• Torna

    Rådjuren förstör ALLT!! Tips?

    Vad VET ni fungerar för att få bort rådjur? Diverse tips har jag läst, men verkar vara sisådär. Vill ha tips där man verkligen märkt att det fungerar!

    Vill inte ha nät, pinnar, cd-skivor etc, ser så j***a skräpigt ut, då kan jag vara utan växter helt! 

    Är inte bara 1 st som är här heller, utan säkert 10-tal. De är fina och roliga att titta på, men nu har jag tröttnat!

    Allt man gör blir förstört!

  • Svar på tråden Rådjuren förstör ALLT!! Tips?
  • Anonym (Olika tips)
    www.blomsterlandet.se/tips-rad/tradgard/tradgardsskotsel/de-10-basta-knepen-mot-radjur-och-annat-vilt/~:text=Anv%C3%A4nd%20n%C3%A5got%20viltavskr%C3%A4ckningsmedel%2C%20till%20exempel,kring%20v%C3%A4xterna%20du%20vill%20skydda.

    www.expressen.se/leva-och-bo/tradgard/knep-som-haller-radjur-borta-fran-vaxter-i-tradgarden/~:text=Tips%20f%C3%B6r%20att%20h%C3%A5lla%20r%C3%A5djur%20borta%20fr%C3%A5n%20din%20tr%C3%A4dg%C3%A5rd&text=H%C3%A4ng%20blanka%20cd%2Dskivor%20l%C3%B6st%20i%20sn%C3%B6ren%20bland%20tr%C3%A4d%20och%20buskar.&text=Pudra%20beg%C3%A4rliga%20v%C3%A4xter%20med%20kajennpeppar%20eller%20chili.&text=Har%20du%20mycket%20svartvinb%C3%A4rsbuskar%20p%C3%A5,vill%20att%20r%C3%A5djuren%20ska%20vara.

    www.expressen.se/leva-och-bo/tradgard/radjurssakra-rabatten-har-ar-vaxterna-radjuren-inte-ater/
  • Anonym (Fårull)

    Fårull för rådjuren avskyr lukten från får  

  • Tobben
    Anonym (Tweed) skrev 2023-10-01 11:36:16 följande:

    Jägarexamen är nog bästa tipset.


    Precis min tanke.
    6,5x55 fungerar utmärkt.
  • Anonym (Tips från coachen)

    Allra enklast är att pinka ut revir.

  • Anonym (Tips från coachen)

    Och du får inte skjuta rådjur hur som helst på din tomt, så du vet.

  • OlgaElvira
    Torna skrev 2023-10-01 11:35:33 följande:
    Rådjuren förstör ALLT!! Tips?

    Vad VET ni fungerar för att få bort rådjur? Diverse tips har jag läst, men verkar vara sisådär. Vill ha tips där man verkligen märkt att det fungerar!

    Vill inte ha nät, pinnar, cd-skivor etc, ser så j***a skräpigt ut, då kan jag vara utan växter helt! 

    Är inte bara 1 st som är här heller, utan säkert 10-tal. De är fina och roliga att titta på, men nu har jag tröttnat!

    Allt man gör blir förstört!


    Det finns många  tips här i tråden men inget hjälper i längden. Vi har väldigt  många rådjur i landet och de förökar sig snabbt. Dess naturliga fiende vargen har vi i stort sett utrotat därför blir det obalans i systemet.
    Det som vi gjorde var att sätta upp ett högt stängsel runt tomten, det måste vara minst 180 cm, rådjur kan hoppa mycket högt.
  • EnAnonumius
    Anonym (Tweed) skrev 2023-10-01 11:36:16 följande:

    Jägarexamen är nog bästa tipset.


    Ett litet fel med ditt tips, jaktsäsongen är inte året runt..
    Dock rådjuren går in på tomtar året runt.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • välbärgad man i mina bästa år

    Hur stor är den berörda fastigheten? Skjuta av dom kan du glömma. Skulle nog rekommendera riktigt rådjursstängsel (nät) som brukar vara 2 - 2,5 meter högt. Det fungerar, jag vet! Stolparna finns som smala stålpinnar gissningsvis 2,5 - 3 meter höga som du kör ner i marken och spänner upp rådjursstängslet på. Jag vet att det funkar bra i vart fall!  Glad

Svar på tråden Rådjuren förstör ALLT!! Tips?