Ifrågasätta beslut, barn
Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-20 11:00:46 följande:
Nu är själva frågan att jag inte förstår varför någon kan välja att inte göra abort när personen vet att blivande pappan kommer va en frånvarande far och väldigt dålig förebild.
Är själv av uppfattningen att ett barn förtjänar två bra föräldrar.
Den diskussionen jag är ute efter. Är det rimligt att behålla ett barn när man vet med sig att ungen inte kommer få en far som är värd namnet.
När hon "gnäller" om barnets far så kan jag inte låta bli att tänka att det, åtminstone delvis, är självförvållat. Visst är det barnets fars fel, men hon visste redan innan att han är en idiot.
1) hon var ung säger du, konsekvenstänket är med andra ord inte fullt utvecklat
2) hon trodde att ett barn skulle få honom att bli en bra person (rädda honom från kriminalitet etc)
3) hon var kär och trodde det skulle bli bra ändå
4) hon ville inte göra abort
sen kan man väl tycka att hon inte riktigt har rätt att gnälla över pappans frånvaro med tanke på situationen men det är en annan sak. Dock låter du som en rätt osympatisk person när du talar om henne och hennes barn vilket får mig att undra varför du är tillsammans med någon vars tidigare val (och resultat av sagda val) du föraktar så pass som du verkar göra. Varför plockar du inte ur dig själv ur ekvationen?