• Anonym (Kolsvart)

Lärare som vill bort

Hej,
    skriver här i smyg då annars andra här kan veta vem jag är. 

Jag är behörig språklärare som inte orkar jobba som lärare längre. Jag har tröttnat. Fullständigt. 

Finns det någon annan som hamnat i samma sits (naturligtvis har det det!) och som kan tipsa om jobb att söka där man inte behöver ombilda sig? Jag vill inte jobba med människor längre alls, dvs service, coach eller dylikt. Samtidigt vill jag inte tappa alltför mycket lön då det blir ett tufft läge rent ekonomiskt. 

Tackar ödmjukast. 

En trött lärare

• Svar på tråden Lärare som vill bort
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Mattelärare) skrev 2023-09-23 23:10:38 följande:

Åh, jag undrar också! 

Borde inte du kunna läsa till ingenjör eller liknande?
  • Anonym (Galt)

Jag förstår dig, vet flera som inte orkar mer. Jag var i vården, och det är samma där.

• TvillingmammaVästgöte
    AndreaBD skrev 2023-09-23 23:30:09 följande:
    Det kan väl inte vara en vettig lön på Hermods? 
    Varför tror du inte det? Jag gick Engelska 6 på Hermods och det var en superbra kurs med jättehög kvalitet. Massor med bra övningar. Flera större redovisningar. Uppsatser skickade man in och fick rättade och kommenterade. Muntliga redovisningar gjorde man digitalt med kamera och fick då prata med lärarna. Min lärare var en man på ca 35 som jag bedömde vara en mycket skicklig engelsklärare. Jag vet inte vad han hade för lön men tror inte han hade nöjt sig med lägre lön än normalt.
  • Anonym (Lärare)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 07:34:10 följande:
    Varför tror du inte det? Jag gick Engelska 6 på Hermods och det var en superbra kurs med jättehög kvalitet. Massor med bra övningar. Flera större redovisningar. Uppsatser skickade man in och fick rättade och kommenterade. Muntliga redovisningar gjorde man digitalt med kamera och fick då prata med lärarna. Min lärare var en man på ca 35 som jag bedömde vara en mycket skicklig engelsklärare. Jag vet inte vad han hade för lön men tror inte han hade nöjt sig med lägre lön än normalt.
    Och varför tror du att kvalitet skulle vara någon slags indikation på löneläge....?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Lärare) skrev 2023-09-24 07:39:57 följande:
    Och varför tror du att kvalitet skulle vara någon slags indikation på löneläge....?
    Så brukar det väl vara, men det bygger ju också på att man är villig att förhandla och sätta lönen främst. Bara kvalitet och kompetens ger inte högre lön. Kvinnor generellt sätt är dåliga på att löneförhandla och byter inte jobb med syfte att få upp lönen. Jag känner många kvinnor som bytt jobb och fått lägre lön. Få män skulle byta jobb om lönen blev lägre. Därför får yrken med många män högre lön generellt.
  • Anonym (Mattelärare)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-09-24 07:29:14 följande:
    Borde inte du kunna läsa till ingenjör eller liknande?
    Självklart kan jag plugga till ingenjör eller annat, men det blir flera års studier, troligen utan inkomst. Hade hoppats på omställningsstudiestödet, men den administrationen funkar ju tyvärr inte. 
  • Anonym (Mattelärare)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 09:39:25 följande:

Varför vill ni inte vara lärare? Det är väl brist på lärare, ni borde kunna ställa krav på bättre  arbetsvillkor?

Vilka krav tänker du man kan ställa?

• Anonym (Galt)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 09:39:25 följande:

Varför vill ni inte vara lärare? Det är väl brist på lärare, ni borde kunna ställa krav på bättre  arbetsvillkor?

Läs i tidningen så förstår du.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Galt) skrev 2023-09-24 10:16:33 följande:
    Läs i tidningen så förstår du.
    Vilken tidning? Jag läser Svd och Dn varje dag, där står inte mycket om lörare.
Svar på tråden Lärare som vill bort