Inlägg från: Anonym (Pepp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pepp)

Sömn och nyfödd

Orkade inte läsa igenom hela tråden men vet några som fick tips från barnmorskan om att låta barnet sova några timmar i babyskyddet till bilen. Om det funkar är det ett säkert ställe och din sömn är viktig för ditt barns välmående. 

Vår dotter hade Skallasymmetri och vi fick låta henne sova på sidan med hjälp av en sidokudde.
    Upplevde att hon kände sig omsluten och hade det gosigt i den. Var dock svårt att vänja henne ifrån den sen när det var dags att ta bort den. Den ska bort när de kan vända sig själv. 

Kanske sån skakmaskin och låta bebis sova i vagnen. 

• Anonym (Pepp)
    Anonym (N) skrev 2023-09-23 01:24:16 följande:
    Sova i babyskyddet länge är det sista man ska låta ett spädbarn göra. Märkligt att en bm rekommenderade 

Om det hjälper både mamma och barn att få sin välbehövliga sömn så är det okej att sitta i babyskyddet i två-tre timmar. Det kan TS göra med bebisen på dagtid för att ta igen sig. 

BM rekommenderade det när bebisen var förkyld.
    Av alla mindre bra alternativ med att ha upphöjd säng, kuddar, sova på mamma och allt möjligt så att barnet ligger krokigt alternativt faller ner så är babyskyddet säkrast. 

Nu är det inte säkert att TS bebis accepterar det ändå. 

• Anonym (Pepp)
    Anonym (Samsovning) skrev 2023-09-23 12:57:02 följande:
    Håller med. Jag vet med mig att personal på barnakuten har rekommenderat sömn i babyskyddet när en bekants bebis drabbades av RS, för att det hjälpte bebisen att andas ordentligt under sömn. Men det är som sagt om man har ett babyskydd som gör att lutningen inte riskerar att bebisens huvud rasar fram. 

Som vanligt så måste man låta sunt förnuft råda. 
    Det handlar också om att se till att barnet inte är för varmt klädd i babyskyddet. Det kan också påverka andningen. 

Det som jag tror är enskilt mest farligt för en familj och ett barn är om föräldrarna inte får den sömn man behöver.
    Man kan bli galen av det och fatta dumma beslut. 

Därför får man väga in vilket som är minst sämst av alla dåliga alternativ för att få ihop livet. Det ska man inte skammas för utan få hyllning när man lyckas med det.

• Anonym (Pepp)
    Anonym (Du igen!) skrev 2023-09-23 13:07:15 följande:
    Ja det kan man göra UNDANTAGSVIS om bebisen har ansträngd andning på grund av snuva, luftvägsinfektion. Men det måste ske under övervakning. Man får absolut inte sova själv samtidigt! Dessutom är det inte bra för barnets rygg att sitta flera timmar i ett sådant. 

Under övervakning? Seriöst? 
    Om det vore så farligt att låta ett barn sitta i babyskydd och sova vet jag många av mina vänner som aldrig hade kunnat köra och hälsa på sina föräldrar som bor långt bort på annan ort. Du ska dessutom ha uppmärksamhet på trafiken och barnet rekommenderas att sitta i baksätet. hur får du det att gå ihop? 

Vissa är proffs på att skrämma upp andra föräldrar. 
    Det bästa är om vi lägger barnet i en kuvös och sondmatar resten av livet så att det absolut inte kan hända något. 

• Anonym (Pepp)
    Anonym (N) skrev 2023-09-23 13:26:00 följande:
    Så att riskera sitt barns död är ett bra/minst sämst alternativ av alla dåliga alternativ.  

Om babyskydd var så pass farliga som du påstår så hade de inte fått säljas. Du tycker inte man riskerar livet på ett barn om man är så trött att hjärnan inte fungerar? 

Man får inte ens köra bil om man är trött på den nivån och det finns en anledning till det. 

• Anonym (Pepp)
    Anonym (N) skrev 2023-09-23 14:03:24 följande:
    Det kan vara farligt om man låter ett spädbarn sova länge och även utan uppsikt. 

När man åker bil med ett barn så har alla normala föräldrar uppsikt över sina barn. Har inte du det?

Självklart ska man inte köra bil om man är för trött. Eller utmattad av sömnbrist (som ofta tyvärr är en del av mammalivet). Därför är det bra att kunna ta emot avlasning, antigen av barnets pappa/mamma (andra föräldern), en partner eller någon annan. 

Sova länge utan uppsikt? Det finns bebisar som sover mer eller mindre hela nätter direkt. Går de upp i vikt som vanligt så tycker du alltså att man ska ställa en klocka för att gå upp och titta till barnet flera gånger? 

Jag vet att jag var stressad när vi flyttade barnet till eget rum och gick upp för att kolla till när hon sov gott och hade det hur bra som helst. Det som hände var bara att jag väckte henne och störde hennes sömn. Jag var helt stressad och trött. Borde ha slappnat av och njutit av att hon sov gott. Om något skulle hänt henne så skulle det förmodligen ändå vara försent för att åtgärda det när jag steg upp. 

Klart att man har koll i den mån det går men de som skriver här får det att låta som att man ska sitta och stirra på sitt barn varje millisekund så att inget kan hända. 

Svar på tråden Sömn och nyfödd