Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?

Det där utgör problem överallt nu. Min väninna som arbetar som lärare i praktisk svenska på SFI (hon handarbetar, bakar och liknande med invandrarkvinnorna och det är meningen att de ska lära sig svenska samtidigt), berättade att i gruppen var det en sträng somalisk dam i 50-årsåldern som tog rollen som moralens väktare gentemot de unga kvinnorna i gruppen. Hon bestämde vad man fick prata om vid fikat, man fick till exempel inte prata om snygga manliga skådespelare! 

...och en gång hon gått igenom alla virkbeskrivningar, och beskrivningar som visade en fotomodell med plagget på sig rev hon sönder, om det var ett ärmlöst eller kortärmat plagg! Hon ansåg att det demoraliserade de unga kvinnorna att se att kvinnor kan klä sig så sedeslöst, och hon frågade inte ens - hon tog för givet att hon hade rätt att riva sönder beskrivningarna!

• Anonym (XXX)
    AndreaBD skrev 2023-10-02 11:05:46 följande:
    Sånt är inte roligt. Min man berättade att somaliska män stod vakt i Rinkeby centrum. De skulle hindra de somaliska kvinnorna från att gå in där. Men det är minst 20 år sedan, när hans ex hade en affär där i centrum. 

Rev hon sönder virkbeskrivningar som var skolans? Ganska oförskämt. 
    Ja. Det otäcka med sådana religiösa fanatiker, är att de alltid tror att de har sin gud med sig på allt de gör - de bedriver en helig kamp. Därför behöver de inte bry sig om några regler som är självklara för oss andra (som att man inte förstör andras egendom även om man ogillar den). 
    fornminne skrev 2023-10-02 12:16:36 följande:

Hade Sverige haft en mer hållbar invandring, hade dessa grupper varit mindre och levt mer spridda, omgivna av majoritetssamhället, hade de varit tvungna att anpassa sig. Inte nödvändigtvis ändra uppfattning eller ge upp sitt ursprung, men anpassa sig. De hade inte ostraffat kunnat hålla på så här.