Anonym (N) skrev 2023-09-23 14:03:24 följande:
Det kan vara farligt om man låter ett spädbarn sova länge och även utan uppsikt.
När man åker bil med ett barn så har alla normala föräldrar uppsikt över sina barn. Har inte du det?
Självklart ska man inte köra bil om man är för trött. Eller utmattad av sömnbrist (som ofta tyvärr är en del av mammalivet). Därför är det bra att kunna ta emot avlasning, antigen av barnets pappa/mamma (andra föräldern), en partner eller någon annan.
Sova länge utan uppsikt? Det finns bebisar som sover mer eller mindre hela nätter direkt. Går de upp i vikt som vanligt så tycker du alltså att man ska ställa en klocka för att gå upp och titta till barnet flera gånger?
Jag vet att jag var stressad när vi flyttade barnet till eget rum och gick upp för att kolla till när hon sov gott och hade det hur bra som helst. Det som hände var bara att jag väckte henne och störde hennes sömn. Jag var helt stressad och trött. Borde ha slappnat av och njutit av att hon sov gott. Om något skulle hänt henne så skulle det förmodligen ändå vara försent för att åtgärda det när jag steg upp.
Klart att man har koll i den mån det går men de som skriver här får det att låta som att man ska sitta och stirra på sitt barn varje millisekund så att inget kan hända.