• Anonym (Omplacering?)

    Kan chefen verkligen göra så?

    Jag har ett vik på ett ställe.
    Kan jag bli erbjuden en fast tjänst på ett annat ställe ca 3 mil från stan? Eftersom det stället hör till samma kommun/område där jag jobbar nu?
    Det går jättedåligt med bussar, så jag kommer varken kunna öppna eller stänga.
    och jag har ingen bil längre, då jag var tvungen att sälja dem för den blev för dyr att äga.

    vad gäller i sådana lägen? 

  • Svar på tråden Kan chefen verkligen göra så?
  • EpicF

    Hör ned facket om man behåller sina LAS-dagar om man tackar nej till en fast tjänst. 

  • EpicF

    Finns många människor som av olika anledningar valt att inte har bil och dessa kan leva precis som alla andra. En skillnaden är att de måste anpassa sig till kollektivtrafikens tider, alt cykla, promenera eller ta taxi om de ska någonstans oavsett tid på dygnet. 

    Men ofta är det helt självvalt. 

  • Anonym (Nej)
    EpicF skrev 2023-09-24 21:23:40 följande:
    Bli av med ts?
    Snarare är det så att hon blir erbjuden fast tjänst pga av LAS, och den fasta tjänsten behöver inte vara på den arbetsplatsen hon vikarierar utan kan vara vart som helst inom samma kommun. Så jo, ts kan bmi erbjuden en tjänst 3 mil från där hon bor.

    Att ts inte har bil är inte arbetsgivarens problem. Och det blir aldrig arbetsgivares problem oavsett om hennes nuvarande chef känner till ts situation.  
    Ja jag tänker så här. Chefen vet att ts inte kan ta sig till och från platsen särskilt enkelt med tanke på bilsituationen. Det kan vara ett finurligt sätt att försöka få ts att tacka nej. LAS i all ära men de kanske inte vill anställa henne egentligen.

    Och som vanligt fattar du inte vad folk skriver... Tröttsamt när du måste svara emot totalt tvärtom sak.
  • Anonym (Nej)
    Tow2Mater skrev 2023-09-24 21:24:32 följande:
    Kanske ta med dig tält ;)

    Vilken verksamhet finns i en lantligt byhåla utan hyreslägenheter...?

    Elcykel kanske?
    Det kanske främst finns villor där plus ett äldreboende eller annat slags boende. Man måste inte ha hyreslägenheter på alla mindre orter.
  • Anonym (Omplacering?)
    Anonym (E) skrev 2023-09-24 21:12:01 följande:

    Men om du får fast jobb, blir det inte då bättre ekonomi till en bil eller elcykel, kickbike?


    Jag får Inte bättre lön.
    Kan jag om jag önskar tacka nej till LAS men vara kvar i poolen, för då kan jag ju påverka vilka ställen jag ska åka till och vänta på att det ska komma en fast tjänst?
  • EpicF
    Anonym (Nej) skrev 2023-09-24 21:30:01 följande:
    Eller så är det helt enkelt så att det är där den fasta lediga tjänsten finns, och som ts blir erbjuden pga att hon samlat på sig tillräckligt många LAS dagar. 

    Hade hennes arbetsgivare inte velat ha henne så hade hon inte fått långa vikariat och heller inte blivit uppringd när det behövdes folk, just för att de då ville få bort henne. 

    Och som vanligt så fattar inte du ett skit om hu saker och ting fungerar i vuxenvärlden. 

    Var har jag svarat tvärt emot? 

    Jag svarade korrekt på ts fråga, vilket du inte inte gjorde. 
  • EpicF

    Ts: Varför skulle du inte kunna för bättre lön vid fast anställning? 
    Du har rätt att löneförhandla när du får en ny tjänst. Även vid nya vikariat. Och tekniskt sätt även vid varje nytt arbetstillfällen som timvikarie (även om just det inge vanligen praktiseras).

  • EpicF

    Sedan är det också mer stabild med fast lön och fast anställning om du skulle vilja/behöva ta bostadslån eller billån. 

  • Anonym (Nej)
    EpicF skrev 2023-09-24 21:35:08 följande:
    Eller så är det helt enkelt så att det är där den fasta lediga tjänsten finns, och som ts blir erbjuden pga att hon samlat på sig tillräckligt många LAS dagar. 

    Hade hennes arbetsgivare inte velat ha henne så hade hon inte fått långa vikariat och heller inte blivit uppringd när det behövdes folk, just för att de då ville få bort henne. 

    Och som vanligt så fattar inte du ett skit om hu saker och ting fungerar i vuxenvärlden. 

    Var har jag svarat tvärt emot? 

    Jag svarade korrekt på ts fråga, vilket du inte inte gjorde. 
    Jag svarade exakt samma som du, att arbetsgivaren inte behöver ta hänsyn till att ts inte har någon bil. Borde lära mig att aldrig diskutera mer med dig....
  • Anonym (Omplacering?)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-09-24 21:23:46 följande:

    Alltså, 3mil?

    Det är ju precis ingenting, de flesta större städer är ju längre än så?

    I dessa tider är det nog klokt att vara nöja att man alls har ett arbete, o värre kommer det bli.

    Hur kan du leva utan bil? Vem gör det? Behöver du aldrig ta dig nånstans på fritiden?
    Jag kan på inget sätt föreställa mig en tillvaro utan bil, aldrig, inte en chans.


    Jag lever utan bil. Jag cyklar till affären osv. Ska jag åka längre så tar jag tåget. 
    Det handlar inte om att jag inte vill ha en fast tjänst. 

    Det handlar om att det inte går bussar Så ofta och det vet min chef om eftersom de aldrig får vikarie dit när bussarna går så sällan.
    lägger De ett schema som är 7.30-16 så kan jag jobba.
    men lägger de öppningar lär de få stå och vänta då första bussen kommer 7.15 dit.


    och det vet Oxå chefen när först bussen kommer.

Svar på tråden Kan chefen verkligen göra så?