• Anonym (T)

Ifrågasätta beslut, barn

Hur menar du med utvecklingsstörd? Att barnet har en funktionsnedsättning /förståndshandikapp på riktigt eller bara att du tycker att barnet är dum i huvudet typ?

Om barnet har en funktionsnedsättning på riktigt lär det ju inte bero på att pappan är kriminell och att mamman var tonåring.. Eller missbrukade hon också något under graviditeten? Hur gammal är barnet? 

Jag har själv tre barn som personer i min omgivning av olika anledningar har tyckt att jag inte borde behålla (fel pappa, fel tillfälle osv). Ibland tänker jag också såklart att jag har gjort mitt liv svårare .. har haft mycket problem med äldsta som jag fick när jag var tonåring med en misshandlande pappa som senare fick psykos ..vilket har lett till att barnet som nu är tonåring inte alltid har mått bra och har tagit ut väldigt mycket ilska på mig , nu bor hen hos farmor men vi träffas fortfarande och har fått en lite bättre relation.

Det jag ville ha sagt är väl att man inte ångrar ett barn även om det verkligen inte alltid är lätt. Är det så att det på något sätt är en ohållbar situation hemma får ni försöka lösa det på något sätt , försöka få avlastning från släktingar eller socialtjänsten eller så.. Annars är det väl bara att gilla läget .. och säg absolut inte till din sambo att du tycker att hon borde gjort abort. 

• Anonym (T)
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-24 11:38:25 följande:
    1. Läs några inlägg upp i tråden så får du svar på alla dina frågor.
    2. Personligen tyck jag det va ett riktigt dåligt beslut från dig som resulterat i ett barn/ungdom som mår riktigt dåligt pga en situation du tillsammans med en instabil och olämplig man skapat. En far du valt till ditt barn.

Förstår att det kan vara frustrerande att leva i en sån situation med ett barn som kräver så mycket. Men du visste väl om det innan ni flyttade ihop? Har ni gemensamma barn också? Och förstår fortfarande inte  hur barnets funktionsnedsättning har med pappans livsstil eller att mamman var tonåring att göra? Visste hon ens om funktionsnedsättningen innan barnet föddes? 

Eller menar du att det hade varit lättare om pappan fanns med mer i bilden? För annars har väl som sagt inte hans kriminalitet eller missbruk så mycket med saken att göra.. Barnet hade antagligen fötts med en funktionsnedsättning även om han hade varit världens mest ordentliga människa.

Mitt äldsta barn har mått dåligt men hon mår inte riktigt dåligt som du skriver. Det har varit en hel del problem  men nu går det bra för henne i skolan, hon ser bra ut , är intelligent och kommer förhoppningavis få ett bra liv. Så jag skulle inte säga att det var ett dåligt beslut även om det har gjort mitt liv svårt på många sätt.  Och man kan aldrig veta vilket barn man får , även under perfekta förutsättningar kan man få ett barn med funktionsnedsättning, ett barn som kräver väldigt mycket , som mår dåligt , inte sköter skolan , hamnar snett i tonåren osv. 

Svar på tråden Ifrågasätta beslut, barn