Anonym (Dumhet) skrev 2023-10-05 12:40:27 följande:
Nej, folk är tyvärr inte mer upplysta pga internet som man trodde vi skulle bli i internets barndom. Idag är det mer så att folk väljer vilka fakta (inte sällan desinformation) de vill tro på och sedan hävdar de benhårt att de har rätt och att meningsmotståndaren har fel.
Mer upplysning och irrationell känslosamhet och lättkränkthet går dessutom dåligt ihop. Vet man med sig att man är upplyst (eller tror att man har mer kunskap än andra) så bör man inte ha något större behov av att ge sig in i diskussioner där en person enträget fortsätter att hävda att hen har rätt fast hen har fel.
Man bör, om man är "upplyst" då veta på förhand att det man skriver bara kommer att avfärdas.
Förr var lyteskomik och att göra narr av folk den mest vanliga humorn, och något som folk därför lärde sig ha distans till istället för att känna sig kränkta. Idag får man inte skrattat åt "fel" saker innan man får snöflingorna på sig. Det har blivit så löjligt.
Jag tycker att Borat, Bruno och The Dictator är skitroliga, Pang i bygget också. Jag kan skilja på sånt och verklighet. Jag gör mig inte lustig över folk irl, tvärtom så ömmar jag för utsatta grupper. Men jag skrattar gärna åt löjliga filmer.