• EpicF

Åldring vägrar boende

Du kan inte göra ett skit eftersom alla människor har rätt till autonomi/självbestämmande. Även äldre människor har den rätten. 

Hr man behov för bistand till det dagliga och även nattetid finns hemtjänst. 

• EpicF

Anonym (Samma): Jo, eftersom man söker i den kommune man bor så får man välja ort. Det kan dock bli svårt att söka till en kommun man inte är folkbokförd. När man väl har fått beviljat och fått plats, så flyttar man faktiskt in Säbo. 

Förmodligen har personen redan fått beviljar och fått plats men vill inte flytta in. 

• EpicF

Anonym (Samma): Kan mycket väl vara så his dig men det är vanligt. Man kan dessutom få önska boende, vilket man önskar som första, andra eller tredje val. 

• EpicF
    Anonym (Samma) skrev 2023-09-20 23:43:45 följande:
    Naturligtvis kan man önska. Men blir nästa lediga plats i Avkrok så erbjuds man den. I regel är vårdbehovet viktigare än ort så de accepterar just för att de inte kan bo kvar hemma. Köerna här i Jämtland är vanligen minst 6 månader och bristen på platser är stor. 
    Just hur man får plats (önskemål, ort, kommun erc) är väldig olika i de olika kommunerna. 

6 månaders väntetid är dock inte alls ovanligt. 
  • EpicF

Ts: Omyndigförklarandet togs bort i Sverige 1989. Så personen kommer aldrig att omyndighetsförklaras.

Däremot kan man få god man om man behöver det. 

"Mystigs" smärtor vid huvudet låter på din beskrivning som migrän. 

• EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-21 16:28:30 följande:

Vad gäller äldreboende så är det en myt att det skulle vara bättre för de gamla. Min far hade det mycket bättre hemma, han fick duscha tre gånger i veckan hemma  och promenad varje vecka . På äldreboendet var det bara dusch en gång i veckan och ingen promenad alls! Och framför allt fick han för lite mat. Maten är supersnål på äldreboenden. Kanske räcker till små gamla damer men min pappa fick alldeles för lite. Han åt upp varenda smula men han fick inte mer. De skröt med att de hade aktiviteter och tex levande musik, men hur hjälpte det min pappa när ingen hjälpte honom att ta sig tilll aktiviteterna? Han fick tillbringa sin sista tid framför en tv och kom bara ut i friska luften jag kom till äldreboendet och tog ut honom på promenad. 

Och detta med personal dygnet runt. Tror du att det finns det på boenden? Ja en stackare på natten som oftast skall ta hand om flera avdelningar, kanske 15 eller ännu fler gamla, sjuka och förvirrade dementa . Det blir ju inte mer hjälp än det pappa fick i hemmet, dvs ett nattligt besök plus tre st övervakningstillfällen per natt via kamera. Snarare mindre. 

Om äldreboende fungerar för alla äldre är individuellt. För vissa är det väldigt och för andra fungerar det inte. 

Det är också olika hur mycket aktiviteter det finns på ett äldreboende samt hur matportionerna ser ut. 

Och jo, på ett äldreboende är det personal dygnet runt eftersom man har både dag-, kvälls-, och nattpersonal. 

Inte alla äldre på äldreboende behöver många nattillsyn. Och man kan förövrigt ha kameraövervakning även på äldreboende. Också på stöd/omsorgsboende. Det är inte unikt för hemtjänsten. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-21 16:41:40 följande:
    Ja, i min stad är de flesta äldreboenden undermåliga och IVO har också dömt ut den vård svenska äldreboenden ger. Ytterligare ett problem är att man får sänkt prioritet i sjukvården när man bor på SÄBO.
    Ja, det ser olika ut. 

Ang att ts pratar om stödboende så finns även det för äldre, men brukar ofta ha bemanning vård-/omsorsboende. Men kan också ha benämning stödboende i en del kommuner. 

Sedan har ts faktiakt skrivit äldreboenden i trådatarten. Men jag misstänker att det är ett omsorgsboende och inte säbo/äldreboenden. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-21 18:26:51 följande:
    Så 37 kommuner representerar ALLA kommuner i hela Sverige? 

Intressant då jaf har jobbat på säbon där det har fungerat utmärkt, både med matförhållandena, portionerna och personalen som kan skriva och prata svenska. 

Och nej, omsorgs- eller vårdboende är inte samma som  säbo/äldreboende. Utan stödboende för äldre, för ja det finns. 
  • EpicF
    Anonym (Maria) skrev 2023-09-21 18:46:28 följande:
    Jag skulle säga psykologiska påtryckningar riktade mot pensionären i valet och kvalet närmast är att jämställa med tvång.
    Det är tvång, om än i gråzonen. 
  • EpicF
    Anonym skrev 2023-09-21 21:28:45 följande:
    Liksom man en gång tyckte att tjatsex var ok
    Samma sak. Att tjata är inte förbjuder och att tjata sig till sex är inte heller förbjudet men lite i gråzon.
  • EpicF

Jag håller definitivt inte med om att äldre på äldreboende får sämre sjukhusvård än övriga. Jag har i många år jobbar på äldreboende och inom äldreomsorgen, både som usk och sedan ssk. Aldrig varit med om att de har nekat ambulans eller nekat inläggning/undersökning på sjukhus enbart pga de bor på ett äldreboende. 

Förövrigt inte under covid heller. 

• EpicF

TvillingmammaVästgöte: Nu är inte 55 kommuner repreststivt för Sveriges 290 kommuner, men alla kommuner är tyvärr inte perfekta. 

Jag talade enbart om mina upplevelser, som skiljer sig från dina. Kanske för att vi bor i olika kommuner. 

I ditt inlägg talar du om att din far fick sjukhusvård, trots att han bodde på äldreboende. Vilket är hur det ska vara. Dock skulle det i din fars fall iverksatt behandling tidigare. 

Sjuksköterskan på det boendet gjort helt fel och det hade ni kunnat anmäla för. 

Ja, det vanliga är att äldre slutar äta för att se ska dö. Så att de ansåg att det var dags för ar tolanera vård i livets slutskede var inte märkligt alls. Det var korrekt hanterat (även ifall din far inte vill äta pga uvi). 

Alla de äldreboende jag har jobbat på, både som usk och ssk har alltid haft tillgång till läkare. Alltid läkare på huset minst en ibland två fasta dagr i veckan, och även kommit när det har funnits behov. Så äldreboende ser olika ut i olika kommuner. 

• EpicF

TvillingmammaVästgöte: Missade du att jag skrev att sjuksköterskan hade gjort fel? Dvs din far skulle fått behandling tidigare. 

Nej, finns många tillstånd som gör att äldre inte vill äta. Ett av dem är att de är döende, och att kroppen då inte behöver näringen. 

Återigen, jag skrev att att sjuksköterska hade agerat fel. Även uskorna agerade fel. 

Jag har inge ansett att de handlat korrekt. Däremot talade jag om för dig att det inte är ovanligt att man börjar diskutera vård i livets slutskede en äldre väljer att inte äta. Dock så bör man utesluta alla infektioner före. 

Ja, att äldre blir påverkade av uvi är inte ovanligt. Förövrigt blir många "yngre" det också. 

Spolade de katetern någon gång? Upptäckte att den inte fungerade? 

Det svåra med att diagnostisera uvi vid kateterbärare är att dessa alltid får utslag på u-stix då man alltid har bakterier i urinen när man är kateterbärare. Då får man gå på syntom. Vilket också kan vara svårt, då många har olika syntomer eller inga syntomer. Men återigen, ärendet med din far var inte korrekt hanterad. 

• EpicF

Anonym (Maria): Nej, alla äldreboende eller kommuner är inte perfekta. Många saknar tyvärr rätt kompetans för att ens jobba med äldre. 

Innan man börjar planera för vård i livets slutskede (palliativ vård är inte helt detsamma) så ska man diskutera med anhöriga och behandlade läkare. 

Nu har jag, tack och lov, jobbat på bra äldreboenden där de dels har rätt kompetans men även ger fortbildning till alla. Där det också är läkare tillgänglig dagtid (fram till ca kl 20 för att vara exakt), en läkare som känner alla boenden och jobbar för att de ska få bästa möjliga vård.

Men som sagt, alla äldreboende och kommuner är inte perfekta. 
  • EpicF

Anonym (Dottern):  "Bakterierna vandrar upp längs slangen" 

Hur menar du? Eller rättare sagt vad menar du?

• EpicF
    Anonym (Dottern) skrev 2023-09-22 17:52:44 följande:
    När man har en urinkateter insatt, vandrar bakterierna upp längs slangen genom urinröret och upp i blåsan. Det blir en FILM av bakterier på den mjuka plastslangen, om man inte er upp. Vad menar DU? Sa du inte att du var sjuksköterska? 
    Nej, det gör dem inte. Ja, det var pga mitt yrke som jag undrade vad du menade. 
  • EpicF

Anonym (Dottern): Däremot kan bakterier som inte är patientens egna komma in vid kateterbyte, byte påse på ett icke-hygieniskt sätt eller om man inte har bra underlivshygien. 

• EpicF
    Anonym (Dottern) skrev 2023-09-22 18:06:54 följande:
    Nähä. Och varför får då så många patienter med kateter urinvägsinfektion?

Dessutom heter det "nej, det gör DE inte". Bakterierna är subjektet. D.v.s. de som gör något. I det här fallet vandrar.
    Pga det jag skrev ovan. 

Bryr mig så specialt mycket om att alltid skriva korrekt grammatik på familjeliv, så om det heter de eller dem är irrelevant. 
  • EpicF
    Anonym (Dottern) skrev 2023-09-22 18:14:08 följande:
    ...och hur menar du att bakterierna skulle hindras att växa till sig på slangen och fortsätta upp in i blåsan? Det finns ingen bakterie-proof barriär däremellan. 

www.bactiguard.com/sv/utbildning/vanliga-komplikationer-vid-kateterbehandling/

Vanliga komplikationer vid kateterbehandling
    Kateterrelaterad UVI

Den naturliga processen för att skydda urinvägarna mot bakterier (immunförsvaret i urinröret, regelbunden blåstömning) störs vid kateterisering. Det är vanligt förekommande att mikrober fäster vid, koloniserar och bildar en biofilm på kateterns inre och/eller yttre yta.

Efter 1-2 veckors kateterbehandling uppskattas nästan alla patienter ha bakterier i urinen vilket följaktligen kan leda till infektioner.

Du förstår fortfarande inte. Sorry, kan inte hjälpa dig. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-22 19:05:50 följande:

Nej, de spolade inte, de upptåckte inte att det var stopp. Det upptäckte de på akuten efter att jag krävt en ambulans. På äldreboendet hade de bestämt att han ville dö, det var därför han inte ville äta. Ingen undersökning gjordes. De sa att han inte verkade trivas och de tyckte att han var tung och därför  jobbig att ge vård. Min pappa vägde 70 kg. När han låg döende i blodförgiftning skulle de dessutom akut ha möte med mig, det enda de pratade om var att han hade dyra hjälpmedel som måste sägas upp, eftersom de belastade boendet. Ja, de visste inte att han hade blodförgiftning pga obehandlad uvi, men de sa själva att de skulle ge vård i livets slutskede eftersom pappa slutat att äta, eftersom han ville dö. 

Detta är en modern ättestupa . Pappa hade ändå engagerade anhöriga , ni kan själva tänka vad som händer dem som inte har det?

Då förstår jag att du är missnöjd med äldreboendet. 
Svar på tråden Åldring vägrar boende