Kaede skrev 2023-10-05 16:05:19 följande:
Man betalar faktiskt inte alls så mkt mer via skattsedeln. Dels för att skatten du betalar går till precis allt som snurrar runt en kommun. Det är en fördelningsprincip. Du kostar hiskeliga summor pengar när du är liten. Inte mycket alls när du är mitt ii mellan och kanske mycket när du är gammal. Det är helt ok Tycker jag men förskolan är en extremt billig service. Om du skulle behålla hela skatten själv tvivlar jag på ty det skulle räcka till barnomsorgen om du skulle betala vad den faktiskt kostar per barn.
Men jag tänker att det drar iväg. Håller med om att det indirekt inte är frivilligt med barnomsorg. Men att hetsa upp sig över att inte få ha sina barn på heltid när man är föräldraledig eller att man inte får välja dagar osv tycker jag är lågt. Barnen ska ha det bra. Absolut. Vuxna måste jobba. Men alla måste inte jobba heltid jämt. Alla borde för den skull inte vara jämt på förskolan. Man pratar om pengar till förskolan. Ja det borde låsas in flera miljarder mer där. Men kommunen ska även fixa skolan, hemtjänsten, parkerna, musikskolan, ev bussar, hela socialtjänsten, bidragen osv. Så varifrån ska pengarna tas? Då kanske det är fullt rimligt att förskolan har begränsningar som faktisk begränsar antalet barn på plats. Typ att de som är föräldraledig inte har barn ä där mer än 15 timmar per vecka. I en verksamhet som går på knäna är det inte okej att åka till frissan istället för att hämta sitt barn för ett barn mindre i en redan full grupp gör skillnad.
Jomen en förskoleplats kostar väl kommunen ca 10000 kr/månad utöver avgiften, den är ju jag och alla andra med och betalar. Förskolan går ju inte runt på bara avgiften i alla fall. Och en så hög avgift att det skulle täcka kostnaden tror jag att få föräldrar skulle mäkta med. Inte medelinkomsttagare i alla fall.
Men avgiften skulle kunna vara högre, för alla och differentierad utifrån hur mycket tid man utnyttjar.
Och diskussionen om vistelsetid när man är tex arbetslös eller föräldraledig kokar ju ner till vem förskolan är till för. Om den är till för föräldrarna, för att möjliggöra förvärvsarbete så är det såklart inget barn som ska gå på förskola medan föräldern är arbetslös eller föräldraledig. Men om förskolan är till för barnet, som en skolform, för barnets egen utveckling, ja, då måst det ju gälla även när föräldern inte arbetar.
Och där tycker jag också att man borde göra en tydligare avgränsning. Är den svenska förskolan ren barnomsorg eller är det en skolform? Om det är barnomsorg, då behövs inte förskollärare, utan då räcker det att vara en vettig vuxen som gillar barn. Är det däremot en skolform med läroplan, då måste pedagogerna ha utbildning och bemanning som motsvarar de uppgifterna.
Och nog finns det utrymme i skattekassan om man ser förskolan som prioriterad. Bara i min kommun flödar det av konstiga projekt med pengar som skulle kunna nyttjas bättre. Tex att alla elever i skolan från mellanstadiet ska ha en egen dator, det är en fullständigt onödig kostnad och snarare ett hinder för barnens lärande. Men där har någon korkad politiker fått fatta dåliga beslut för skattepengarna. I gengäld drog de in alla specialpedagoger, för pengarna gick åt till datorer.