• Anonym (Trött)

Sömn och nyfödd

Alltså jag går under. Har en 3 v bebis som
    - vägrar sova i egen säng
    - vägrar sova i babynest på rygg bredvid mig. Vaknar efter 5 min.

Bebis somnar bara i grodposition PÅ m if eller i knä efter amning.

Har sovit 2-3 h per natt nu ett tag, och kan inte ta igen det dagtid eftersom det är samma visa då.

Pappan till barnet sover med våra större barn som också behöver en förälder.

Men vad GÖR man? Har testat att dröm-mata för bättre sömn, testat att låta bebis verkligen somna innan jag lyfter till babynest, men det går 5 min och sen är drt klarvaket igen.

Törs egentligen inte sova med bebisen på bröstet men igår natt var det antingen det eller noll sömn.

Det känns helt ohållbart i längden detta.

• Svar på tråden Sömn och nyfödd
  • Anonym (Trött)
    Tow2Mater skrev 2023-09-21 01:11:57 följande:

Du och pappan får turas om varannan natt.

För han kan ju amma?
  • Anonym (Signe)

Min son var sådan de första 3 månaderna. Det enda som funkade var att vi lade oss i soffan och han fick sova på mig. Jag fick helt enkelt vara hans säng Hjärta

• Anonym (Samsovning)

Det kanske inte är det svar du är ute efter men vi samsov helt enkelt. Annat funkade inte. Jag provade bedside crib, babynest och egen spjälsäng och ingenting funkade. Jag la ner henne, hon somnade för att vakna 5 minuter senare.

Jag fick helt enkelt göra det bästa av situationen. Jag vet med mig att jag inte rör mig mycket när jag sover och tog bort så mycket som möjligt ur sängen: hade endast en kudde och sov med t-shirt så jag endast hade täcke på underkroppen. När hon väl somnat och jag lyckades lösgöra mig så gjorde jag ett "näste" av en sovorm. Så la jag mig med handen på hennes mage. Men oftast somnade hon liggandes mot min armhåla.

Liten blev dessutom förkyld, 4 dagar gammal, så då blev det att hon sov på mig mycket. Jag bullade helt enkelt upp med kuddar i en U-form, så jag hade kuddar bakom och på sidorna för armarna. T-shirt + täcke på underkroppen så låg jag där halvliggande med liten på mig. 

Har kört White Noice sen start, tycket det funkar bra :)

• Anonym (P)

För mig var det inte möjligt att ha barn på bröstet längre stunder, så vi fick helt enkelt klura ut sätt som funkade och inte orsakade för mycket oro hos barnet. 

Det som funkade för oss, var att barnet låg i nästet och jag låg med huvudet på nästet så att våra huvuden satt ihop. Jag fick sen ligga nära och hålla om både barn och näste, så att barnet nästan upplevde det som att ligga i min famn. 

• Anonym (Samsov)

Jag tror att vi provade i 3 dagar att dottern skulle sova i egen säng, och insåg sedan att samsovning var lösningen. Jag hade tunn filt på nederkroppen och hon sov liksom vid min armhåla, intill bröstet. Jag lärde mig att amma från båda brösten fast jag låg på samma sida, så jag kunde ligga på ex. höger sida vänd mot min dotter och amma från båda brösten om vartannat hela natten. Behövde knappt röra mig och sömnen blev bättre för oss båda.

• Anonym (Likadan)

Födde en prematur som absolut bara skulle sova på mage på mig första tre-fyra månaderna. Har du en divansoffa? Ett tips är att sova i ena divanen, liksom halvt sittandes och bullra med kuddar på sidorna så du kan sova tryggt och "skönt". Ont i ryggen får man, men man får sova i alla fall. Första tiden eftersom jag ammade så sov jag med barnet, sen tog sömnen över och vi turades om varannan natt med flaska/amning/ersättning.

Soffan var bäddad dygnet runt, såg förjävligt ut men var alldeles för drygt att behöva bädda med lakan varje kväll

• Anonym (Trött)

Alltså jag sover ju i säng med babynestet bredvid mig i sången men sitter upp och ammar eftersom jag inte får liggamning att funka.

Det är den lilla lilla rörelsen från att sitta med bebis i knä på kanten och amma och lägga bebis i nästet 1 m bort som ofta inte funkar.

Inatt  fick jag amma om kanske 5 ggr innan jag till slut satt en halvtimma med bebis i knä innan jag lyckades lägga sovande.

Sover sen sovm ett C runt nästet med huvudet på det.

• Anonym (Ja)

Sov med bebisen på dig men, som någon sa, lägg dig i soffan! Mindre chans att du rullar eller flyttar dig då. Nöden har ingen lag! Sov med bebisen på dig!

• Anonym (låt)
    Anonym (Trött) skrev 2023-09-20 22:04:49 följande:
    Sömn och nyfödd

Alltså jag går under. Har en 3 v bebis som
    - vägrar sova i egen säng
    - vägrar sova i babynest på rygg bredvid mig. Vaknar efter 5 min.

Bebis somnar bara i grodposition PÅ m if eller i knä efter amning.

Har sovit 2-3 h per natt nu ett tag, och kan inte ta igen det dagtid eftersom det är samma visa då.

Pappan till barnet sover med våra större barn som också behöver en förälder.

Men vad GÖR man? Har testat att dröm-mata för bättre sömn, testat att låta bebis verkligen somna innan jag lyfter till babynest, men det går 5 min och sen är drt klarvaket igen.

Törs egentligen inte sova med bebisen på bröstet men igår natt var det antingen det eller noll sömn.

Det känns helt ohållbart i längden detta.

Jag hade alltid mina bebisar i sängen med mig, intill mig såsom de ville sova. Inget lyfta över eller hålla på. De sov på min arm eller under armen. Visst, inte superbekvämt, men vi fick sova i alla fall.

Enkelt med amningen också, bara maka bebisen tillrätta och mata på, somna om, vända, maka tillrätta, somna om....
Svar på tråden Sömn och nyfödd