• Anonym (Trött)

Sömn och nyfödd

Alltså jag går under. Har en 3 v bebis som
    - vägrar sova i egen säng
    - vägrar sova i babynest på rygg bredvid mig. Vaknar efter 5 min.

Bebis somnar bara i grodposition PÅ m if eller i knä efter amning.

Har sovit 2-3 h per natt nu ett tag, och kan inte ta igen det dagtid eftersom det är samma visa då.

Pappan till barnet sover med våra större barn som också behöver en förälder.

Men vad GÖR man? Har testat att dröm-mata för bättre sömn, testat att låta bebis verkligen somna innan jag lyfter till babynest, men det går 5 min och sen är drt klarvaket igen.

Törs egentligen inte sova med bebisen på bröstet men igår natt var det antingen det eller noll sömn.

Det känns helt ohållbart i längden detta.

• Svar på tråden Sömn och nyfödd
  • Anonym (Du igen!)
    Jemp skrev 2023-09-21 21:07:46 följande:
    barnet ska vara 180 dagar innan man har rätt till vab. Om man inte ligger på sjukhus.

Pappan kan ju dock vara hemma ändå- det är därför man kan ta ut dubbeldagar. Låter väldigt rimligt i situationen.

Självklart är det inte så. Mamman kan bli sjukskriven redan på BB, och då kan pappan ta ut ersättning för "vård av barn när den ordinarie vårdnadshavaren är sjuk". Vore ju märkligt annars!

Visste du att man kan ansöka om vab om man är hemma med barnet för att den ordinarie vårdaren är sjuk?

Ordinarie vårdare kan till exempel vara den andra föräldern eller barnets dagmamma.

I ansökan väljer man alternativet ?Den person som skulle tagit hand om barnet var sjuk eller smittad?. Glöm inte att även fylla personens kontaktuppgifter i frågan om barnomsorg under punkt 3 i ansökan.

• Anonym (N)
    Anonym (Du igen!) skrev 2023-09-21 18:57:29 följande:

Gå till doktorn på vårdcentralen och förklara situationen, överdriv om så behövs. Så att du kan få bli sjukskriven. Då får din man nämligen vara hemma med VAB för "vård av barn medan vårdnadshavaren är sjukskriven". Då har ni mycket bättre chanser att klara det här. De stora barnen är på dagis eller i skolan som vanligt, och du sover mellan amningarna, medan din man passar bebis. Det handlar ju bara om att överleva några månader tills bebis börjar sova hela natten, och under den tiden får man bara göra det som krävs helt enkelt. 

...att jag säger att du ska gå till VC - eller ännu hellre någon privatpraktiserande läkare - och inte genom BVC, är för att du inte vill ha en snokande BVC-sköterska som får sig att du inte klarar av att ta hand om ditt barn, och i värsta fall soc-anmäler. På BVC bör man ljuga och säga att allt är bra. 

Att ljuga på BVC och säga att alt är bra fast det inte är det, är det dummaste man kan göra. 

Dessutom kan läkare på vc också orosanmäla pm de misstänker att ts inte klarar av att ta hand om sitt barn på ett bra sätt. De är också, i likehet med övrig vårdpersonal samt BVC, skyldiga att orosanmäla där de finns misstankar om att barn far illa eller att mamman inte klarar av att ta hand om barnet. Eller pappan också för den delen. 
  • Anonym (N)

Anonym (Du igjen!): Jag vet inte du läst allt det du själv hänvisade till men du verkar iallfall ha missat att barnet fortfarande måst evara 240 dagar för att den andre föräldern ska kunna ta ut vab pga att ordinarie vårdare är sjuk/sjukskriven. 

Om ta blir sjukskriven för hennes man ta över föräldraledigheten. Men han kan inte ta vab. 

Enda gångerna man kan få vab när barnet är ynger än 240 dagar är "Om barnet ligger på sjukhus eller m barnet normalt har någon form av ordnad omsorg som inte fungerar därför att barnet är sjukt. Ordnad omsorg kan till exempel vara en dagbarnvårdare."

"Om den andra föräldern blir sjuk under sin föräldraledighet så kan du inte få ersättning för vab om barnet är under 8 månader. Då kan du istället ta ut föräldrapenning."
    www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/vard-av-barn-vab

• Aliona
    Anonym (Du igen!) skrev 2023-09-21 21:56:52 följande:
    Ja, fast då missar man ju de dagarna lite senare i stället. Man har även ansvar för att se till, att man inte behöver lämna bort sitt barn för tidigt. 

Som TS beskriver sin situation, så är det inte alls bidragsfusk att be om hjälp. Hon håller ju på att gå in i väggen! Men jag antar att du tycker, att när somaliska åttabarnsfamiljer försörjs helt och hållet på bidrag, så är det helt rätt och väl använda skattepengar..?
    Vi har en generös föräldraförsäkring som räcker till barnet fyller ett och kan börja på förskola även om man tar ut dubbeldagar. Dubbeldagarna är ju till för just såna situationer, då man behöver vara två hemma. Att man inte får sova när man har en nyfödd är helt naturligt, och man får hjälpas åt. Att gå till VC och överdriva, som du uppmanade ts att göra, för att slippa använda sina föräldradagar, är inte ok. Utöver det så funkar det inte eftersom barnet är under 8 månader (https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/vard-av-barn-vab
  • Tow2Mater
    Anonym (Du igen!) skrev 2023-09-21 21:59:15 följande:
    Sluta. Amning och bröstmjölk är OERHÖRT viktigt. Det finns nästan ingenting som är så viktigt under barnens spädbarnsår, som att underlätta för modern att amma på heltid. Detta kommer nämligen att få fördelar för barnet både fysiskt och psykiskt under hela dess liv - och därmed för hela samhället. 
    Nej, det är inte alls så viktigt om du inte bor i ett U-land utan rent vatten. Och pappan kan ge brostmjolk i flaska om du nu tycker just mjolken är viktig.
  • Anonym (Du igen!)
    Tow2Mater skrev 2023-09-22 03:41:30 följande:
    Nej, det är inte alls så viktigt om du inte bor i ett U-land utan rent vatten. Och pappan kan ge brostmjolk i flaska om du nu tycker just mjolken är viktig.

Det finns hur många studier som helst som visar att det jag säger är sant. 

...och du har en agenda; du vill radera ut skillnaderna mellan könen. Du får förstås tycka vad du vill, men jag gillar inte att du går in i tråd efter tråd här, och försöker lura mammorna att anpassa sig till din agenda, genom att du låtsas visa omtanke om dem.

• Anonym (N)
    Anonym (Du igen!) skrev 2023-09-22 09:37:39 följande:

Det finns hur många studier som helst som visar att det jag säger är sant. 

...och du har en agenda; du vill radera ut skillnaderna mellan könen. Du får förstås tycka vad du vill, men jag gillar inte att du går in i tråd efter tråd här, och försöker lura mammorna att anpassa sig till din agenda, genom att du låtsas visa omtanke om dem.

Finns många barn som inte får till sugtekniken vid ammnin eller kvinnor som inte kan/vill amma men ändå så kan dessa barn då bröstmjölk från flaska. Det är bröstmjölken som är viktig för små barn de första månaderna, inte hur de får den. 
  • Anonym (Du igen!)
    Anonym (N) skrev 2023-09-22 10:18:49 följande:
    Finns många barn som inte får till sugtekniken vid ammnin eller kvinnor som inte kan/vill amma men ändå så kan dessa barn då bröstmjölk från flaska. Det är bröstmjölken som är viktig för små barn de första månaderna, inte hur de får den. 
    Närheten hud mot hud är också väldigt viktig. Dessutom börjar näringsämnena i mjölken förstöras direkt när man pumpat ut den. Och om man kyler den och värmer upp, så förstörs mycket av dem garanterat - särskilt C-vitaminet är känsligt för det.

Ytterligare en aspekt är att många människor slarvar, blandar ihop flaskor, ger barnet en flaska som har stått för länge, inte rengör flaskorna tillräckligt ofta och på rätt sätt. Jag har skruvat isär nappflaskor på den tiden då jag arbetade med detta, och hittat synlig mögeltillväxt på insidan av nappdelen... Amning är mycket bättre även ur den aspekten - mjölken är alltid garanterat nytillverkad och hygienisk! 
  • Anonym (N)
    Anonym (Du igen!) skrev 2023-09-22 10:25:55 följande:
    Närheten hud mot hud är också väldigt viktig. Dessutom börjar näringsämnena i mjölken förstöras direkt när man pumpat ut den. Och om man kyler den och värmer upp, så förstörs mycket av dem garanterat - särskilt C-vitaminet är känsligt för det.

Ytterligare en aspekt är att många människor slarvar, blandar ihop flaskor, ger barnet en flaska som har stått för länge, inte rengör flaskorna tillräckligt ofta och på rätt sätt. Jag har skruvat isär nappflaskor på den tiden då jag arbetade med detta, och hittat synlig mögeltillväxt på insidan av nappdelen... Amning är mycket bättre även ur den aspekten - mjölken är alltid garanterat nytillverkad och hygienisk! 
    Och närheten med hud mot hud kan få på andra sätt också, bla genom flaskmatning. Och där kan Barnet också få hud mot hud med båda föräldrarna. 

Och nej, näringsämnena förs inte av varken pumpning, kylning eller uppvärmning. 

Återigen, alls kan inte eller vill inte amma. Alla barn får heller inte till amningen. 

Så vad är viktigast, en unge som får bröstmjölk via flaska och är nöjd (och dessutom får hud mot hud med båda föräldrarna) eller en unge som skriker  är frustrerad och inte får i sig bröstmjölk? 

Förövrigt tvivlar jag på att du har jobbat med dette, eftersom du saknar kunskap om både amming, hud mot hud och när man får vabba. 
  • Anonym (Du igen!)
    Anonym (N) skrev 2023-09-22 10:30:04 följande:
    Och närheten med hud mot hud kan få på andra sätt också, bla genom flaskmatning. Och där kan Barnet också få hud mot hud med båda föräldrarna. 

Och nej, näringsämnena förs inte av varken pumpning, kylning eller uppvärmning. 

Återigen, alls kan inte eller vill inte amma. Alla barn får heller inte till amningen. 

Så vad är viktigast, en unge som får bröstmjölk via flaska och är nöjd (och dessutom får hud mot hud med båda föräldrarna) eller en unge som skriker  är frustrerad och inte får i sig bröstmjölk? 

Förövrigt tvivlar jag på att du har jobbat med dette, eftersom du saknar kunskap om både amming, hud mot hud och när man får vabba. 
    Det finns inget som heter "vill" inte amma. Föder man barn så hör det till. Jag vet inte vad det är MED folk, egentligen..? Och det finns nästan inget som heter "kan" inte amma, heller. Det var en barnmorska som gjorde en studie på detta i ett U-land, och kvinnorna där förstod inte ens vad "amningssvårigheter" skulle vara för något. Det fanns inte som begrepp. Barnet låg vid bröstet, och så länge som mamman själv fick i sig tillräckligt med vätska och näring så klarade sig barnet också.

Flaskmatning är en nödlösning, och för att klara av det måste man vara normalbegåvad, ansvarsfull och noggrann. Tyvärr är det så i min erfarenhet - och JA jag har erfarenhet av detta - att det är de som är allra minst lämpade som flaskmatar. På grund av att de inte förstår vikten av amning, eller ger upp så fort det blir det allra minsta besvärligt. Men - då klarar de ofta inte av att sköta flaskmatningen heller, för detta är nämligen mycket mer komplicerat än amningen, som sköter sig själv. 

Dessa kvinnor kan inte läsa på förpackningen, eller förstår inte instruktionerna. Eller så tar de för lite pulver för att spara in; de tänker att "så länge som vätskan är vit så är det mjölk". Ibland tänker de tvärtom: att de är snälla mot bebisen om de tar för mycket pulver i stället - men det kan leda till njurskador. 

De orkar inte diska och desinficera flaskorna, de låter flaskorna stå framme i rumstemperatur - och ersättningen blir som en näringslösning för bakterier och mögel att växa till sig i. Ibland stöttar de upp flaskan med en liten kudde, så att barnet kan ligga själv och äta i sin spjälsäng. 

Detta att även andra kan mata är inte heller bra, för det gör att mamman kan lämna bort barnet till ett stort antal olika barnvakter, under den perioden då mamman och barnet ska vara i symbios. Detta blir svårare om hon ammar, för då tvingar värken i de fulla brösten henne att komma hem igen!

Just därför är det viktigt, att man får just de lågbegåvade, slöa och slarviga kvinnorna att börja amma. Det vill säga just de som är benägna att ge upp och börja flaskmata i stället. När amningen väl fungerar, så sköter den som sagt sig själv - produktionen anpassas till barnets ökade behov när det växer.
Svar på tråden Sömn och nyfödd