• Anonym (Gitt)

Julångest, hur ha råd med allt

Ja jag vet, lååångt kvar till julen. Men i år landar det på oss, att ha heeeela släkten här. För oss blir det många, totalt 20 personer. 

Har ångest över all mat som ska köpas in mm mm. Vi kör inte knytis utan traditionen är att den man åker till fixar allt. Och nu är det vår tur.  

Förutom att min man kommer hjälpa till väldigt lite med planering och matlagning och det känns stressigt så har jag ångest över vad allt kommer kosta. Ska vara riktigt julbord, efterrätt och fika, och dessutom dricka till på det, typ öl, vin, nubbe. Och godis såklart.

Sen dukningen. Måste hitta dukar och glas. Har det andra. Min man tycker vi kan köra papptallrikar men jag vägrar. Skulle skämmas så inför alla andra som alltid anstränger sig massor när vi är hos dom.

Ska börja den här månaden med Systembolaget. Men svårt att köpa maten nu då mycket ju är färskvaror.

Nån som har tips på mat man kan ha till jul som inte är så dyr? Tyvärr uppskattas inte vegetarisk mat. Försökte förra gången med några rätter men allt var orört kvar.

• Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt
  • sextiotalist
    RaYzLeR skrev 2023-09-27 22:37:33 följande:

Julafton är barnens högtid och bör vara nykter. Supa kan man göra på nyårsafton, midsommar eller annan högtid.

Vi har inte haft småbarn på över 20 år och jag har mest firat jul med endast vuxna.
    Är själv uppvuxen med att de vuxna tog en nubbe till julbordet. Glögg och pappa tog en whiskey på kvällen. Aldrig sett någon onykter, än mindre full.
    Den uppsluppna stämningen stod vi barn för 
  • sextiotalist

Du har fått en massa bra tips.
    Kolla med din egen släkt om de har någon julduk att låna ut. 
    Vi använder damastdukar och löpare.
    Tallrikar 
    Kolla på secondhand, där kan du säkert hitta billigt och roligt du kan duka med.

Det mesta på julbordet är ändå inte så dyrt om man gör det själv

• Dexter dot com

Men du måste ju ha vetat om i flera år att det snart är er tur att julaftonen firas hos er med allt vad det innebär så varför har ni inte lagt undan pengar så ni kan bjuda igen?

• kioskvältare
    RaYzLeR skrev 2023-09-28 00:33:28 följande:
    Nej, julen är främst till för barnen, att få julklappar och så. I min familj så dricker vi julmust till julbordet.

Förr så kunde man dricka en liten nubbe starkglögg på kvällen, men vi har slutat med det med. Vi kör med alkoholfri glögg med mandlar och russin.

Vi har ett barn i släkten och vill inte dricka då.
    Nej, julen är inte alls främst till för barnen och julklappar, men du får gärna tycka att det är så för dig och din familj. Skriv då det och inte som att det är någon slags fakta att julen är barnens.

Du tycker uppenbarligen att det är 0-tolerans på alkohol och det får du tycka, men det är inte heller något som är mer rätt och riktigt än att som hos oss och många andra tycker vi det hör till med en snaps till sillen mm. 

Allt handlar om tycke och smak, det ena är inte mer rätt än det andra.
  • Agda90
    RaYzLeR skrev 2023-09-27 22:14:41 följande:

Varför öl, vin och nubbe? Julen ska ju vara en nykter högtid. Möjligtvis en liten julglögg.

Så för att man tar 1-2 nubbar eller ett glas vin så är man askalas?

Att just julen ska vara alkoholfri är något som provocerar mig. Det finns ganska många andra dagar på året då det är likaviktigt att vara nykter!

Om föräldrarna håller sig nyktra just på julafton är en piss i Mississippi och de väljer att vara fulla större delen av året för övrigt!
  • Agda90
    RaYzLeR skrev 2023-09-27 22:37:33 följande:

Julafton är barnens högtid och bör vara nykter. Supa kan man göra på nyårsafton, midsommar eller annan högtid.

Så du menar att barnen blir mindre ledsna om föräldrarna super sig askalas på nyårsafton eller midsommar?
  • Agda90
    RaYzLeR skrev 2023-09-28 00:33:28 följande:
    Nej, julen är främst till för barnen, att få julklappar och så. I min familj så dricker vi julmust till julbordet.

Förr så kunde man dricka en liten nubbe starkglögg på kvällen, men vi har slutat med det med. Vi kör med alkoholfri glögg med mandlar och russin.

Vi har ett barn i släkten och vill inte dricka då.
    Nej, julen är en familjehögtid. Man umgås, äter gott, spelar spel, tittar på Kalle. och någon gång under dagen går man en lång härlig promenad i skogen.  Någonstans på vägen är det lite julklappar. Om någon tar ett glas vin eller en nubbe till maten är inga problem. 

I vår släkt som firar finns det 6 st barn. Alla är numera tonåringar. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Gitt) skrev 2023-09-27 22:09:12 följande:
    Julångest, hur ha råd med allt

Ja jag vet, lååångt kvar till julen. Men i år landar det på oss, att ha heeeela släkten här. För oss blir det många, totalt 20 personer. 

Har ångest över all mat som ska köpas in mm mm. Vi kör inte knytis utan traditionen är att den man åker till fixar allt. Och nu är det vår tur.  

Förutom att min man kommer hjälpa till väldigt lite med planering och matlagning och det känns stressigt så har jag ångest över vad allt kommer kosta. Ska vara riktigt julbord, efterrätt och fika, och dessutom dricka till på det, typ öl, vin, nubbe. Och godis såklart.

Sen dukningen. Måste hitta dukar och glas. Har det andra. Min man tycker vi kan köra papptallrikar men jag vägrar. Skulle skämmas så inför alla andra som alltid anstränger sig massor när vi är hos dom.

Ska börja den här månaden med Systembolaget. Men svårt att köpa maten nu då mycket ju är färskvaror.

Nån som har tips på mat man kan ha till jul som inte är så dyr? Tyvärr uppskattas inte vegetarisk mat. Försökte förra gången med några rätter men allt var orört kvar.

Ni måste våga ta upp att ni måste göra om julen. För det första ska ni införa knytis, att alla tar med sig något. När det väl är gjort behöver du inte lika mycket hjälp inför julafton, eftersom en stor del av matlagningen försvinner. Vi brukar göra så att de som är värdar tar hand om de största grejerna, t ex skinkan och potatis och sånt som är lite knepigt att ta med sig. Någon som är dålig på att laga mat köper dricka eller mandariner, nötter och godis mm. De äldre kvinnorna som är bra på att laga mat gör köttbullar och Janssons etc. 

Du får trycka på att det är samvaron som är viktigast, inte att få komma 20 pers och sätta sig vid dukat bord utan att bidra med något. 
  • Agda90
    Anonym (Gitt) skrev 2023-09-28 08:06:39 följande:
    Det är bara mannens familj?min brukar vi träffa på juldagen, då har vi knytis.
    Och han ska bara göra LITE???
    Och du låter det vara på det viset?
    Förlåt, men han är lat och du är mesig!
    Ge han en spark i röven (mentalt). Antingen får han dra sitt strå till stacken eller så blir det INGET julfirande hemma hos er!
  • Anonym (bollen)
    Anonym (Gitt) skrev 2023-09-28 08:06:39 följande:
    Det är bara mannens familj?min brukar vi träffa på juldagen, då har vi knytis.
    Aha. Då skulle jag nog bara fråga min man hur han har tänkt sig julen och köra på det. Han får ta ansvaret. Vill han ha papperstallrikar, så kör på det. Hänvisa till att det var hans val. Fråga honom om menyn och vilka recept ni ska gå efter och när han har tänkt köpa in allt. Låt honom ta ledningen. 
Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt