• Anonym (W)

Hur vet man vilken metall man passar bäst i?

En gång för alla enligt konstens alla regler och färglära med mera ska guld- respektive vitguldssmycken smälta in eller sticka ut jämfört med ens hudfärg?

• Svar på tråden Hur vet man vilken metall man passar bäst i?
  • välbärgad man i mina bästa år

Guld ska ha RÄTT guldfärg dvs vara guldgult och inget annat. Vill man ha "vitt" guld kan man lika väl köpa silver.

Jag använder ex en 260 gram gul guldkedja runt halsen och jag skulle ju aldrig få för mig att köpa en vitguld. Och självklart är den av rent 18K guld och inget annat. Köpt på den tiden när 1/4 kilo tung pansarkedja i 18K guld var hyfsat billig. Idag ser jag den mer som en investering. Har iof även några 1 kg guldtackor.  Glad

• Anonym (Färganalys)
    Anonym (W) skrev 2023-09-25 19:14:20 följande:
    Hur vet man vilken metall man passar bäst i?

En gång för alla enligt konstens alla regler och färglära med mera ska guld- respektive vitguldssmycken smälta in eller sticka ut jämfört med ens hudfärg?

Om du har kall hudton passar du bäst i silver och vitguld, har du varm hudton passar du bäst i gult guld eller roséguld.

Varm hudton har ofta en gyllene underton och din pulsåder vid handleden ser grönaktig ut. Kall hudton har ofta rosa underton och pulsådern ser mer blåaktig ut. 

Kalla årstider är sommar och vinter, medan höst och vår är så kallade varma årstider när man pratar om färganalys. 
  • linani

Metallerna ska smälta in mot hudtonen om du har "rätt" nyans. 
    Varm underton i huden - guld.
    Kall underton i huden - silver.

• Anonym (W)
    Anonym (Färganalys) skrev 2023-10-03 12:51:38 följande:
    Om du har kall hudton passar du bäst i silver och vitguld, har du varm hudton passar du bäst i gult guld eller roséguld.

Varm hudton har ofta en gyllene underton och din pulsåder vid handleden ser grönaktig ut. Kall hudton har ofta rosa underton och pulsådern ser mer blåaktig ut. 

Kalla årstider är sommar och vinter, medan höst och vår är så kallade varma årstider när man pratar om färganalys. 
    Jag lyckas aldrig klura ut själv om jag är kall, varm eller neutral men det jag kan säga är att jag är skandinav och mörkblond numera, som yngre ljusblond. Jag tycker att mina ådror ser både blåa och gröna ut. Kanske är jag neutral? Jag passar inte i kritvita kläder.
    linani skrev 2023-10-03 13:13:14 följande:

Då borde jag vara varm för tunna guldkedjor syns knappt på min hals medans vitt guld syns på långt håll. Så då är det rött eller gult guld jag ska använda eftersom att det inte syns så mycket? Vad motsägesefullt egentligen att ens smycken inte ska synas så mycket. Drömmer

• linani
    Anonym (W) skrev 2023-10-04 16:31:21 följande:
    Jag passar inte i kritvita kläder.
    linani skrev 2023-10-03 13:13:14 följande:

Då borde jag vara varm för tunna guldkedjor syns knappt på min hals medans vitt guld syns på långt håll.
    Så då är det rött eller gult guld jag ska använda eftersom att det inte syns så mycket? Vad motsägesefullt egentligen att ens smycken inte ska synas så mycket. Drömmer

Om du passar bättre i beige och cremefärgat än optiskt vitt, och guldkedjor smälter in bättre mot din hud, så har du antagligen en varm underton. 
    Fast ska och ska, om du hellre vill bära silver/vitt guld och tycker om effekten det skapar så kör på det!
  • Anonym (W)
    linani skrev 2023-10-04 16:42:28 följande:
    Om du passar bättre i beige och cremefärgat än optiskt vitt, och guldkedjor smälter in bättre mot din hud, så har du antagligen en varm underton. 
    Fast ska och ska, om du hellre vill bära silver/vitt guld och tycker om effekten det skapar så kör på det!
    Jag tycker att jag ser dålig ut i beige och cremefärgat också men i vitt får jag frågor om jag är sjuk och behöver åka hem haha.

Saken är den att jag föredrar guld och har alltid gjort det och har någon slags aversion till vitt guld, kanske för att jag undermedvetet vet att jag inte passar i det. Men ibland får jag för mig att det skulle vara roligt att byta look lite och ha vitt guld men oftast så vill jag bara ta av mig det efter en dag eller två igen för att jag inte gillar hur det "skriker" mot min hudton. Men jag var osäker på om det ska sticka ut eller inte för att anses passa en bäst.
Svar på tråden Hur vet man vilken metall man passar bäst i?