• Anonym (Vet ej)

Bör jag söka akutvård?

Hej, 
    Jag har redan fått tid hos min husläkare nästa vecka, men jag undrar om jag ska vänta på mitt besök eller ta kontakt med akutvården istället. 

Jag har senaste månaderna upplevt tryck och krampaktig känsla i hjärtat, nästan så att man har svårt att andas och svälja. Ingen smärta som utstrålar mot armen eller så. Nu i början av denna vecka så är jag konstant illamående och kallsvettig. 

Känner mig förvirrad 
    Kvinna 31 år. 

• Svar på tråden Bör jag söka akutvård?
  • Jemp

Ring 1177 istället för att fråga här. De är till för just sådant.

• EnAnonumius
    Anonym (Vet ej) skrev 2023-09-22 12:23:09 följande:
    Bör jag söka akutvård?

Hej, 
    Jag har redan fått tid hos min husläkare nästa vecka, men jag undrar om jag ska vänta på mitt besök eller ta kontakt med akutvården istället. 

Jag har senaste månaderna upplevt tryck och krampaktig känsla i hjärtat, nästan så att man har svårt att andas och svälja. Ingen smärta som utstrålar mot armen eller så. Nu i början av denna vecka så är jag konstant illamående och kallsvettig. 

Känner mig förvirrad 
    Kvinna 31 år. 

Män och kvinnor har sällan samma symtom på hjärtinfarkt eller andra hjärtproblem. Med tanke på att du har haft det så "de senaste" månaderna, så bör du nog ta tiden hos din husläkare du fått.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (fam. andersson)

Du har ju en tid nästa vecka och har mått såhär i flera månader. Då är det förmodligen inte att anse som akut. 

Men som någon skrev härovan, det är detta 1177 är till för. 

• flygrl

Om det är akut eller inte kan nog ingen av oss här i tråden avgöra och då det ändå verkar kunna röra hjärtat tycker jag absolut du ska skippa FL och ringa 1177. Jag vill ju inte skrämma dig särskilt som jag saknar medicinsk utbildning men vore jag du skulle jag ta det säkra före det osäkra. 

• Anonym

har du fått några råd på 1177 ?

• Anonym

har du fått några råd på 1177 ?

• Anonym (Vet ej)

Hej alla, 
    Kontaktade 1177 igår, ssk på telefonen sa att så länge jag inte har pågående besvär med hjärtat och/eller har andningssvårigheter så skulle jag avvakta. 
    Hon tyckte dock att jag skulle ha bokat tid hos husläkaren för länge sen och inte väntat efter månader. 

Jag kan återkoppla här i tråden om hur det går sen, om det är fler om kanske har/ haft samma symtom.  

Svar på tråden Bör jag söka akutvård?