Inlägg från: Anonym (Trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött)

Sömn och nyfödd

Alltså jag går under. Har en 3 v bebis som
    - vägrar sova i egen säng
    - vägrar sova i babynest på rygg bredvid mig. Vaknar efter 5 min.

Bebis somnar bara i grodposition PÅ m if eller i knä efter amning.

Har sovit 2-3 h per natt nu ett tag, och kan inte ta igen det dagtid eftersom det är samma visa då.

Pappan till barnet sover med våra större barn som också behöver en förälder.

Men vad GÖR man? Har testat att dröm-mata för bättre sömn, testat att låta bebis verkligen somna innan jag lyfter till babynest, men det går 5 min och sen är drt klarvaket igen.

Törs egentligen inte sova med bebisen på bröstet men igår natt var det antingen det eller noll sömn.

Det känns helt ohållbart i längden detta.

• Svar på tråden Sömn och nyfödd
  • Anonym (Trött)
    Tow2Mater skrev 2023-09-21 01:11:57 följande:

Du och pappan får turas om varannan natt.

För han kan ju amma?
  • Anonym (Trött)

Alltså jag sover ju i säng med babynestet bredvid mig i sången men sitter upp och ammar eftersom jag inte får liggamning att funka.

Det är den lilla lilla rörelsen från att sitta med bebis i knä på kanten och amma och lägga bebis i nästet 1 m bort som ofta inte funkar.

Inatt  fick jag amma om kanske 5 ggr innan jag till slut satt en halvtimma med bebis i knä innan jag lyckades lägga sovande.

Sover sen sovm ett C runt nästet med huvudet på det.

• Anonym (Trött)
    Anonym (delta) skrev 2023-09-21 10:18:02 följande:
    Fast just sova i soffa och sova på en vuxen är ju ett stort no-no om man vill skydda barnet från plötslig spädbarnsdöd. Tyvärr.

Kanske kan vara lättare om bebis sover på sidan i alla fall, TS?
    Bebis vägrar sova på sida.

Har också läst de där studierna om PSD. Risken att jag tappar barnet är ju dock större när jag intefår sova alls och sitter och somnar med bebis i knä. Så trött är jag alltså just nu, nyper mig med naglar för att hålla mig vaken.
  • Anonym (Trött)
    Tow2Mater skrev 2023-09-21 15:14:31 följande:
    Du skulle anses vara en stor trafikfara, men ta hand om barn kan man anses gora iallafall. Hoppas det blir bättre snart.
    Ja jag kör inte bil de dagar jag sovit sämre eller inte fått sova ikapp. Det är helt säkert.
    Tow2Mater skrev 2023-09-21 15:10:16 följande:
    Du låter så aggressiv. Det stod inget om amning i trådstarten. Han kan ge flaska. Om du inte vill han ska hjälpa till, och väljer att enbart amma, får du ju lida dig genom nätterna. Ditt eget val.
    Ber om ursäkt, tröttheten som skavt av tålamodet och hur jag uttrycker mig. Just nu väljer vi att inte ge flaska men det kommer nog bli ett alternativ längre fram när amningen blivit mer rutin för oss. Så det är väl att härda ut dit?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Du igen!) skrev 2023-09-22 11:09:25 följande:
    Det finns inget som heter "vill" inte amma. Föder man barn så hör det till. Jag vet inte vad det är MED folk, egentligen..? Och det finns nästan inget som heter "kan" inte amma, heller. Det var en barnmorska som gjorde en studie på detta i ett U-land, och kvinnorna där förstod inte ens vad "amningssvårigheter" skulle vara för något. Det fanns inte som begrepp. Barnet låg vid bröstet, och så länge som mamman själv fick i sig tillräckligt med vätska och näring så klarade sig barnet också.

Flaskmatning är en nödlösning, och för att klara av det måste man vara normalbegåvad, ansvarsfull och noggrann. Tyvärr är det så i min erfarenhet - och JA jag har erfarenhet av detta - att det är de som är allra minst lämpade som flaskmatar. På grund av att de inte förstår vikten av amning, eller ger upp så fort det blir det allra minsta besvärligt. Men - då klarar de ofta inte av att sköta flaskmatningen heller, för detta är nämligen mycket mer komplicerat än amningen, som sköter sig själv. 

Dessa kvinnor kan inte läsa på förpackningen, eller förstår inte instruktionerna. Eller så tar de för lite pulver för att spara in; de tänker att "så länge som vätskan är vit så är det mjölk". Ibland tänker de tvärtom: att de är snälla mot bebisen om de tar för mycket pulver i stället - men det kan leda till njurskador. 

De orkar inte diska och desinficera flaskorna, de låter flaskorna stå framme i rumstemperatur - och ersättningen blir som en näringslösning för bakterier och mögel att växa till sig i. Ibland stöttar de upp flaskan med en liten kudde, så att barnet kan ligga själv och äta i sin spjälsäng. 

Detta att även andra kan mata är inte heller bra, för det gör att mamman kan lämna bort barnet till ett stort antal olika barnvakter, under den perioden då mamman och barnet ska vara i symbios. Detta blir svårare om hon ammar, för då tvingar värken i de fulla brösten henne att komma hem igen!

Just därför är det viktigt, att man får just de lågbegåvade, slöa och slarviga kvinnorna att börja amma. Det vill säga just de som är benägna att ge upp och börja flaskmata i stället. När amningen väl fungerar, så sköter den som sagt sig själv - produktionen anpassas till barnets ökade behov när det växer.
    Nu har du gått rätt OT i min tråd och efter att ha läst massa irriterande inlägg där det enda du vill är att få mammor att må dåligt ber jag dig vänligen att lämna tråden eller gå on topic igen.

Jag kunde inte helamma mitt första barn. Kejsarsnitt gjorde det omöjligt att röra mig, smärtan var så stark att jag fick migrän av den och tappade syn. Trots smärtlindring. Mkn kropp var helt slut. Mitt barn fick heller inte tag trots mängder av hjälp, och tappade över 15% i vikt, blev trött och orkade heller inte försöka rätt. Hade vi inte flaskmatat hade barnet troligen dött. Hade det varit bättre enligt dig? Tack vare matningen kunde jag också sova ikapp lite och läka fyskiskt och mentalt. Och pappan fick en fantastisk anknytning. Än idag flera år senare har barnet en stark kopping till oss båda. Och är piggt, starkt och hälsosamt.

Jag är för övrigt på inget vis lågbegåvad utan tvärtom så dina unkna fördomar kan du kasta i närmsta soptunna.
  • Anonym (Trött)

Att jag bad om råd här är då jag aldrig försökt helamma en nyfödd utan just flaskmatat nätter innan med en helt annan sovnivå. Då var det också bara ett barn på två föräldrar vilket är mkt enklare.

Tråkigt att tråden urartat till någon bisarr amningstråd. Jag ammar gärna och kämpar gärna lite för det men har också erfarenhet av just delamning när det faktiskt behövs för barnets skull.

• Anonym (Trött)
    Gullvivor skrev 2023-09-22 12:08:06 följande:
    Fast tråden har knappast "urartat", det är snarare viktigt att besvara amningsmotståndarnas påståenden när de gång på gång i alla trådar försöker få mammor att sluta amma pga att de själva troligtvis gett upp amningen och därför vill att alla andra också ska det.

Du behöver inte ta det personligt, du gör säkert allt du kan för ditt barn. Men det är intressant (och tråkigt!) att i princip ingen brukar ifrågasätta amningsmotståndare, men såfort någon kommer med fakta som rör hur viktig amningen är så tas det personligt och som en förolämpning.
    Vet inte vilken värld du lever i, men alla ifrågasätter den som av något skäl inte ammar. Ifrågasätter, skammar och säger åt mamman atthon förstör för sitt barn.

Amning är bra och smidigt när det funkar men funkar det inte är det inte värt att mamman blir ett vrak. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (P) skrev 2023-09-22 14:25:01 följande:
    Jag är en sån som inte ammade på grund av mediciner. Jag har en autoimmun sjukdom som blev jättesvår efter graviditeten. Att vara utan mediciner var inte ett alternativ. Utan mediciner är jag som man är vid influensa och 40 graders feber ungefär, fast utan febern. 

Mammor som inte har samma sjukdom som jag och som inte har någon aning om hur det är att gå omedicinerad, upplyste mig gladeligen om att de minsann ALDRIG hade valt medicinering. På tal om att försöka trycka ner...

Jag är tyvärr inte förvånad tråkigt nog. Det finns ett amningstryck från vissa mammor som är helt vansinnigt på sina håll. Mer än från pappor, mer än från vården och mer än tom från amningsmottagningarna som ändå ska främja amning. Den enda lösningen är att amma och att amma mer om det inte funkar (vilket i mitt fall hade blivit direkt hälsofarligt för barnet).

Amning är superbra och jag är inte emot det. Men det är också viktigt att acceptera de gånger det inte faktiskt går som enda mat och använda de lösningar som finns då så bsrnen får i sig nog att växa.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Du igen!) skrev 2023-09-22 14:44:15 följande:
    Ja förlåt, jag menade inte dig, utan det blev en allmän diskussion. De jag vänder mig emot är ett par medlemmar på det här forumet, som i VARJE diskussion där någon mamma skriver att hon har något problem, svarar att hon ska sluta amma, låta pappan flaskmata och dela lika på föräldraledigheten. Som om detta skulle vara universallösningen för alla.

Det handlar inte om att försöka råda den enskilda mamman, så att det ska bli bra för henne och hennes barn och familj, utan det är en politisk agenda (genusfeminism). Jag gillar inte att Sveriges största mammaforum används för politisk propaganda.
    Och jag vänder mig på samma vis emot att folk presenterar amning och ?amma bara mer? som det enda rätta, även när det knäcker mammor och är direkt farligt för barnets hälsa.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Du igen!) skrev 2023-09-23 16:03:12 följande:
    Det handlade om att sova i babyskyddet. Annars tror jag också att man måste låta dem sova utan uppsikt - herregud, annars går det ju inte annars! Det finns de som använder andningslarm, men personligen tycker jag att det är överdrivet om man inte vet med sig att risken för plötslig oväntad spädbarnsdöd är förhöjd. 
    Fast barn sover ju i babyskyddrt när de åker bil, bilåkande är ju sövande för många barn. Kör man ajälv med barnet då kan man ju inte samtidigt ha koll hela tiden på barn OCH väg, då blir man en trafikfara.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Du igen!) skrev 2023-09-23 16:16:27 följande:
    Den kollen måste du dock ha. 
    Kör jag själv med barn har jag sån spegel i bak så jag kan kolla hur barnet sitter, att inte  huvudet åker mot bröstet (svårt  med många skydd dock pga hur baksäten är konstruerade)genom att kolla i backspegeln.

Att KONSTANT ha koll på barnet och samtidigt inte vara trafikfarlig är dock omöjligt och jag hoppas du inte menar att du själv kör och bara kollar på barnet - då tappar  du hela trafiköversynen och kan skapa dödsolyckor.
Svar på tråden Sömn och nyfödd