• Anonym (Sagaka)

Är jag för krävande

Jag är tillsammans med en man sedan 6-7månader tillbaka som jag älskar och som älskar mig. Vi har roligt tillsammans, har gemensamma intressen och kan inte sluta att ta på varandra. Vi är i 50 årsålderm och har båda barn från tidigare relationer men vi har valt att vänta med att involvera barnen. 
    Nu när vi har varit tillsammans lite längre så börjar det bli mer seriöst mellan oss men  då börjar vi bråka och argumentera och förväntningarna på varandra ökar.
    Sist pratade vi och när jag sa att jag skulle uppskatta att nästa gång du reser med 
    jobbet att vi bestämmer en dag som vi kan höras. (han var borta fem dagar och vi chattade enbart lite sporadisk)
    Han blir då halvsur och säger att han tycker det är mysigt att sakna mig och han har svårt att komma ifrån sitt jobb och kunder när han reser  och det är tidsskillnaden osv osv och argumenterade att han har iinte gjort något fel och jag får honom att  känna sig dålig till att ha gjort fel. Jag blir så paff att han går i försvar. Jag sa att jag har saknat dig och tycker också det är mysigt att längta och jag vill inte kritisera men vill att nästa gång han reser med jobbet att vi pratar eller chattar. Jag sa att jag förstår att han inte gör så med flit men jag har det behovet av att inte lämnas helt.
    Jag vet inte vad jag vill men jag står i valet och kvalet att  avsluta den här relationen eftersom jag inte mår bra av att han 4-5 dagar i månaden reser och är otillgänglig samt att han inte förstår och det finns inga antydan i att han förstår mig utan går direkt i försvar. Nu finns det inga tveksamheter kring att han är oärlig eller liknande eftersom jag känner honom och hans vänner och även första familj sedan många många år tillbaka.
    Är jag för känslig? Anklagar jag honom? Är han för Kompromisslös? 
  • Svar på tråden Är jag för krävande
  • linani

Skulle säga att det är väldigt onödigt att kasta bort en bra relation med en man du älskar för några få dagar om året då ni inte ringer varandra. 

En del är ju bara sådana att de blir väldigt engagerade och involverade i sitt jobb, och det bör man få fokusera på. Särskilt som han inte ignorerade dig helt utan faktiskt skrev i chatten.

Samtidigt är du en vuxen kvinna som bör kunna fördriva några dagar med dina barn, vänner, egna intressen och arbetsuppgifter? För 8 månader sen klarade du dig utmärkt utan att höra från honom varje dag, så jag tror du klarar det framöver också. 

• Anonym (Mannen)

Alla är olika men min erfarenhet säger att antingen är man känslomässigt omogen eller så har man en affär på sidan när man inte vill höra av sig på några dagar. Tyvärr är många män känslomässigt omogna hela livet. Vet inte hur denna man är i övrigt. 

• Tow2Mater

Och om han inte kan hitta tiden att prata med dig då den där dagen ni bestämt kommer du ju bli sur som bara den. Gissar du har inte själv haft arbetsresor, där man kanske inte alls kan planera sin egen tid, utan den tid man kan hitta att ringa familjen finns på en 15-minuters rast medan man går på toa. Och med tidsskillnad därtill kan det bli att han får ringa dig mittt i din natt. Det kan du ju foreslå - när han kommit till hotellet kanske sent på kvällen kan han ringa dig fast det kanske är mitt i natten hos dig?

• Anonym (Tjänsteresor)

När jag varit på tjänsteresor i annan tidszon har jag haft väldigt lite kontakt med min man. Det är fullt program, möten drar ut på tiden och sena kvällsaktiviteter. Att komma överens om en tid i förväg blir därför svårt. På morgonen i den tidszon jag är i skulle funka bäst, men då kan det vara mitt i natten hemma. Därför har vi kommunicerat via mail på mina tjänsteresor. 

• Anonym (H)

Men jösses, ni är i 50-årsåldern och har alltså upplevt en tid när det inte fanns mobiltelefoner eller internet och folk hade fungerande relationer ändå, kanske ännu bättre med tanke på att det här absurda behovet av att höras konstant är ett skapat behov. 

Du skriver att du älskar honom och inte misstänker att han ljuger men att DU inte vill bli lämnad helt ensam (i några dagar per månad) Han jobbar och ska alltså få lite extra stress eftersom han vet att du är missnöjd med honom och att han måste hitta en viss dag när han chattar med/ringer dig oavsett hur mycket jobb han har eller hur trött han är. 

Ja, du kräver för mycket. Att ställa ultimatum är dessutom ett säkert sätt att ta död på både spänning och känslor. 

• Anonym (My)

Så 5 dagar i månaden så pratar ni inte utan chattar bara lite sporadiskt?
    Tycker du inte det kan vara lite skönt? Dels att få riktigt sakna varandra och dels att få några dagar för egna behov och andra människor? 

Lite krävande är du nog, måste ni verkligen bestämma en dag? Det kanske är jättesvårt att veta när och om han får möjlighet att ringa. Och skulle han få förhinder så blir det ju jobbigt för er båda.
    Hade du istället sagt: om du får en stund över på jobbresan så får du gärna ringa, älskar att höra din röst! Så hade han nog reagerat annorlunda. 

Det kan ju faktiskt även vara så att hur mycket han än tycker om dig så uppskattar han att få egentid på jobbresan? Särskilt som att ni inte kan sluta ta på varandra. Ibland vill man ju helt enkelt vara själv och rå om sig själv, och det är väl svårt på hemmaplan om man förväntas vilja ses och röras vid konstant. Obs inget fel med det! Men inget fel att vilja ha några dagar utan sin partner heller.

• Dimisi

Att ha så stressiga jobbresor att det mer eller mindre är omöjligt att hålla kontakt med sin partner är väl en sak. Jag hade tyckt det var tråkigt, om jag var den som var kvar hemma, men hade nog kunnat acceptera det, om jag märkte att min partner verkligen trivdes och inte påverkades negativt av sådana arbetsförhållanden.

Men att han säger att det är mysigt att sakna och går i försvar och börjar prata om att han inte har gjort några fel - det är varningstecken för mig.

Jag hade bett honom berätta mer om det där mysiga. När känner han saknad? Vad gör han då?

• Dimisi
    Anonym (My) skrev 2023-09-17 00:55:14 följande:

Särskilt som att ni inte kan sluta ta på varandra. Ibland vill man ju helt enkelt vara själv och rå om sig själv, och det är väl svårt på hemmaplan om man förväntas vilja ses och röras vid konstant.

TS, så kan det förstås oxå vara. Att han egentligen inte uppskattar så mycket beröring och närhet som ni har när han är hemma, och därför får ett välbehövligt andrum när han är iväg.

Men jag uppfattade att du beskrev en man med stort behov av fysisk beröring. I så fall borde det vara en utmaning även för honom att plötsligt vara helt utan beröring i en vecka. Men visst, om all vaken tid fylls av mentala utmaningar, kan det överrösta andra behov. Men då borde han ändå kunna visa någon förståelse för att det inte automatiskt sker ett fokusbyte även för dig där hemma.
  • Anonym (Nja)

Har mkt svårt att tro att de skulle vara så fullt upp. Jag antar att han går på toa och han går till sitt rum på kvällen. Borstar tänder lägger sig i sängen o kollar på telefon. 
    så tid finns?om man vill

• Anonym (?)

Vi hade liknande problem, min sambo blev sur att jag var dålig på att hålla kontakten under mina utlandsresor.

När sambon gjorde sin första resa ökade förståelsen hur krångligt det kan vara. 

Men gör slut på ett bra förhållande pga detta.  

Svar på tråden Är jag för krävande