Trodde vi var redo
Hej. Jag och min sambo har senaste åren pratat om att skaffa barn när vi är 30, det är vi nu och vi har rätt god ekonomi. Nu har han senaste tiden börjat prata om att vänta, och att jag måste byta jobb först för att tjäna mer (han tjänar bättre än mig och tycker att vi behöver tjäna jämlikt för att det ska bli jämlikt i relationen), och att jag inte får sluta så sent som kl 18 om vi ska ha barn för han kan ju inte ta ansvar för att hämta på förskola varje dag.
Har sagt att man kan ju gå ner lite i arbetstid så kommer det funka men enligt honom måste jag tjäna mycket bättre då så vi kan ha samma standard i relationen och för framtida barn för annars blir allt hans ansvar.
Han tycker inte jag tar ansvar som inte har sett mig om efter ett annat jobb de senaste åren och att vi definitivt inte ska ha barn om jag jobbar som jag gör. Har alltså ett helt vanligt jobb med en genomsnittlig lön som jag trivs väldigt bra med förutom att det kanske blir lite sent ibland.
Detta kom som en chock för mig då jag väldigt gärna vill ha barn snart och trodde vi var på samma plats, han har inte tidigare uttryckt dessa saker så direkt som han gjort nu, alltså att det är något sorts krav. Blir stressad och ledsen för vet ju inte hur lätt det kommer gå att bli gravid och vill inte vänta i flera år. Känner många som jobbar olika tider och tjänar olika mycket och förstår inte varför det skulle vara ett stort problem, och han blir arg när jag blir ledsen och säger att jag är oansvarig som inte förstår. Att jag borde ha planerat bättre. Jag känner mig misslyckad och dum och vet inte vad jag ska göra.
Eller jag måste ju tydligen byta jobb men hade tänkt att det kan man ju göra sen om man märker att det inte går ihop med arbetstider osv, men han säger att ingen kommer anställa någon som precis varit på föräldraledighet så jag måste göra det innan. Usch blir så stressad och ledsen. Vet inte vad jag vill ha svar på egentligen men behövde skriva av mig.