• Anonym (Sagaka)

Är jag för krävande

Jag är tillsammans med en man sedan 6-7månader tillbaka som jag älskar och som älskar mig. Vi har roligt tillsammans, har gemensamma intressen och kan inte sluta att ta på varandra. Vi är i 50 årsålderm och har båda barn från tidigare relationer men vi har valt att vänta med att involvera barnen. 
    Nu när vi har varit tillsammans lite längre så börjar det bli mer seriöst mellan oss men  då börjar vi bråka och argumentera och förväntningarna på varandra ökar.
    Sist pratade vi och när jag sa att jag skulle uppskatta att nästa gång du reser med 
    jobbet att vi bestämmer en dag som vi kan höras. (han var borta fem dagar och vi chattade enbart lite sporadisk)
    Han blir då halvsur och säger att han tycker det är mysigt att sakna mig och han har svårt att komma ifrån sitt jobb och kunder när han reser  och det är tidsskillnaden osv osv och argumenterade att han har iinte gjort något fel och jag får honom att  känna sig dålig till att ha gjort fel. Jag blir så paff att han går i försvar. Jag sa att jag har saknat dig och tycker också det är mysigt att längta och jag vill inte kritisera men vill att nästa gång han reser med jobbet att vi pratar eller chattar. Jag sa att jag förstår att han inte gör så med flit men jag har det behovet av att inte lämnas helt.
    Jag vet inte vad jag vill men jag står i valet och kvalet att  avsluta den här relationen eftersom jag inte mår bra av att han 4-5 dagar i månaden reser och är otillgänglig samt att han inte förstår och det finns inga antydan i att han förstår mig utan går direkt i försvar. Nu finns det inga tveksamheter kring att han är oärlig eller liknande eftersom jag känner honom och hans vänner och även första familj sedan många många år tillbaka.
    Är jag för känslig? Anklagar jag honom? Är han för Kompromisslös? 
  • Svar på tråden Är jag för krävande
  • Anonym (Glas)

Gör du inget själv om dagarna som att jobba, eftersom du verkar ha tid att gå runt och oroa dig så mycket när ni inte hörs?

• Anonym (Mannen)
    Anonym (God) skrev 2023-09-17 08:47:56 följande:

TS. 
    Det är oerhört osexigt med det du sysslar med. Fortsätt så och du har snart inte kvar relationen. 

Osäkra personer med kontrollbehov går bort, bort, bort. 

Jag är kvinna och om en man höll på sådär skulle jag dra öronen åt mig och springa långt bort. Ni är dessutom medelålders-inte fjorton. 

Jag tycker det du skriver verkar konstigt och går tvärt emot det parterapeuter jag träffar förespråkar. Sen är alla individer men vill man ha en parrelation så behöver man ju också anstränga sig lite. Att ha ett undvikande beteende där man inte vill höra av sig brukar signalera att man har ankytningsproblem att jobba med (dvs inte är känslomässigt mogen).

I en relation behöver man bry sig om den andras känslor. En del i det är att känna empati för sin partner och vilja höra av sig när man är bortrest. Gärna per telefon och inte bara via text. 

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Mx) skrev 2023-09-17 16:43:18 följande:

Krasst så kräver du att han ska lösa din ängslighet av att inte ha samma kontakt några dagar i månaden.

Du känner som du gör och det enda du kan göra är att arbeta med dessa känslor.

Det som kommer hända om du fortsätter är att en till synes väldigt trevlig relation blir förstörd.

Jag tror snarare båda parterna har en otrygg anknytning i någon form. För personer med trygg anknytning behöver inte undvika sin partner. Men inte heller så behöver de att man hör av sig varje dag.

En person med trygg anknytning som bryr sig om sin partner hör helt enkelt av sig när hen är borta.

En otrygg person som behöver avstånd kan strunta i att höra av sig. Men det är något som den personen borde arbeta på.

En otrygg person som behöver att den andra hör av sig måste i sin tur arbeta på det.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (?) skrev 2023-09-17 07:40:46 följande:
    De chattade.  Räcker inte det?
    Det finns en hel del terapeuter som menar att textmeddelanden inte är tillräckligt utan man bör ringa. 
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-09-18 14:40:04 följande:

Jag tror snarare båda parterna har en otrygg anknytning i någon form. För personer med trygg anknytning behöver inte undvika sin partner. Men inte heller så behöver de att man hör av sig varje dag.

En person med trygg anknytning som bryr sig om sin partner hör helt enkelt av sig när hen är borta.

En otrygg person som behöver avstånd kan strunta i att höra av sig. Men det är något som den personen borde arbeta på.

En otrygg person som behöver att den andra hör av sig måste i sin tur arbeta på det.

Låter märkligt i mina öron. Om man har en trygg anknytning borde det inte spela så stor roll om man inte hörs varje dag. Men nu är ju inte jag nån psykolog.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Mx) skrev 2023-09-18 19:39:40 följande:
    Låter märkligt i mina öron. Om man har en trygg anknytning borde det inte spela så stor roll om man inte hörs varje dag. Men nu är ju inte jag nån psykolog.
    Det skrev jag också men samtidigt är det mer normalt att en person med trygg anknytning hör av sig än en med otrygg undvikande anknytning gör det. 

En med otrygg undvikande anknytning kommer istället att känna ett större behov av egentid och tycka det är mer okej att inte höra av sig. 
  • Anonym (H)

Jag får rysningar av att läsa ditt inlägg om ditt långa äktenskap där du, enligt din egen beskrivning, dominerade och kontrollerade din man. Sedan valde du att dumpa honom. 

Har du problem med empatin? Det du beskriver är ju fruktansvärt och du kan inte skylla det på din kassa barndom. Min barndom var rentav för jävlig men inte ?dominerar och kontrollerar? jag män för det. 

Du skriver att du ?hamnar? i osäkerhet som om du inte har någon kontroll över ditt agerande men det är BS. Om du har gått i terapi i flera år så är det inte en bra terapeut. Du hamnar inte i någonting, du väljer att sätta dina bekräftelsebehov före den här mannens känslor och välbefinnande, precis som du gjorde i ditt äktenskap. 

Den här mannen har ingen skyldighet att hantera din osäkerhet genom att kommunicera på det sätt som du kräver. 

Jag var tillsammans med en man som betedde sig som du. Han hade ett enormt bekräftelsebehov som han förväntade sig att jag skulle fylla och precis som du skyllde han på sin jobbiga barndom. 

Vet du hur det känns? Det är kvävande och man börjar förknippa personen med obehagliga känslor som skuld och stress, raka motsatsen till hur en bra och mogen partner får en att känna. 

Jag lämnade honom och det kommer den här mannen också göra om du inte lägger av med ditt själviska beteende och slutar skylla på din barndom. 

• Anonym (Mannen)
    Anonym (H) skrev 2023-09-18 21:26:49 följande:

Jag får rysningar av att läsa ditt inlägg om ditt långa äktenskap där du, enligt din egen beskrivning, dominerade och kontrollerade din man. Sedan valde du att dumpa honom. 

Har du problem med empatin? Det du beskriver är ju fruktansvärt och du kan inte skylla det på din kassa barndom. Min barndom var rentav för jävlig men inte ?dominerar och kontrollerar? jag män för det. 

Du skriver att du ?hamnar? i osäkerhet som om du inte har någon kontroll över ditt agerande men det är BS. Om du har gått i terapi i flera år så är det inte en bra terapeut. Du hamnar inte i någonting, du väljer att sätta dina bekräftelsebehov före den här mannens känslor och välbefinnande, precis som du gjorde i ditt äktenskap. 

Den här mannen har ingen skyldighet att hantera din osäkerhet genom att kommunicera på det sätt som du kräver. 

Jag var tillsammans med en man som betedde sig som du. Han hade ett enormt bekräftelsebehov som han förväntade sig att jag skulle fylla och precis som du skyllde han på sin jobbiga barndom. 

Vet du hur det känns? Det är kvävande och man börjar förknippa personen med obehagliga känslor som skuld och stress, raka motsatsen till hur en bra och mogen partner får en att känna. 

Jag lämnade honom och det kommer den här mannen också göra om du inte lägger av med ditt själviska beteende och slutar skylla på din barndom. 

Men enligt anknytningsteori så formas vi som små barn i vår relation till våra föräldrar. Det sätter sig väldigt djupt inom oss och blir det naturliga sättet för oss att anknyta till andra.

Det går oftast men är väldigt krävande att ändra på detta. Så att det beror på barndomen är inte fel. Däremot är det svårt att ha en långvarig relation med en sådan person. Även motsatsen finns där man pga barndomen är mer undvikande i relationer. Det är inte heller bra.

Gällande mannens skyldighet så är det snarare en grund i en relation att man bryr sig om sin partners känslor och ger denne trygghet. Sen kan det givetvis gå för långt men att anse att ens partner ringer en gång per dygn när hen är bortrest är ganska normalt.
  • Anonym (Sagaka)
    Anonym (H) skrev 2023-09-18 21:26:49 följande:

Tvärtom det! Jag är en empat med hög känslighet som tyvärr stannade för länge i min förra relation för mannens och barnens skull. Jag kontrollerade och blev dominant med tiden men mådde inte bra av att vara i en sån roll. Min fd man var fysiskt undvikande, minns inte om vi ens någonsin satt i soffan tillsamman? Jag skyller inte på barndomen men det är riktigt svårt att bryta ambivalensen. 

• Anonym (H)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-09-18 21:40:04 följande:
    Men enligt anknytningsteori så formas vi som små barn i vår relation till våra föräldrar. Det sätter sig väldigt djupt inom oss och blir det naturliga sättet för oss att anknyta till andra.

Det går oftast men är väldigt krävande att ändra på detta. Så att det beror på barndomen är inte fel. Däremot är det svårt att ha en långvarig relation med en sådan person. Även motsatsen finns där man pga barndomen är mer undvikande i relationer. Det är inte heller bra.

Gällande mannens skyldighet så är det snarare en grund i en relation att man bryr sig om sin partners känslor och ger denne trygghet. Sen kan det givetvis gå för långt men att anse att ens partner ringer en gång per dygn när hen är bortrest är ganska normalt.

Man har alltid ett val. TS skulle kunna använda olika strategier när mannen åker på jobbresa och hon blir osäker - skriva ner känslorna, ringa en vän eller distrahera sig med en serie. Vad som helst förutom att skuldbelägga och straffa honom för något som inte har med honom att göra. 

Jag har själv problem med anknytning och kan bli osäker i relationer eftersom jag upplevde flera trauman och blev psykiskt misshandlad som barn. Just därför vill jag inte utsätta andra för den typ av manipulation som skadade mig då. 

Att som TS ?dominera och kontrollera? sin man i ett tidigare äktenskap under många år och skylla det på sin barndom är inget annat än skitsnack. TS resonerar som en kvinnomisshandlare - ?Jag vet att jag gör fel men jag kan inte rå för det eftersom du gör mig så osäker?. 

Självklart ska man vara ett stöd för varandra i en relation men det är en jäkla skillnad på att prata om sin osäkerhet under ett sansat, moget samtal och på att agera ut sin osäkerhet på ett sätt som skapar obehag hos andra och sedan skylla ifrån sig. 

Att som TS skriva att hon ?hamnar? i osäkerhet innebär att man inte tar ansvar för sitt agerande och inte förstår hur det drabbar andra. 

Det är upp till den här mannen hur länge han orkar vara TS psykolog men jag skulle se hennes beteende som en stor röd varningsflagga. 

• Anonym (H)
    Anonym (Sagaka) skrev 2023-09-18 22:34:38 följande:

Tvärtom det! Jag är en empat med hög känslighet som tyvärr stannade för länge i min förra relation för mannens och barnens skull. Jag kontrollerade och blev dominant med tiden men mådde inte bra av att vara i en sån roll. Min fd man var fysiskt undvikande, minns inte om vi ens någonsin satt i soffan tillsamman? Jag skyller inte på barndomen men det är riktigt svårt att bryta ambivalensen. 

Du är inte särskilt empatisk med din nuvarande partner. Du skriver att du inte skyller på barndomen och ändå gör du det i samma mening. 

• Anonym (Ambivalent)

Fick lämna tråden et litet tag men har nu läst alla inlägg. Personligen tycker jag inte det leder nånvart att anklaga TS för att vara än det ena eller det andra. Det centrala för mig är hur samspelet med partnern ser ut. TS, du beskriver att du behöver bekräftande ord, men på vilket sätt ger du uttryck för detta behov? Ett tips är att försöka undvika att bli klandrande eller avståndstagande när de ambivalenta känslorna tar över. Försök istället att vara öppen om dina behov av extra närhet utan att uttrycka det som att han inte är en tillräckligt bra partner. Hoppas han kan bemöta dig på rätt sätt så ni inte fortsätter trigga varandra. Men håller med tidigare inlägg om att han visar en del undvikande drag. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-09-18 14:32:49 följande:

Jag tycker det du skriver verkar konstigt och går tvärt emot det parterapeuter jag träffar förespråkar. Sen är alla individer men vill man ha en parrelation så behöver man ju också anstränga sig lite. Att ha ett undvikande beteende där man inte vill höra av sig brukar signalera att man har ankytningsproblem att jobba med (dvs inte är känslomässigt mogen).

I en relation behöver man bry sig om den andras känslor. En del i det är att känna empati för sin partner och vilja höra av sig när man är bortrest. Gärna per telefon och inte bara via text. 

Anonym (Mannen) skrev 2023-09-18 14:40:04 följande:

Vilka kloka inlägg
Svar på tråden Är jag för krävande