Inlägg från: Anonym (+++) |Visa alla inlägg
  • Anonym (+++)

    Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?

    Jag blir lite fundersam om du är lärare. Du lyfter enbart fram ungdomar med muslimsk bakgrund här, samt i relation till att de inte vill prata om eller se på saker som ev kan vara sexrelaterade. 

    Det har väl inget med demokratifrågan att göra?

    Jag trodde att ditt inlägg skulle handla om elever som visar tydliga rasistiska tendenser och hur du som lärare ska hantera det, eftersom skolan ska utbilda demokratiska världsmedborgare, jobba för jämställdhet, allas lika värde osv. 

  • Anonym (+++)
    AndreaBD skrev 2023-10-01 00:14:13 följande:
    DET var för 20 år sedan. DÅ hade vi oftare elever med högerradikala åsikter, rassistiska tendenser, och jag gick en kurs i hur man skulle bemöta detta. Nu, 20 år senare, har vi andra fenomen. Förresten så gick jag också en kurs i multikulturell skola, men det här togs inte upp. Det beror förstås också mycket på vilket område det  är. 

    Båda dessa extrem är hinder för att ungdomarna ska lära sig precis det du säger, demokrati, jämställdhet, allas lika värde. Barnen som kommer från fanatiskt muslimska familjer är lika långt ifrån dessa som högerextrema ungdomar var för 20 år sedan. Och jag säger inte att det inte finns högerextrema numera också, men jag jobbar numera på en skola där majoriteten av eleverna har invandrabakgrund. Det har jag själv också. 

    Det handlade inte om att PRATA om något som har med sex att göra. Inte ens serien vi tittar på har med sex att göra. Utan, det handlar om att dessa ungdomar ser något sexuellt i varenda lilla flört eller kram i en film. Och talar om, genast och högljutt (!), att "man gör inte så". Och jag tycker det är svårt. Vad säger man? Jo, det är ganska normalt att man blir förälskat eller att man vill kyssa den man är förälskat i ?  OM jag nu skulle börja en diskussion om detta - tänk om majoriteten av eleverna tycker så (många är muslimer och kanske har hört något sånt hemma, även om inte alla föräldrar tolkar det så strängt)  - eller låter sig övertygas av den pojken som skriker högst om detta? 

    Det är alltid svårt när barn plötsligt kommer med konservativa åsikter. Lite av det har man haft i alla tider. När jag gick i skolan kunde några få tycka att man borde införa dödsstraff. Såna saker hade man då också. Men då hade väl våra lärare tillräckligt med förtroende i dåvarande politiken, så att de inte fruktade att negativa förändringar är på gång. Kanske är det det som är problemet. Jag är nog lite orolig för en högersväng i samhället. Och då menar jag inte höger som moderaterna, utan snarare SD eller ännu betydligt värre. Och hur går det för dessa barn som få höra helt andra värderingar i skolan än vad de hör hemma? Väljer de att vara för svenska samhället och demokratin, eller kommer de att hata det som vuxna? Även här -  samma frågor ställer man sig när det gäller barn med högerradikala åsikter.  Helst vill man ju också försöka motverka en negativ utveckling. Det sägs att de som islamistiska fanatiker är just barn (2. generation) till ganska liberala föräldrar. Men kan det gå bra för barn till fanatiskt muslimska föräldrar? Jag vet inte. 
    Jag arbetar inom skolan själv, sen många år. Jag har svårt att förstå att du tycker detta är så svårt. Jag förstod vad du menade - att det är eleverna som läst in saker som inte ens fanns filmen och det var det jag kommenterade på. 
    Är det så att du själv tycker det är krångligt att ta just de bitarna med eleverna? Finns studier som visar att många lärare är osäkra just på hur de ska tackla områden kopplade till sex/samlevnad, så att det inte ska landa fel. Jag tycker du ska prata med din rektor, med ditt arbetslag, be EHT om hjälp hur ni alla ska hantera detta. Inte du ensam utan ni som arbetar tillsammans så att ni känner stöd i ryggen. Det här måste ju dessa elever visa även på andra lektioner än dina. Kan vara så att tex skolsköterskan eller kuratorn ska prata med dessa elever och förklara mer i vad som är sex osv vad som inte är sex. 
    Under rokoko-eran var det totalt förbjudet med sex och det ledde till tex de utsvängda sirliga bords- och stolsbenen på möbler, för det var i sådant fantasin kom ut. Kvinnor fick inte visa benen och man fick knappt ens visa bordsben utan hängde långa dukar över (ja jag vet det låter knasigt). Man kan tänka sig en jämförelse här, att dina elever som du nämner har liknande uppfostran (även om det inte handlar om kristendomen) och "ser" sexrelaterat i saker vi andra inte tänker så om. 

    Vitsen med allt är att eleverna ska träna i att diskutera, att lära sig om världen på olika sätt. Om du vill visa "Life of Brian" så gör du det, förklarar vad syftet är, vilket moment i kursen filmen passar till, vad arbetet ska mynna ut i kopplat till målen i kursplanen. Om någon elev har problem med det får du hänvisa denne till rektorn. 

    Exemplet om dödsstraff är inget konstigt. Ungdomar både förr och nu har funderat på det. I många unga hjärnor är saker mer svartvita, tills de mognat och fått lära sig om flera olika synpunkter och infallsvinklar. Det är skolans uppdrag. Vi ska inte tala om för dem vad de ska tycka, men vi ska ge dem all kunskap vi kan, så att de som vuxna kan ta välgrundade beslut. 

    Och visst bör vi alla oroa oss för den högervridning som pågår just nu och i värsta fall leder till inskränkningar på demokratin. Vi i skolan ska fortsätta att enligt skollagen diskutera, resonera, informera, förklara hur saker i samhället fungerar, i Sverige/andra länder, historiskt, ekonomiskt etc, så att ungdomarna får med sig så mycket som möjligt inför framtiden. Mer kan vi inte göra. 
Svar på tråden Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?