Inlägg från: Anonym (Hoppla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hoppla)

När blev det normalt att vara lättkränkt?

Jag brukar tänka att om man är lättkränkt så är man osäker. Anledningen till osäkerheten kan bero på mycket, men är ju helt klart den som reagera och blir kränkt som har triggats att bearbeta 🙂

• Anonym (Hoppla)
    Auditanne skrev 2023-09-27 05:47:48 följande:
    Fast det är ju precis vad kränkthet går ut på? Att markera. Tröttsam du är som låtsas att du inte fattar.
    Anonym (Ric) skrev 2023-09-27 05:54:04 följande:
    Det är ingen markering. Och om det är det så är det en uppmuntran till mobbaren för att det visar att han kan komma åt henne.

Det är faktiskt konstigt att du inte förstår det.

Eller så tänker juden som vet att förintelsen ägt rum att hen inte tänker slösa energi på
    någom som uppenbarligen inte förstår det. Alltså blir juden inte kränkt, för han är säker i sig själv och behöver inte övertyga andra om att han har rätt 😉
  • Anonym (Hoppla)
    Auditanne skrev 2023-09-27 07:25:38 följande:
    En del judar tänker möjligen på det sättet.

Sen finns också de som förlorat nära och kära i förintelsen och därför tar det som en djup kränkning att få höra att deras släktingars grymma öden skulle vara en stor lögn och att det hela aldrig ägt rum. 

Har man en någorlunda utvecklad empati så förstår man helt enkelt bättre än att hävda såna saker inför folk, oavsett ens egna teorier i ämnet.

Om inte så är man bara en simpel mobbare och mobbare är verkligen inte rätt personer att börja gapa om "felen" med lättkränkthet. 

Hur man reagera på andra människors sätt att agera och göra ligger ju helt och hållet hos en själv. Man kan inte leva ett liv och förutsätta att alla ska få en att må bra hela tiden. Så ju säkrare man är i sig själv desto mindre lättkränkt blir man. Man kan då se det ur fler perspektiv och förstår att det någon annan tycker inte påverkar hur jag vet eller tycker och då behöver man inte bli kränkt.

Empati har ju inget med hur lättkränkt man är. Empati är när man kan förstå hur en handlingar kan påverka andra människor. 

Tycker ingen här inne gapar utan detta är bara en tråd med olika människor som ser olika på ämnet. Betyder inte att någon har rätt eller fel. Allt är inte svart eller vitt, blir man irriterad för att man tycker någon annan har fel åsikt så kan man ta tillfället i akt och fundera över varför man låter sig triggas av någon annan som man inte känner eller vet nått om. 😊

• Anonym (Hoppla)
    Anonym (Ric) skrev 2023-09-28 06:38:40 följande:
    Håller med. Empati har ingenting med hur lättkränkt man är.

Värt att nämna är att anledningen till varför jag vill att folk inte ska vara lättkränkta är för att de förlorar på det själva. Jag vill helt enkelt människor väl när jag åberopar en annan strategi. För jag har sett så mångas liv förstöras av den där lättkränktheten.
    Jag förstår hur du tänker 😊

Ser fram emot den dagen när alla levande människor inser att de faktiskt sitter med makten att leve sitt liv precis så de vill, känna allt utan att behöva agera utan istället använda den energin till att ge sig själv ännu mera kärlek. Den dagen när människan inser att allt finns på insidan 🍀

Men alla är inte där än, vi måste ge varandra tid. Rom byggdes inte på en dag 😉 
Svar på tråden När blev det normalt att vara lättkränkt?