• Annomi

    Är det ens värt att utbilda sig? Lärare

    Hej alla!! Jag har äntligen hittat det jag vill göra och det är att bli lågstadielärare lärare.  Har börjat plugga denna termin och allt har känt så bra. Fick sen höra att det är överskott på lågstadielärare och att majoriteten blir utan arbete. Det känns så himla trist! Är det någon som vet om det verkligen är så? Är det då ens värt att plugga till det, om man ändå kommer vara arbetslös när man är klar?

  • Svar på tråden Är det ens värt att utbilda sig? Lärare
  • Annomi
    OlgaElvira skrev 2023-09-19 09:00:16 följande:

    Vilken sorts lärarexamen är du inriktad på. Förskollärare, grundlärare eller ämneslärare?


    Grundlärare
  • TvillingmammaVästgöte

    Det föds i och för sig jättefå barn nu, så om sex år kommer det nog att bli färre tjänster. Men lärare kommer ju alltid att behövas, men du kan ju vara tvungen att flytta. 

  • Anonym (90)

    Det är lärarbrist. Tyvärr är ett problem att många skolor anställer obehöriga, vikarier osv, för att de då kan erbjuda lägre löner. 

    Jag tycker dock att vill du detta, du vet att det är rätt för dig så kör på!
    Jag har arbetat inom skolan i snart 30 år och känner sällan igen mig i alla rapporter om hur eländigt det skulle vara inom svensk skola. Det är förstås väldigt olika på olika ställen, och vi behövs, vi som verkligen gillar att jobba i skolan. 

  • Anonym (Ja)

    Om man vill ha ett otacksamt jobb i otrygg arbetsmiljö där våld och skadegörelse ökar, med nedskärningar hela tiden, visst.

  • Anonym (Ja)
    Anonym (90) skrev 2023-09-20 08:23:32 följande:

    Det är lärarbrist. Tyvärr är ett problem att många skolor anställer obehöriga, vikarier osv, för att de då kan erbjuda lägre löner. 

    Jag tycker dock att vill du detta, du vet att det är rätt för dig så kör på!
    Jag har arbetat inom skolan i snart 30 år och känner sällan igen mig i alla rapporter om hur eländigt det skulle vara inom svensk skola. Det är förstås väldigt olika på olika ställen, och vi behövs, vi som verkligen gillar att jobba i skolan. 


    Det du kallar rapporter, t ex det jag kan läsa i lokaltidningen, det stämmer inte?
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Ja) skrev 2023-09-20 08:30:29 följande:
    Det du kallar rapporter, t ex det jag kan läsa i lokaltidningen, det stämmer inte?
    Det personen menar med rapporter är större undersökningar. Det du läser i lokaltidningen är enstaka incidenter.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Ja) skrev 2023-09-20 08:29:27 följande:

    Om man vill ha ett otacksamt jobb i otrygg arbetsmiljö där våld och skadegörelse ökar, med nedskärningar hela tiden, visst.


    Knappast vanligt förekommande på låg- och mellanstadiet. Ja, det finns problemskolor i vissa områden, men ts kan ju söka sig till en helt normal skola för de flesta har det inte som du beskriver det. Har man ingen egen erfarenhet ska man inte måla fan på väggen och sprida skräckpropaganda.

    Ja, det finns våld, otrygghet, skadegörelse och nedskärningar, men de flesta skolor är fullt fungerande.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-09-20 08:54:58 följande:
    Det personen menar med rapporter är större undersökningar. Det du läser i lokaltidningen är enstaka incidenter.
    Väljer man att blunda så kan man se det så, ja.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-09-20 08:56:58 följande:
    Knappast vanligt förekommande på låg- och mellanstadiet. Ja, det finns problemskolor i vissa områden, men ts kan ju söka sig till en helt normal skola för de flesta har det inte som du beskriver det. Har man ingen egen erfarenhet ska man inte måla fan på väggen och sprida skräckpropaganda.

    Ja, det finns våld, otrygghet, skadegörelse och nedskärningar, men de flesta skolor är fullt fungerande.
    Så du menar att man måste ha egen erfarenhet för att veta hur det ser ut? Om man känner folk som jobbar i skolan då, och hör vad de berättar, har det relevans?
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Ja) skrev 2023-09-20 08:58:10 följande:
    Väljer man att blunda så kan man se det så, ja.
    Jag talar av erfarenhet. Vad du grundar dina uttalanden på är svårt att veta, men det verkar inte som att du jobbar inom skolan iaf.
    Anonym (Ja) skrev 2023-09-20 09:00:07 följande:
    Så du menar att man måste ha egen erfarenhet för att veta hur det ser ut? Om man känner folk som jobbar i skolan då, och hör vad de berättar, har det relevans?
    Ja det menar jag. Jag kan t ex inte uttala mig om rörmokares arbetsmiljö eller vad som händer där eftersom jag inte har erfarenhet av branschen. Det spelar ingen roll vilket yrke det än gäller så kan man inte uttala sig om man saknar insikt. Att du känner folk som jobbar inom skolan spelar ingen roll, deras upplevelser får stå för dem. Har de bara jobbat i skitskolor så förstår jag deras syn, men har man en del erfarenhet så bör man veta att det inte är en generell sanning. Som lärare borde man också veta bättre än att dra alla över en kam.
  • Anonym (?)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-09-20 09:03:22 följande:
    Jag talar av erfarenhet. Vad du grundar dina uttalanden på är svårt att veta, men det verkar inte som att du jobbar inom skolan iaf.
    Anonym (Ja) skrev 2023-09-20 09:00:07 följande:
    Så du menar att man måste ha egen erfarenhet för att veta hur det ser ut? Om man känner folk som jobbar i skolan då, och hör vad de berättar, har det relevans?
    Ja det menar jag. Jag kan t ex inte uttala mig om rörmokares arbetsmiljö eller vad som händer där eftersom jag inte har erfarenhet av branschen. Det spelar ingen roll vilket yrke det än gäller så kan man inte uttala sig om man saknar insikt. Att du känner folk som jobbar inom skolan spelar ingen roll, deras upplevelser får stå för dem. Har de bara jobbat i skitskolor så förstår jag deras syn, men har man en del erfarenhet så bör man veta att det inte är en generell sanning. Som lärare borde man också veta bättre än att dra alla över en kam.
    Det går vissat att uttala sig om något där man inte själv har erfarenhet.

    Man kan se på mätetal, benchmark, och trender kring saker som sjukskrivning, personalomsättning, branchbyte, antal sökande mm.

    Det går att titta på annat som antal lärare per elev, budget, hemmasittare, betygstrender.

    Man kan göra intervjuer och enkäter med ett bra urval så resultatet blir signifikant.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-09-20 09:03:22 följande:
    Jag talar av erfarenhet. Vad du grundar dina uttalanden på är svårt att veta, men det verkar inte som att du jobbar inom skolan iaf.
    Anonym (Ja) skrev 2023-09-20 09:00:07 följande:
    Så du menar att man måste ha egen erfarenhet för att veta hur det ser ut? Om man känner folk som jobbar i skolan då, och hör vad de berättar, har det relevans?
    Ja det menar jag. Jag kan t ex inte uttala mig om rörmokares arbetsmiljö eller vad som händer där eftersom jag inte har erfarenhet av branschen. Det spelar ingen roll vilket yrke det än gäller så kan man inte uttala sig om man saknar insikt. Att du känner folk som jobbar inom skolan spelar ingen roll, deras upplevelser får stå för dem. Har de bara jobbat i skitskolor så förstår jag deras syn, men har man en del erfarenhet så bör man veta att det inte är en generell sanning. Som lärare borde man också veta bättre än att dra alla över en kam.
    Jag väljer att tro mer på det jag läser i tidinngar och rapporter, och från bekanta, än nån som skriver här.
Svar på tråden Är det ens värt att utbilda sig? Lärare