• Anonym (1EN)

    Two faced

    Jag har funderat på en sak. I min närhet finns en kvinna, överviktig och alldagligt utseende. Men hon framhäver sig själv som guds gåva till män. Hon har mycket bra självförtroende och är väldigt, väldigt social. Hon har inga långvariga nära vänner och har haft många förhållanden med män. Hon har kortare anställningar eftersom hon ofta begår allvarliga fel i jobbet. Hon ljuger och förskönar och är påträngande översocial. Hon kommer för nära människor fysiskt och är överdrivet hjälpsam. Hjälper folk med minsta lilla och ser inte när hon är överflödig. Däremot är hon snabb att tala om för andra hur hjälpsam och duktig hon är minsann medan andra bara glor. Framhäver hur bra hon är återigen. Trampar gärna innanför områden utan att tänka på andras integritet. Hon är snabbt fram att hjälpa om någon är utsatt eller svag, tex nyskild, då är hon direkt där och blir bästis eller helst mer. Hon hookar män via sociala medier, skriver komplimanger till okända män. Desperat efter att bilda relation av olika slag.
    Hon är obildad och korkad, vilket man märker i diskussioner med henne. Tror på skrock och vidskepelse, på allvar. Hon är lite som ett barn socialt, kommer för nära, har ingen känsla för andras behov av space, blir bästis och älskar nya personer innan hon lärt känna dem. Framhäver och taggar dem och älskar dem på sociala medier. Sen brukar relationerna braka när allas verkliga sidor kommer fram. Och då blir nästa hon träffar hennes bästis. 

    Jag har sett hennes verkliga jag. Hon är arg, snackar skit, förstör för andra, hämndlysten, missunnsam, aggressiv mot partner och barnen. Hon har använt våld  mot sitt ex när de levde tillsammans. Hon förföljde sitt ex och skrämde iväg hans nya. Bakom den fantastiskt hjälpsamma leende sociala kvinnan döljer sig en människa med motsatta egenskaper. 


    Utåt sett hävdar hon sig som en fantastisk mamma, kvinna och vän. 


    Vad jag funderar över är varför man har en sån falsk utsida? Och varför framhäva sig så som en perfekt mamma/kvinna? Varför skriva något alls på Facebook om hur uuuuunderbar man är med sina barn? Och hur mycket man älskar den och den vännen. Hela tiden. Vem försöker hon övertyga?


    Kan inte sätta ord på beteendet. Nästan en touch av psykopati?
    Och det förvånar mig att folk inte känner av att något inte stämmer när de inleder något med henne. Hon har tillochmed inlett en relation med en psykolog. De är så långt från varandra på alla plan! Undrar om han ser henne som ett experiment eller om han är dum? Hon är så bra på att hala in folk, nästla sig in i folks liv. 


    Varför jag ens bryr mig? För att jag tvingas vara i hennes omgivning. Jag observerar det här och undrar såklart vad hon är för en människa. 

  • Svar på tråden Two faced
  • Anonym (1EN)
    Anonym (Bra på att hala in, sämre på behålla) skrev 2023-10-03 18:25:56 följande:

    Du känner henne och vet hennes dåliga sidor. Men det gör inte nya människor och hon ger tvärtom mot vad du kanske tror sannolikt ett positivt intryck för dem. Energisk, öppen, extrovert det är kvalitéer andra gillar. Eftersom hon är tjock och inte så snygg så upplevs hon inte hotfull heller. (När en snygg beter sig så blir det lätt att man tänker vad är det hon vill...egentligen? Bara män faller för det då).

    Så döm inte omvärlden för hårt för att den blir manipulerad av en sån. 


    Ja så är det nog absolut. Folk ser bara energin. Kanske det är jag som störs för jag äcklas av hur falsk hon är och att empatiska män (oftast män) faller för fjäsket. Vi blir lika förvånade varje gång hon halar in en person som borde veta bättre. Hon älskar män i yrken som polis, psykolog, läkare, militären etc. Hon har själv inte klarat gymnasiet men förskönar sin utbildning och jobb. Hon jobbar som assistent (nytt jobb igen) men låtsas som att hon har högre position. Hon ljuger en rakt i ansiktet, om sitt jobb, om saker hon gjort. Att hon räddat livet på en fast hon bara råkade se händelsen där någon fick HLR. Hon ljuger och ser ut som att hon tror på det själv. Jag är så äcklad men tvingas bara se på så länge hon är i min omgivning. Att varna folk tror jag kan slå emot en själv. Jag fortsätter vara neutral mot henne. För att inte bli drabbad av hennes hämndbegär.

  • Anonym (1EN)

    Svar till EH - 
    Jag har inte framhävt mig själv som perfekt. På vilket sätt är jag elak för att jag beskriver en falsk person som spelar snäll men är hemsk bakom ryggen på samma människor? Jag skrev om hennes utseende och personlighet för att beskriva helheten av henne. Varför får man inte göra det? 
    Du missade nog även denna viktiga aspekt i mitt inlägg:

    Jag har sett hennes verkliga jag. Hon är arg, snackar skit, förstör för andra, hämndlysten, missunnsam, aggressiv mot partner och barnen. Hon har använt våld  mot sitt ex när de levde tillsammans. Hon förföljde sitt ex och skrämde iväg hans nya. Bakom den fantastiskt hjälpsamma leende sociala kvinnan döljer sig en människa med motsatta egenskaper. 

  • Anonym (1EN)

    Till EH:

    Du väljer att missförstå eller så förstår du inte? Du blir triggad av att jag beskriver hennes utseende. Du förvränger och påstår att jag kallat henne tjock. Jag skrev att hon är överviktig och har alldagligt utseende. Du läser in ordet tjock. Det är inte elakt att beskriva en person. Det är inte skitsnack utan fakta som bakgrund till min fråga. Jag är väl på ett forum där jag kan ställa frågor? Mitt problem med den här kvinnan är att jag tvingas vara i hennes omgivning och se på när hon lurar människor. Du hade nog förstått om du råkade ut för henne. 
    Väljer du att fortsätta missförstå och svara elakt, nonchalerar jag dina påhopp, oavsett vilket nick du skriver med. 

  • Anonym (1EN)

    Jag har ett neutralt förhållningssätt till kvinnan, så lite onödig kontakt som möjligt. Men hon nästlar sig in, bjuder in mina närmsta till sig. De tycker hon är lite märklig säger de men vet inte hur otäck hon är. Jag har inte berättat vad jag vet om henne för jag vill verkligen inte bli inblandad i något med den här kvinnan. Hon är som ett virus. Går man emot henne börjar hon ljuga ihop historier och sprider. Så jag osynliggör mig för henne så gott jag kan. Men eftersom hon tyvärr finns i min omgivning har jag sett henne göra folk illa i många år. Och det är sant att människorna i hennes liv byts ut med jämna mellanrum, som en av er skriver, inom några år är det andra som är i hennes krets. Det har funnits män på löpande band, hon lyfter dem först och sen pladask fäller hon dem och påstår massa dåligt om dem, gör slut eller de gör slut, sen vill hon ha tillbaka dem men när de insett vill de inte mer. Då blir hon som galen. Det är hemskt synd om barnens pappa, han blir aldrig fri från henne och kan aldrig ha en ny relation för hon skrämmer bort hans nya relationer med hotfulla samtal/meddelanden och förföljer dem. 


    Jag förstår inte vad hon tror sig vinna på att vara såhär konstig. Kan det handla om psykopati? Jag vet att hon skadat djur i sin ungdom, det är väl ett tecken på empatistörning. 

  • Anonym (1EN)
    Anonym (Knock) skrev 2023-10-05 17:37:21 följande:
    Det låter inte som ett neutralt förhållningssätt när du beskriver riktigt negativa saker om henne med rätt mycket förakt.
    Känner du människan intimt, eller är det mest vad du hört från andra (tex hennes ex). Det finns alltid två sidor av alla historier och det du hört är nödvändigtvis inte sant, vinklat felaktigt eller hela sanningen. 

    Neutral vid möte med henne såklart. Här kan jag anonymt rådfråga gällande hennes beteende. 
    Jag har känt människan i många år tyvärr då hon finns i min närhet vare sig jag vill eller ej. Jag hade gärna valt bort henne. Jag vet att hon använt fysiskt och psykiskt våld mot människor och djur.

  • Anonym (1EN)
    Anonym (Lätt hänt) skrev 2023-10-08 12:55:26 följande:

    Är hon så obehaglig som du beskriver henne för dig så är det ju bara att minimera kontakten och inte släta över beteendet. Om ngn annan i släkten berättar om ngt hon gjort så behovet man ju inte snacka skätit men man behöver inte heller släta över med ett , jo hon kan vara lite svår men har ju haft det så jobbigt just nu med? Det går ju att säga som det är. Hon har ett väldigt knepigt beteende enligt mig så jag är inte förvånad. Och så hålla så mkt distans det går. Man kan tacka nej till jul och nyår. Man kan låta bli alla samtal. Man kan avstå alla inbjudningar där man är tillsammans. Man kan låta bli att tjitttjatta på den där studenten osv. Man kan aktivt stötta de som råkar i hennes väg med att bekräfta dem i att vad de upplever ser man och man tycker inte att det är okej. Typ som med att stalka exet. Skrämma bort flickvän. Då står man för att man så beteendet och att man tycker att det var helt sjukt att bete sig så!!! 


    Jag undviker henne och råkar jag på henne är jag neutral i sättet, trevlig som om hon var kassörskan på Ica. För att inte nästlas in i hennes nät. Eftersom hon kan ha en sån vänlig sida är det lätt man tänker att hon kanske förändrats. 


    Men nej, för nu har det hänt igen, ett par i vår bekantskap har valt bort henne. De har träffats på en del gemensamma fester förut. Tyckt att hon var så trevlig. Men den här gången hade de ätit middag med henne, då hon bjudit in dem. De var chockade av hur hon hade betett sig när hon blev stressad av sina barn som betett sig illa (bla svor grovt och gjorde grova gester av irritation) och hur gränslös hon var mot parets barn som var med. Pussade barnet på munnen och började byta blöja utan att fråga om de ens behövde den hjälpen. 
    Paret berättade detta för mig och några andra i vår bekantskap. Den här gången bekräftade jag deras upplevelse av hennes konstiga sidor. Jag sa att vi (min familj) också upplevt konstigt beteende fr henne men vi kan inte sätta fingret på vad det beror på.

    Syftet med att reflektera frågan här, är att försöka förstå varför hon är sådär. Att hon har två olika sidor. En övervänlig och en otäck. Det är lättare att hantera henne när man måste om man vet att hon tex har nån diagnos. 


     

  • Anonym (1EN)

    Jag undviker den här kvinnan och råkar jag på henne är jag neutral i sättet, trevlig som om hon var kassörskan på Ica. För att inte nästlas in i hennes nät. Eftersom hon kan ha en sån vänlig sida är det lätt man tänker att hon kanske förändrats. 



    Men nej, för nu har det hänt igen, ett par i vår bekantskap har valt bort henne. De har träffats på en del gemensamma fester förut. Tyckt att hon var så trevlig. Men den här gången hade de ätit middag med henne, då hon bjudit in dem. De var chockade av hur hon hade betett sig när hon blev stressad av sina barn som betett sig illa (bla svor grovt och gjorde grova gester av irritation) och hur gränslös hon var mot parets barn som var med. Pussade barnet på munnen och började byta blöja utan att fråga om de ens behövde den hjälpen. 
    Paret berättade detta för mig och några andra i vår bekantskap. Den här gången bekräftade jag deras upplevelse av hennes konstiga sidor. Jag sa att vi (min familj) också upplevt konstigt beteende fr henne men vi kan inte sätta fingret på vad det beror på.

    Syftet med att reflektera frågan här, är att försöka förstå varför hon är sådär. Att hon har två olika sidor. En övervänlig och en otäck. Det är lättare att hantera henne när man måste om man vet att hon tex har nån diagnos.

  • Anonym (1EN)
    Anonym (Kimchi) skrev 2023-10-15 22:57:31 följande:

    Du lägger på tok för mycket energi på den där kvinnan. Strunta i hennes göranden och sköt ditt. Var inte så jäkla nyfiken. Känns ju snudd på att du stalkar henne. Ja hon är säkert knasig men låt henne vara. Du ska inte vara någon självpåtagen rapportör till andra om hur hon beter sig. De är vuxna och klarar av att hantera henne själva. Du agerar inte ett dugg neutralt. Ligg lågt och ducka. Bry dig inte alls. Hon får köra dig själv i sank. Alldeles själv. Utan din inblandning. Har du funderat på om någon skulle komma fram till dig och varna för en person? Jag skulle direkt misstro skvallerbyttan och välja att göra mig en egen uppfattning. 


    Jag ligger lågt. Varnar ingen. Har inte stalkat henne. Var kom det påhittet ifrån? Tvärtom, försöker hålla distans men hon finns i min omgivning. Bekräftade paret vid ETT tillfälle för jag blev själv bekräftad om att något är fel (hon är bra på gas lightning och crazy making). 


    Varför jag skriver här är för att jag inte vill prata med någon i hennes omgivning om detta. För att inte bli förknippad med henne. För att kunna ta distans till saken. Och det har jag fått. Har lättare för att inte bry mig. Ibland behöver man skriva ner saker för att se det tydligare. Och kunna lägga det ifrån mig. Så snälla du, låt folk ventilera här utan att skuldbelägg. 

  • Anonym (1EN)
    Anonym (Kimchi) skrev 2023-10-16 15:49:06 följande:

    Klart du ska ventilera men du får ju också tåla kritik. Skulden tar du på dig alldeles själv utan min hjälp. Du skriver ju att du bekräftar hennes knasighet till det andra paret som uteslutit henne. Det räcker väl. Varför är du så fixerad av att sätta en etikett eller diagnos på henne? Diagnoser sköter vården. Kan du inte bara konstatera att det är knasboll. Du ligger lågt och håller dig undan. Det är jättebra att göra. Men i övrigt lägg inget fokus på att hålla koll på vad hon gör. Ditt fokus borde vara att du mår så bra du kan och trivs med tillvaron. Kommer du och dina närmsta plötsligt i hennes fokus är det läge att agera. Knäppgökar stöter man på genom hela livet. Tyvärr. Förstår också att du vill berätta om tokigheterna hon gör. 


    Jag tar gärna kritik. Men inte påhitt som att jag skulle stalka henne. 


    Sant att jag inte kommer få en diagnos på henne här, hehe. Men kanske någon varit med om en liknande typ och kan berätta vad det rör sig om. 


    Jag hade gärna bara glömt bort henne. Men hon är en påträngade typ som jag tyvärr inte kan undvika helt. Däremot är det sant att jag får acceptera att hon är som hon är. Och sluta rota i varför. 


    tack för era svar.

Svar på tråden Two faced