• Anonym (F)

Ifrågasätta beslut, barn

Nu verkar det som att du är man och kan därför omöjligt veta hur det känns att vara gravid. På dig låter det som att abort är en självklarhet, något man gör på ett knapptryck och lättvindigt. Som att hon var dum som inte gjorde den där lätta saken som abort är...

Det är, för vissa kvinnor, ett riktigt tufft beslut. Jag själv har alltid trott att jag skulle kunna göra abort om det skulle behövas, tills då jag fick ett litet uppvaknande: Jag trodde helt enkelt att jag hade råkat bli gravid, en liten hoppsan, när min yngsta var 10 månader och min äldsta 2,5 år. Jag skulle alltså få en till innan mitt äldsta ens var 3,5 år gammal.

Jag fick panik. För även fast det sågs som något självklart och skulle varit det bästa för mig så stod jag där och hade en känsla av att jag verkligen inte kunde genomföra en abort. Att jag verkligen aldrig skulle kunna avsluta ett potentiellt liv, en till att älska så otroligt mycket som jag älskar mina nuvarande barn.

Nu var jag inte gravid, tack och lov. Men helt plötsligt förstod jag att de som skriver att folk bara kan göra abort hit och dit inte är så förstående i vad det betyder att göra abort för vissa. Skriver detta för att du kanske ska förstå att även fast det är ett val så är det inte något som ska ses som en självklarhet. 

Svar på tråden Ifrågasätta beslut, barn