• Anonym (.)

Åldring vägrar boende

Hur gör man? 

Ena dagen är personen inställd på att flytta till äldreboende, sedan andra dagen så ringer personen o vägrar flytta. Har hållit på såhär i 3 veckors tid nu. Min energi tar snart slut. 

Vet inte hur jag ska göra längre. 

Personen vänder på allt. Säger att den är för sjuk för att flytta in på ett boende. Den vill bo kvar i sin bostad som den har levt i under många många år. 

Personen är ensam o har taskiga människor i sin närhet. Ingen man kan lita på o det har hänt att 2 av dom har stulit saker i personens hem. 

Personen är i behov utav hjälp med nattliga besök och minska sin ensamhet. 

Har ni några tips? 

Försöker hjälpa personen då den har uppgett att den ville flytta. Men sen ångrar den sig konstant dagen efter att den har förstått att det är dags. 

• Svar på tråden Åldring vägrar boende
  • Anonym

Hemtjänst
    Personen bestämmer själv.

• Anonym (Nej)

Fast man flyttar inte in på boende för att man är ensam. Låter som att hemtjänst är det som behövs här-

• Anonym (123)
    Anonym (Nej) skrev 2023-09-20 22:05:18 följande:

Fast man flyttar inte in på boende för att man är ensam. Låter som att hemtjänst är det som behövs här-

Precis min tanke. Vi försöker få plats åt svärfar då det börjar vara för svårt hemma med bara hemtjänst, men kommunen säger nej.
  • Anonym (Samma)

Man "flyttar" inte till ett säbo. Man ansöker hos kommunens biståndshandläggare. Blir man beviljad hamnar man i kö och får vänta på ett ledigt boende. Du får inte ens välja ort. 
    Hemtjänst är lättare att få men även det måste ansökas om. 

• EpicF

Du kan inte göra ett skit eftersom alla människor har rätt till autonomi/självbestämmande. Även äldre människor har den rätten. 

Hr man behov för bistand till det dagliga och även nattetid finns hemtjänst. 

• EpicF

Anonym (Samma): Jo, eftersom man söker i den kommune man bor så får man välja ort. Det kan dock bli svårt att söka till en kommun man inte är folkbokförd. När man väl har fått beviljat och fått plats, så flyttar man faktiskt in Säbo. 

Förmodligen har personen redan fått beviljar och fått plats men vill inte flytta in. 

• Anonym (Korvspad)

Men herregud låt människan vara! Sluta försöka pressa hen till något hen inte är redo för!

• Anonym (Samma)
    EpicF skrev 2023-09-20 22:23:04 följande:

Anonym (Samma): Jo, eftersom man söker i den kommune man bor så får man välja ort. Det kan dock bli svårt att söka till en kommun man inte är folkbokförd. När man väl har fått beviljat och fått plats, så flyttar man faktiskt in Säbo. 

Förmodligen har personen redan fått beviljar och fått plats men vill inte flytta in. 

Det stämmer inte. Vi har tre boenden i min kommun men det är tre olika orter. Bor du i eller nära Byhåla men den lediga platsen ligger i Avkrok får du flytta till Avkrok.  Tackar du nej åker du längst bak i kön igen. 
    Jag vet att det är så. 
  • Anonym

Personen ska inte flytta till boende för att du lider.
    Varför tror en del att man är omyndigförklarad när man är gammal?

• EpicF

Anonym (Samma): Kan mycket väl vara så his dig men det är vanligt. Man kan dessutom få önska boende, vilket man önskar som första, andra eller tredje val. 

Svar på tråden Åldring vägrar boende