• rn85bn

Är svensk förskola egentligen skit?

Horder av regler
    Max 15 h/v för ett andra syskon (Göteborgsregionen)
    Lärare som pekar finger om man verkar göra något i gråzonen
    Full betalning utan full tid
    Studiedagar
    Stängd sommartid å Jul-tid

Är svensk förskola egentligen skit?
    När accepterade befolkning det upplägg vi har nu egentligen?

Efter att ha kläckt ur sig att man inte ser "förskoletrixet" som ett problem har man nu börjat skärpa kontrollen istället
    archive.ph/qxlk7

Är det inte meningen föräldern ska bestämma över barnet och dessutom kunna sköta jobbet och hemmet?
    I Danmark får man ha barnet på förskola den tid man betalar för, och du får åka å handla med barnet där, och du får ha det där heltid även om du har ett nyfött barn hemma.
    Varför ska staten bestämma hur mitt barn ska leva?
    Det finns allt mellan de barn som hatar att handla, till de som älskar det.

Hade man som småbarnsförälder inte upplevt att staten ska bestämma mer än jag, så hade kanske fer hållit förskolan om ryggen och på så sätt gett lärarna mer pengar.

Historierna är många men alla har väl varit irriterade på sin förskola, även om lärarna råkar vara bra, ha bra aktiviteter, och få bra kontakt med ditt barn. Men för mig låter det som att reglerna man är begravd i, samt begränsningarna man har, utan reducering i kostnad sätter mig som förälder i passagerarstolen medans staten ska bestämma hur mitt barn lever stora delar av livet före 6..

SKANDAL
  • Svar på tråden Är svensk förskola egentligen skit?
  • elsi
    Kaede skrev 2023-10-05 16:05:19 följande:

Man betalar faktiskt inte alls så mkt mer via skattsedeln. Dels för att skatten du betalar går till precis allt som snurrar runt en kommun. Det är en fördelningsprincip. Du kostar hiskeliga summor pengar när du är liten. Inte mycket alls när du är mitt ii mellan och kanske mycket när du är gammal. Det är helt ok Tycker jag men förskolan är en extremt billig service. Om du skulle behålla hela skatten  själv tvivlar jag på ty det skulle räcka till barnomsorgen om du skulle betala vad den faktiskt kostar per barn. 

Men jag tänker att det drar iväg. Håller med om att det indirekt inte är frivilligt med barnomsorg. Men att hetsa upp sig över att inte få ha sina barn på heltid när man är föräldraledig eller att man inte får välja dagar osv tycker jag är lågt. Barnen ska ha det bra. Absolut. Vuxna måste jobba. Men alla måste inte jobba heltid jämt. Alla borde för den skull inte vara jämt på förskolan. Man pratar om pengar till förskolan. Ja det borde låsas in flera miljarder mer där. Men kommunen ska även fixa skolan, hemtjänsten, parkerna, musikskolan, ev bussar, hela socialtjänsten, bidragen osv. Så varifrån ska pengarna tas? Då kanske det är fullt rimligt att förskolan har begränsningar som faktisk begränsar antalet barn på plats. Typ att de som är föräldraledig inte har barn ä där mer än 15 timmar per vecka. I en verksamhet som går på knäna är det inte okej att åka till frissan istället för att hämta sitt barn för ett barn mindre i en redan full grupp gör skillnad. 

Jomen en förskoleplats kostar väl kommunen ca 10000 kr/månad utöver avgiften, den är ju jag och alla andra med och betalar. Förskolan går ju inte runt på bara avgiften i alla fall. Och en så hög avgift att det skulle täcka kostnaden tror jag att få föräldrar skulle mäkta med. Inte medelinkomsttagare i alla fall. 

Men avgiften skulle kunna vara högre, för alla och differentierad utifrån hur mycket tid man utnyttjar. 

Och diskussionen om vistelsetid när man är tex arbetslös eller föräldraledig kokar ju ner till vem förskolan är till för. Om den är till för föräldrarna, för att möjliggöra förvärvsarbete så är det såklart inget barn som ska gå på förskola medan föräldern är arbetslös eller föräldraledig. Men om förskolan är till för barnet, som en skolform, för barnets egen utveckling, ja, då måst det ju gälla även när föräldern inte arbetar. 

Och där tycker jag också att man borde göra en tydligare avgränsning. Är den svenska förskolan ren barnomsorg eller är det en skolform? Om det är barnomsorg, då behövs inte förskollärare, utan då räcker det att vara en vettig vuxen som gillar barn. Är det däremot en skolform med läroplan, då måste pedagogerna ha utbildning och bemanning som motsvarar de uppgifterna. 

Och nog finns det utrymme i skattekassan om man ser förskolan som prioriterad. Bara i min kommun flödar det av konstiga projekt med pengar som skulle kunna nyttjas bättre. Tex att alla elever i skolan från mellanstadiet ska ha en egen dator, det är en fullständigt onödig kostnad och snarare ett hinder för barnens lärande. Men där har någon korkad politiker fått fatta dåliga beslut för skattepengarna. I gengäld drog de in alla specialpedagoger, för pengarna gick åt till datorer.
  • Fiona M
    rn85bn skrev 2023-10-03 15:42:55 följande:
    ja å det börjar med att folk inte är good germans och bara accepterar hela sin tillvaro utan tänker till lite å vågar se förbättringspotential. deltagarna i denna tråd ger mig knappast mycket hopp. alla viker ner sig. försvarar ett status quo, för att förändring låter jobbigt för dem..
    På vilket sätt är du annorlunda och viker dig inte?
  • rn85bn
    Kaede skrev 2023-10-04 16:11:51 följande:
    Men alltså. Hur kan man vara så konflikträdd att man anpassar sitt liv efter fröknarnas åsikter. Varför inte bara svara att nej det hade du inte. Sen inget mer. 
    Är detta jag menar.
    Att fröknarna lägger sig i (kanske inte alla) och de dessutom har ett smalt regelverk att klaga på en med gör ju alltihop skevt. Man vill ha en öppen och transparent relation med de som tar hand om sina barn, men det går inte för reglerna är så tajta, det är fan helt sjukt.

Locket på som gäller
  • rn85bn
    Fiona M skrev 2023-10-12 01:09:51 följande:
    På vilket sätt är du annorlunda och viker dig inte?
    Det står ju i texten du citerar, har du provat läsa nån gång? Bara en..
  • rn85bn
    Daisy28 skrev 2023-10-03 16:02:43 följande:
    Ett annat förslag, tror det finns möjlighet att göra något bra och kanske få lite avkastning.

Starta en egen förskola. Anställa personal, lokal mm och var tydlig med att här kan man ha barnen vilka tider man vill så länge man betalar och att den statliga inblandningen är minimal. Efterfrågan på ett sådant erbjduande borde vara jättestort.
    Ja å föräldrakooperativ finns ju, vilket enligt mig är ännu ett bevis på att svensk förskola är skit. Åtminstone jämfört med vad det kunde och faktiskt borde vara.

Det borde vara en god hjälp till familj och barn i tiden, för det är vad vi betalar skatt för och det finns ett samhällskontrakt där vi ska få service mot skattepengarna, men det får vi inte här. Åtminstone inte i någorlunda bra nivå jämfört med hur det kunde varit.
  • rn85bn
    BuoBä skrev 2023-10-03 15:56:29 följande:
    Men hur tycker du det ska vara då? I din TS så verkade du vilja ha bort alla begränsningar, men sen pratar du om 30h för föräldralediga och max 7h per dag.

Alla upplägg har sina fördelar och nackdelar. Det svenska är flexibelt för arbetande, men tillåter inte att man gör annat under tiden. Andra länder är mer flexibla på den senare punkten, men har andra begränsningar vad gäller tid, kostnad, kvalitet, mat etc. 
    30 h/v max för syskon är ju helt sjukt att det inte är överallt helt enkelt.
    Vem fan klarar sig bra på 15? INGEN mår bra av det.

Sen borde man få ha dem tex 9 h/dag om man vill det, så får man utgå ifrån att föräldrarna vill barnen väl och hämtar ut dem snabbare om de inte gillar förskolan, gillar att följa med å handla, osv osv.

Inte heller det borde staten lägga sig i. Staten vet inte om mitt barn älskar eller hatar förskolan, älskar eller hatar att handla/laga mat, you name it.
  • rn85bn
    Jemp skrev 2023-10-03 18:43:29 följande:
    Nä. Genom att förolämpa personer på föräldraliv kommer du ingenstans. 

Genom att konkretisera vad du är ute efter, hitta likasinnade att samarbeta med och kontakta din kommun har du chans att komma längre. 
    Att ifrågasätta att folk skaffat barn ser jag som en direkt felaktig och mycket värre förolämpning än att du blir kallad den "good german", vilket du är.

Om man försvarar ett system bara för att allt vore sämre helt utan det, och blundar för enorm förbättringspotential som bevisat finns eftersom andra länder gillar sin förskola mycket mer än vi gör, ALLA fuskar ju, är man en good german.

Även om du viker dig för systemet och inbillar dig att allt de gör är optimalt så tjänar det ett syfte med att alla älskade förskolesystemet.

Om alla gjorde det hade folket försvarat den bättre, inte låtit den begravas i regler ingen gillar, dåliga löner till lärarna, samt neddragna och stängda skolor.

Men om du har så svårt för förändring så kanske du istället ska gå en kurs i att omfamna förändring för det kommer inte göra dig nån nytta att konstant vara hyperkonservativ.
  • Fiona M
    rn85bn skrev 2023-10-13 16:24:56 följande:
    Det står ju i texten du citerar, har du provat läsa nån gång? Bara en..
    Nej, du skriver inget om vad du gör rent konkret.
  • Nässelfjärilen

"Vem fan klarar sig bra på 15? INGEN mår bra av det."

Tala för dig själv. Jag mådde jättebra trots att jag "bara" hade mitt barn på förskolan 15h/veckan. De första 10 månaderna av min yngstas levnadstid spenderade vi dessutom alla hemma, jag, storasyskonet och minstingen. Så slapp vår då knappt tvååring börja förskolan och fick spendera massa tid med mig och sitt syskon. Helt underbart. Det har varit en av våra bästa beslut, att vänta med förskolan. Ur många aspekter.

Jag tycker 15h/veckan var perfekt för mig men speciellt för mitt barn som fick kortare dagar på förskolan. 

Jag hade dock önskat att denna tid skalade upp beroende på barnets ålder då jag tycker att det är för lite tid för äldre barn. Men för yngre barn? Perfekt. Skulle säga att 25h för äldre och 15-20h för yngre är idealt utifrån ett barnperspektiv. 

• Elin pelin
    rn85bn skrev 2023-10-13 16:31:59 följande:
    30 h/v max för syskon är ju helt sjukt att det inte är överallt helt enkelt.
    Vem fan klarar sig bra på 15? INGEN mår bra av det.

Sen borde man få ha dem tex 9 h/dag om man vill det, så får man utgå ifrån att föräldrarna vill barnen väl och hämtar ut dem snabbare om de inte gillar förskolan, gillar att följa med å handla, osv osv.

Inte heller det borde staten lägga sig i. Staten vet inte om mitt barn älskar eller hatar förskolan, älskar eller hatar att handla/laga mat, you name it.
    Varför skaffar man barn om man vill ha storasyskonet på förskola 6 timmar per dag? Gå till lekplats, lär känna andra föräldrar med storasyskon, eller hitta på andra saker. Ok att det finns omständigheter som ex om den lilla har kolik men för majoriteten är 15 timmar gott och väl tillräckligt. Har du ett barn under 3-4 år behöver de inte det sociala mer än 15 timmar och för äldre barn kan du tillgodose mycket av deras behov själv! Och ditt lilla barn mår inte dåligt av att du delar tid med storasyskonet!
Svar på tråden Är svensk förskola egentligen skit?