Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?

Det där utgör problem överallt nu. Min väninna som arbetar som lärare i praktisk svenska på SFI (hon handarbetar, bakar och liknande med invandrarkvinnorna och det är meningen att de ska lära sig svenska samtidigt), berättade att i gruppen var det en sträng somalisk dam i 50-årsåldern som tog rollen som moralens väktare gentemot de unga kvinnorna i gruppen. Hon bestämde vad man fick prata om vid fikat, man fick till exempel inte prata om snygga manliga skådespelare! 

...och en gång hon gått igenom alla virkbeskrivningar, och beskrivningar som visade en fotomodell med plagget på sig rev hon sönder, om det var ett ärmlöst eller kortärmat plagg! Hon ansåg att det demoraliserade de unga kvinnorna att se att kvinnor kan klä sig så sedeslöst, och hon frågade inte ens - hon tog för givet att hon hade rätt att riva sönder beskrivningarna!

• Anonym (XXX)
    AndreaBD skrev 2023-10-02 11:05:46 följande:
    Sånt är inte roligt. Min man berättade att somaliska män stod vakt i Rinkeby centrum. De skulle hindra de somaliska kvinnorna från att gå in där. Men det är minst 20 år sedan, när hans ex hade en affär där i centrum. 

Rev hon sönder virkbeskrivningar som var skolans? Ganska oförskämt. 
    Ja. Det otäcka med sådana religiösa fanatiker, är att de alltid tror att de har sin gud med sig på allt de gör - de bedriver en helig kamp. Därför behöver de inte bry sig om några regler som är självklara för oss andra (som att man inte förstör andras egendom även om man ogillar den). 
    fornminne skrev 2023-10-02 12:16:36 följande:

Hade Sverige haft en mer hållbar invandring, hade dessa grupper varit mindre och levt mer spridda, omgivna av majoritetssamhället, hade de varit tvungna att anpassa sig. Inte nödvändigtvis ändra uppfattning eller ge upp sitt ursprung, men anpassa sig. De hade inte ostraffat kunnat hålla på så här.

Tillåter vi enklaver och parallellsamhällen att växa fram, blir det så här. 

Jo. Våra politiker var länge alldeles för naiva. Tanken var att invandrarna måste få bosätta sig var de ville - för då var vi snälla mot dem. Det fanns även en tanke om att de från typ ögonblicket de klev över gränsen, måste ha samma rättigheter som infödda svenskar - och infödda svenskar får ju flytta vart de vill, så varför inte invandrarna?

...men det GÅR ju inte att låta dem klumpa ihop sig med enbart människor med samma (extrema) religion och kultur, och bilda parallellsamhällen med egna lagar och regler. Då blir det ju så här. Om de hade spritts ut och dessa familjer hade varit i minoritet, omgivna av svenskar (samt invandrare med annan religiös tro än islam, och även mer moderna muslimer som de från Bosnien), så hade det inte blivit så här. Minoriteten anpassar sig, det sker så gott som alltid.

...och detta har jag sagt i 30 år nu, men i väldigt många år FICK man inte säga något sådant. Och därför är vi där vi är idag...
  • Anonym (XXX)
    fornminne skrev 2023-10-02 16:25:25 följande:
    Sexualundervisning ingår i den svenska läroplanen. Det betyder inte att man ska kränka eleverna eller tvinga dem att använda ord de inte vill använda. Men det ingår att lära sig om sex och samlevnad.

Tråden handlar dock inte om detta, utan om en oskyldig film.
    Muslimska flickor har dock ofta blivit befriade från sexualundervisningen, eller alternativt att man från skolans sida inte låtsats märka att de inte är närvarande på de lektionerna. Men det intressanta är, att när det någon gång har varit djupt troende kristna från Sverige, typ frireligiösa, eller något annat europeiskt land, t.ex. katoliker från Syderuopa, som har velat få sina döttrar befriade från sexualkunskapen - så har det ansetts helt omöjligt. 
  • Anonym (XXX)
    Linnie skrev 2023-10-03 00:04:30 följande:
    Den har jag inte hört talas om. Om det är sant att den verkligen är så illa så är det ju inte bra.

När jag (och många andra) gick i skolan var det biologiläraren som höll i sexualkunskapen.
    Åker RFSU verkligen runt i alla landets skolor och fsk(?) för att lära ut sexualkunskap? Vad många volontärer de måste ha! För de kan väl knappast tvinga skolor/kommuner att betala för RFSU-ledd undervisning?
    Nu är jag ingen expert på RFSU, men har alltid sett dem som seriösa och vettiga tidigare.
    Det fanns en tid när de var seriösa och vettiga, men numera kan man sätta likhetstecken mellan dem och RFSL. Det är perversioner och sexualisering av barn för hela slanten. 

Jag kommer ihåg när det stormade som mest om det där undervisningsmaterialet från RFSL - kan det vara ett år sedan, två? Materialet uppmanade bland annat dagis- och skolpersonal att inte lägga sig i om barn rörde vid varandras könsdelar! När någon tidning ifrågasatte, sa en representant för RFSU att föräldrar och andra vuxna inte behöver bry sig om hur sexualundervisning bedrivs i dagis och skola, de behöver överhuvudtaget inte känna till det. Helt sjukt!
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-03 00:25:40 följande:
    Det fanns en tid när de var seriösa och vettiga, men numera kan man sätta likhetstecken mellan dem och RFSL. Det är perversioner och sexualisering av barn för hela slanten. 

Jag kommer ihåg när det stormade som mest om det där undervisningsmaterialet från RFSL - kan det vara ett år sedan, två? Materialet uppmanade bland annat dagis- och skolpersonal att inte lägga sig i om barn rörde vid varandras könsdelar! När någon tidning ifrågasatte, sa en representant för RFSU att föräldrar och andra vuxna inte behöver bry sig om hur sexualundervisning bedrivs i dagis och skola, de behöver överhuvudtaget inte känna till det. Helt sjukt!
    Här skulle det stå: "informationsmaterialet från RFSU". (Fast det är i praktiken ingen skillnad längre...)
  • Anonym (XXX)
    sportiva skrev 2023-10-05 13:51:41 följande:

Bästa är lära sig mer om islams seder, traditioner och heder genom att ta del av pålitliga källor som böcker, artiklar och dokumentärer som fokuserar på att ge en objektiv och korrekt bild av religionen. Det kan också vara till hjälp att delta i samtal med personer som praktiserar islam och har kunskap inom området.

Jag förstår att vissa människor kan ha felaktiga uppfattningar om islam på grund av felaktig information och fördomar. Det är viktigt att vara öppen för att lära sig och söka korrekt information för att förstå att islam är en mångfacetterad religion som inte kan generaliseras som bara terrorister.

Vad är det med dig? Den där texten har du inte heller författat själv.
  • Anonym (XXX)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-05 13:59:34 följande:
    Vi kan jul lära oss om islam. Men hur hanterar vi när islams seder, tradition och heder krockar med Sveriges liberala värderingar? Sveriges liberala värderingarmät  ju inte bara värderingar utan också befästa i vår lagstiftning. 
    Ja, att de får fortsätta med sina barnäktenskap, tvångsäktenskap, oskuldskontroller, stora, tunga täckande plagg på små flickor så att dessa inte kan springa och klättra och leka som andra barn samt inte får lära sig simma, könsstympning av både flickor och pojkar (det sista gäller även judarna för den delen) o.s.v. när de väl flyttat till Sverige och Europa, är ju helt oacceptabelt.
  • Anonym (XXX)
    AndreaBD skrev 2023-10-05 17:23:06 följande:
    Japp. Generellt är det så. 

Sedan har vi en slags konflikt mellan "västvärlden" och t.ex. den muslimska världen (men även andra) som har pågått ett tag. Jag tror i många andra delar av världen har man upplevt att vi i "väst" har tyckt att det finns inga andra värderingar som duger, förutom våra. Och att vi försöker tvinga dem på andra. Och att det oftast handlar om U-länder, ibland före detta kolonier, gör ju inte saken bättre. I värsta fall får vi då argumentet: Men ni har ju också försökt bestämma i vårt land! Inte exakt samma situation, men ändå. 

Visst, det finns bra anledningar att tycka att demokrati och männskliga rättigheter är något som man inte ens behöver diskutera, att det är något som alla bara bör acceptera. Men grejen är att de kanske gör saker och ting i sin tid och i sin ordning. De kanske kommer fram till det också, men vill inte bara acceptera det rakt av? Samma sak hände också när Tyskland återförenades. Då tyckte politikerna i Västtyskland att det var enklast att öst bara får finna sig i deras lagar, deras sätt att göra. Trots att man hade kunnat kolla om det fanns fördelar med DDRs lagar eller organisationer och om man kunde ha dem. Men det hade ju tagit mer tid, det hade ju varit jobbigt. 
    Går inte att jämföra. Västtyskarna bestämde ju plötsligt vilka lagar, organisationer o.s.v. som skulle gälla i DDR, på östtyskarnas territorium, och där många dessutom var födda under eller efter kriget och inte kunde minnas något annat än DDR! Muslimerna däremot är invandrare på VÅRT territorium, de har inget att säga till om här ALLS!
  • Anonym (XXX)
    AndreaBD skrev 2023-10-05 18:48:07 följande:
    Men vi på deras? Vi lägger sanktioner på dem, om de inte följer mänskliga rättigheterna och liknande. När de är i sina länder. Och jag vill inte ens ta ställning om det är rätt eller fel att vi gör det. Poängen är att de känner att vi blandar oss i. Jag misstänker att det är därför en del tycker att man även kan påverka hur samhället ska se ut i andra länder. T.ex. om man flyttar dit. Jag håller absolut inte med dem där. Men jag tror de tänker så. Och kanske borde vi ha tagit det en aning lugnare där också. De tycker nog att vi rika länder i Västvärlden bara kör över deras länder. 
    Fast vi är ju hela tiden de som GER dem något. Här ger vi en fristad till flyktingar (låtsas- eller inte, de flesta dock låtsas-), vi ger dem bostäder, försörjning, svenskaundervisning, skolgång, utbildning, läkar- och tandvård, mödravård och förlossningsvård, alla möjliga möjligheter. ALLT!

Och när det gäller sanktioner mot muslimska länder som tillämpar dödsstraff eller kroppsbestraffningar t.ex., så är det väl också bara i sådana sammanhang där vi GER dem något? T.ex. SIDA-understöd. Jag tycker inte alls att det är fel att sätta vissa villkor för gåvor och understöd, för vi skulle inte behöva ge dom något alls. Och DE har ingen rätt att påverka oss, för vi har inte fått något av dem. Det är bara vi som ger och ger och dom som tuggar i sig...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Trött) skrev 2023-10-05 19:47:46 följande:
    Du har noll koll på verkligheten ute i förorten. 
    Japp. Men verkligheten håller på att sprida sig även till gräddhyllorna. Man SKA inte vara skadeglad över det, men när jag läser sådana enfaldiga kommentarer som den du svarar på, så kan jag inte låta bli att känna så ändå...
Svar på tråden Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?