• Anonym (Gitt)

    Julångest, hur ha råd med allt

    Ja jag vet, lååångt kvar till julen. Men i år landar det på oss, att ha heeeela släkten här. För oss blir det många, totalt 20 personer. 


    Har ångest över all mat som ska köpas in mm mm. Vi kör inte knytis utan traditionen är att den man åker till fixar allt. Och nu är det vår tur.  


    Förutom att min man kommer hjälpa till väldigt lite med planering och matlagning och det känns stressigt så har jag ångest över vad allt kommer kosta. Ska vara riktigt julbord, efterrätt och fika, och dessutom dricka till på det, typ öl, vin, nubbe. Och godis såklart.

    Sen dukningen. Måste hitta dukar och glas. Har det andra. Min man tycker vi kan köra papptallrikar men jag vägrar. Skulle skämmas så inför alla andra som alltid anstränger sig massor när vi är hos dom.

    Ska börja den här månaden med Systembolaget. Men svårt att köpa maten nu då mycket ju är färskvaror.

    Nån som har tips på mat man kan ha till jul som inte är så dyr? Tyvärr uppskattas inte vegetarisk mat. Försökte förra gången med några rätter men allt var orört kvar.

  • Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt
  • OlgaElvira
    Dexter dot com skrev 2023-09-28 08:54:19 följande:

    Men du måste ju ha vetat om i flera år att det snart är er tur att julaftonen firas hos er med allt vad det innebär så varför har ni inte lagt undan pengar så ni kan bjuda igen?


    Matpriser har ju rusat det senaste året. Det blir mycket dyrare i år. Förstår TS problem med kostnader.

    Konsumentprisindex för jordbruksreglerade livsmedel (KPI-J) steg med 23,2 % mellan januari 2022 och januari 2023. Priserna för Vegetabilier steg med 21,8 % medan priserna för Animalier steg med 23,9 %. Konsumentprisindex (KPI) totalt sett ökade med 11,7 % mellan januari 2022 och januari 2023.
  • Kvittning
    Anonym (Gitt) skrev 2023-09-28 08:06:39 följande:
    Det är bara mannens familj?min brukar vi träffa på juldagen, då har vi knytis.
    Men då får han steppa upp och ansvara för all projektledning. Såklart att du ska hjälpa till, men ansvaret är hans.

    Sedan så skulle jag gissa att den ångest du beskriver säkert matchas av ångesten som den som hade hand om det här förra året hade så det kanske är en tradition som bör brytas. Sedan tycker jag det är olämpligt att ni tar upp att bryta den och tex införa knytis när ni ansvarar efter att ha varit en gäst på tidigare tillställningar.  Men om ni tar upp det utifrån att från och med nästa år hjälps alla åt så blir det sista gången ni behöver göra det här.
  • Anonym (Hej)

    Tänker köp köttfärs när rea och gör köttbullar redan nu , finns jättegott recept med kryddpeppar så blir de lite mer juliga

    Kan du inte prata med åtminstone de rämaste o förklara så kanske de kan hjälpa till. Ni ska ju inte få ont i magen/få det knapert senare 

  • Anonym (Gitt)
    Hjelm skrev 2023-09-27 22:53:41 följande:

    Vilken otroligt konstig och stressande tradition.

    Ni säger att ni inte längre vill göra detta och firar bara den närmaste familjen. 

    Men om det är er tur att stå värdar fattar jag att det blir svårt. Har man själv blivit bjuden i fem år drar man sig väl inte ur när det är ens tur att bjuda igen.


    Nej precis. Och det ÄR mysigt att träffas alla, men ja, stressande.
  • Anonym (Gitt)
    Anonym (Anna) skrev 2023-09-28 08:14:07 följande:
    Då har ni ju vetat detta i många år att det är er tur i år. Så ni hade ju kunnat lägga undan lite varje månad, ni vet ju att julen alltid kommer. 

    Känns konstigt att ni deltar när andra bjuder men knorrar när det är er tur. 

    Har inte knorrat gentemot släkten. Skulle aldrig göra det. Har däremot ja - beklagat mig här. För jag känner mig väldigt stressad över detta.


     Ja man vet att julen kommer, men har fullt sjå att lägga undan till barnens julklappar. Sen kommer januari då massa dyra räkningar dimper in, så lägger undan till dom också. 

    Kommer spara lite nu varje månad för att ha att handla för, men det blir ändå ganska betungande för plånboken.

  • Anonym (Gitt)
    Dexter dot com skrev 2023-09-28 08:54:19 följande:

    Men du måste ju ha vetat om i flera år att det snart är er tur att julaftonen firas hos er med allt vad det innebär så varför har ni inte lagt undan pengar så ni kan bjuda igen?


    Haft fullt sjå med att gå runt, höga räntor, höga matkostnader, svindyr el, dyr diesel? har inte tänkt i flera års tid att lägga undan till julen. 
  • Anonym (Gitt)
    Mrs Moneybags skrev 2023-09-28 09:31:29 följande:
    Ni måste våga ta upp att ni måste göra om julen. För det första ska ni införa knytis, att alla tar med sig något. När det väl är gjort behöver du inte lika mycket hjälp inför julafton, eftersom en stor del av matlagningen försvinner. Vi brukar göra så att de som är värdar tar hand om de största grejerna, t ex skinkan och potatis och sånt som är lite knepigt att ta med sig. Någon som är dålig på att laga mat köper dricka eller mandariner, nötter och godis mm. De äldre kvinnorna som är bra på att laga mat gör köttbullar och Janssons etc. 

    Du får trycka på att det är samvaron som är viktigast, inte att få komma 20 pers och sätta sig vid dukat bord utan att bidra med något. 
    Tack, bra tankar.
  • Anonym (Gitt)
    Agda90 skrev 2023-09-28 09:16:37 följande:
    Så för att man tar 1-2 nubbar eller ett glas vin så är man askalas?

    Att just julen ska vara alkoholfri är något som provocerar mig. Det finns ganska många andra dagar på året då det är likaviktigt att vara nykter!

    Om föräldrarna håller sig nyktra just på julafton är en piss i Mississippi och de väljer att vara fulla större delen av året för övrigt!
    Ja visst är det så. Men jag förstår de som skriver om alkoholen som något negativt. Är själv uppvuxen med föräldrar som gormade och skrek vid alla högtider, och drack mycket övriga året också.

    Jag själv dricker alkohol i mycket måttliga mängder väldigt sällan. Finns ingen på makens sida som någonsin blivit full .Däremot på min sida. Därför träffas vi med minsläkt på juldagen och då bara över en fika, där inte alkohol är inblandad, eftersom de inte kan hantera den.
  • Agda90
    Anonym (Gitt) skrev 2023-09-28 18:41:51 följande:
    Ja visst är det så. Men jag förstår de som skriver om alkoholen som något negativt. Är själv uppvuxen med föräldrar som gormade och skrek vid alla högtider, och drack mycket övriga året också.

    Jag själv dricker alkohol i mycket måttliga mängder väldigt sällan. Finns ingen på makens sida som någonsin blivit full .Däremot på min sida. Därför träffas vi med minsläkt på juldagen och då bara över en fika, där inte alkohol är inblandad, eftersom de inte kan hantera den.
    Det har aldrig varit på högtider som jag har blivit drabbad av att min morfar var full. Det har varit midsommar, födelsedagar (även mina egna) och av någon anledning påsk. 
    Min svärfar blev dunderpackad på sin egen födelsedag så att dottern som var 4-5 år vid tillfället blev drabbad och kan prata om det än idag och hon är 16!

    Så det som stör mig är folk som gör ett himla liv över att julen ska vara vit för att det är barnens högtid. Barn ska ALDRIG bli utsatta för fulla vuxna. De ska känna sig trygga alla dagar om året och inte enbart till jul!

    Jag tycker att du/ni har löst den biten bra. Du anser att din familj inte kan hantera alkohol och då har du valt att skydda dina barn genom att inte utsätta dem för det.
  • Anonym (hopp)
    Agda90 skrev 2023-09-29 09:56:43 följande:
    Det har aldrig varit på högtider som jag har blivit drabbad av att min morfar var full. Det har varit midsommar, födelsedagar (även mina egna) och av någon anledning påsk. 
    Min svärfar blev dunderpackad på sin egen födelsedag så att dottern som var 4-5 år vid tillfället blev drabbad och kan prata om det än idag och hon är 16!

    Så det som stör mig är folk som gör ett himla liv över att julen ska vara vit för att det är barnens högtid. Barn ska ALDRIG bli utsatta för fulla vuxna. De ska känna sig trygga alla dagar om året och inte enbart till jul!

    Jag tycker att du/ni har löst den biten bra. Du anser att din familj inte kan hantera alkohol och då har du valt att skydda dina barn genom att inte utsätta dem för det.
    Hoppar in här lite från sidan.

    Man måste komma ihåg också att alkoholanvändning inte är detsamma som att bli aspackad, förstöra dagen och kräkas i rabatten. Många vuxna kan hantera alkohol och dricker lagom, både på en vanlig fredag och på julen. 

    Jag skulle vilja påstå att jag är en sån vuxen. Jag och min man dricker nåt glas vin på fredagen och eventuell på lördagen. Blir inte berusade, mer än kanske lite glada sådär. Har aldrig varit något otäckt för barnen. 

    På julen gillar jag inte att dricka, mest för att vi äter julbordet tidigt på dagen så det känns konstigt. Men de vuxna vi firar jul med tar en nubbe, nån öl. Ingen är berusad, ingen beter sig konstigt, alla har trevligt. Inget trauma för några barn. 

    Jag har aldrig varit märkbart berusad när mina eller andra barn varit närvarande. Sånt gjorde jag när jag var ung och barnlös. Även på en 30-årsfest när barnen hade barnvakt och inte var med. 
Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt