Inlägg från: Anonym (Travel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Travel)

När blev det normalt att vara lättkränkt?

Vet inte när det började, men det känns som att det eskalerat senaste åren. Stallone och John Cleese vägrar att kompromissa och det gillar jag. De förstår inte vad det är med folk som är så överkänsliga när det gäller precis allt.

• Anonym (Travel)

John Cleese: "If people can't control their own emotions, then they have to start trying to control other people's behavior." And when you're around super-sensitive people, you cannot relax and be spontaneous because you have no idea what's going to upset them next. And that's why I've been warned recently don't to go to most university campuses because the political correctness has been taken from being a good idea, which is let's not be mean in particular to people who are not able to look after themselves very well ? that's a good idea ? to the point where any kind of criticism or any individual or group could be labeled cruel. And the whole point about humor, the whole point about comedy, and believe you me I thought about this, is that all comedy is critical. 

• Anonym (Travel)
    When offered $500 million to star in a ?woke? movie by Disney, actor Sylvester Stallone declined, saying, ?I don?t want ?wokeness? in my life.?

Skådisen Brian Cox från "Succession" har ett och annat att säga om cancel-kulturen och lättkränkta millennials.
    - Jag tycker inte att sociala medier hjälper. Det stjälper. Det är för lätt att påpeka brister. Och hela den här woke-kulturen är riktigt hemsk... och shaming-kulturen.

- Jag vet inte var det här kommer ifrån. Vilka är de som fördömer saker? Det visar sig vanligtvis vara en bunt millennials. Jag antar att de säger: "Ni har gjort fel så vi försöker göra något åt det". Men det är fel sätt, menar Cox.
    Under samtalet (som ironiskt nog varnar för svordomar i början) kommer bland annat Roald Dahl på tal - barnboksförfattaren som fått flera av sina böcker omskrivna för att stryka känsliga ord. Cox är också skeptisk till att en uppsättning av "The Sound of Music" behöver ha trigger warnings och meddela publiken om att nazister förekommer i showen.

- Absolut vidrigt. Roald Dahl var en knepig man, men han skrev en del fantastiska saker, säger Cox.
  • Anonym (Travel)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-16 08:13:45 följande:
    Är det betygen som sätts som föräldrarna känner sig kränkta över eller vad blir dom kränkta av?

Är själv långt ifrån nöjd med hur skolan utvecklats framför allt i dom lägre årskurserna. Har sett både dålig svenska och syftningsfel i uppgifter som skickats hem av lärare, nya betygssystemet, betygsinflationen mm (men det är en annan tråd). Men det gör så klart inte att jag känner mig kränkt utan det hänger ihop med politiska val som tidigare gjorts.
    Just politiker är bra på att kränka varann. Ibland känns det som att det är det enda de ägnar sig åt. De är väl värda sina höga löner.
  • Anonym (Travel)
    Anonym (Annika) skrev 2023-09-20 05:35:27 följande:
    Håller verkligen med.
    Det är nästan som att folk tävlar i lättkränkthet nu för tiden.
    Ja, och folk börjar tröttna. Tur det finns gamla dinosaurier som John Cleese t ex, som vägrar att rätta sig i ledet.
  • Anonym (Travel)

Många saknar humor helt enkelt. Jag drog ett fånigt skämt om Gud och kvinnor i en annan tråd och det togs på allvar. Jesus Christ...
    Det var tydligen kränkande. Att kvinnor kan kränka män är däremot helt ok. Och då är det inte fråga om humor.

• Anonym (Travel)
    Anonym (Dumhet) skrev 2023-10-05 12:40:27 följande:
    Nej, folk är tyvärr inte mer upplysta pga internet som man trodde vi skulle bli i internets barndom. Idag är det mer så att folk väljer vilka fakta (inte sällan desinformation) de vill tro på och sedan hävdar de benhårt att de har rätt och att meningsmotståndaren har fel.

Mer upplysning och irrationell känslosamhet och lättkränkthet går dessutom dåligt ihop. Vet man med sig att man är upplyst (eller tror att man har mer kunskap än andra) så bör man inte ha något större behov av att ge sig in i diskussioner där en person enträget fortsätter att hävda att hen har rätt fast hen har fel.

Man bör, om man är "upplyst" då veta på förhand att det man skriver bara kommer att avfärdas.

Förr var lyteskomik och att göra narr av folk den mest vanliga humorn, och något som folk därför lärde sig ha distans till istället för att känna sig kränkta. Idag får man inte skrattat åt "fel" saker innan man får snöflingorna på sig. Det har blivit så löjligt.
    Jag tycker att Borat, Bruno och The Dictator är skitroliga, Pang i bygget också. Jag kan skilja på sånt och verklighet. Jag gör mig inte lustig över folk irl, tvärtom så ömmar jag för utsatta grupper. Men jag skrattar gärna åt löjliga filmer.
  • Anonym (Travel)
    Anonym (Nej) skrev 2023-10-05 12:52:16 följande:
    Jag tycket tvärtom. Är man intelligent skrattar man inte åt fördummande humor som gör narr av människor på deras bekostnad.
    Jag tycker tvärtom. Jag älskar humor som gör narr av folk, som driver med allt och alla. Det tyder på intelligens när man skilja på sånt man ser på film och verkligheten. Jag gillar Frank Zappa och han drev också med allt och alla, retade upp massa folk. Underbart.
  • Anonym (Travel)
    Anonym (Travel) skrev 2023-10-05 14:43:18 följande:
    Jag tycker tvärtom. Jag älskar humor som gör narr av folk, som driver med allt och alla. Det tyder på intelligens när man skilja på sånt man ser på film och verkligheten. Jag gillar Frank Zappa och han drev också med allt och alla, retade upp massa folk. Underbart.
    Han drev med sig själv också. Hans näsa t ex. It's a Honker. Baby Snakes-DVDn hade med så man kunde bygga ett par glasögon med hans näsa på.

Larry David är också en som driver med allt, sig själv också. Älskar Curb Your Enthusiasm.
Svar på tråden När blev det normalt att vara lättkränkt?