ha en pojkvän. Och jag har egentligen ingenting emot en suverän debatt/diskussion förutsatt att man kan backa upp den med lite härliga fakta dvs rapporter och liknande men hennes "info" kommer från typ tiktok och innehåller noll fakta och bara en massa känslor vilket är så grymt pinsamt. 

Jag skrattar åt min sons provokationer för i mitt tycke är dom på så låg nivå så dom blir komiska. Hade jag skrattat åt det dotterns säger om ex.vis män så känner hon sig kränkt och blir superupprörd.
  • Anonym (Woke)

Menar inte att låta otrevlig, men du verkar behöva växa till dig och försöka att titta på dig själv från ett utifrånperspektiv . Bara för att man inte är perfekt så betyder det inte att ens övertygelser är värdelösa. Det är din uppgift att stärka, älska och acceptera din dotters val, inte håna henne och stöta bort henne. 

• Anonym (Äpplet faller inte långt...)

Det är din dotter och du som har uppfostrat henne så lättkränktheten och hennes personlighetsdrag som du ogillar är något hon har fått och lärt sig av dig. Så en självrannsakan kanske vore på sin plats?

Svar på tråden När blev det normalt att vara lättkränkt?