OlgaElvira skrev 2023-09-24 10:05:18 följande:
Jag känner igen mig i dina funderingar. För drygt 30 år sedan var min son bästa vän med en grannpojke. Mamman hade sjukpension (som det hette då) på grund av ständig värk.
Hennes stora intresse var hästar, hon var i stallet från tidig morgon till sen kväll, i stort sett alla dagar i veckan. Där gjorde hon alla sysslor kring hästarna, utfodrade dem, bar vatten och ryktade dem. Inget lättsamt jobb precis. Sysslorna i hemmet tog barnen hand om (pappan fanns inte med i bilden).
Var det så lätt att få sjukpension och kollades aldrig upp? Är det lika lätt idag?
Förr var det mycket lättare att få sjukpension, det som nu heter sjukersättning, än vad det är idag. Det var nog ganska många som fick det då, trots att de definitivt hade kunna arbeta, i alla fall delvis. Idag däremot är det extremt svårt att få sjukersättning. Det är ingenting som görs lättvindigt, det är grundliga utredningar innan och det följs upp var tredje år, för att se om något förändrats så att man kanske kan arbeta. Nu är det snarare så att många som faktiskt är så sjuka att de inte kan arbeta blir nekade sjukersättning.