• Anonym (Siv)

Rekommendera julmarknad i Europa

Funderat på Gdansk, Budapest el Wien. Strassbourg o Bryssel upplevda, samt Tallinn o Köpenhamn (den senare dålig). Tips? Tack

• Svar på tråden Rekommendera julmarknad i Europa
  • Anonym (J)

Julmarknaden på Vörösmarty tér i Budapest brukar vara trevlig. 
    Man kan också passa på att fika på Gerbeaud när man är där .

• Anonym (Melina)
    AndreaBD skrev 2023-10-06 19:03:12 följande:

Tyska julmarknader brukar vara väldigt bra. 

Jag har vart på julmarknaden i dusseldorf i Tyskland flera gånger. Mycket mysigt och kom hem med en massa roliga saker. Tog bussen från holland, dagsresa. Kan varmt rekommendera.
  • Anonym (Liseberg (inte i år dock))

En julmarknad jag älskar är Lisebergs julmarknad. Den är i GBG, Sverige. Ok det är inte tysk julmarknad-standard men närmare och billigare och väldigt fint.

Dock skulle jag undvika den i år, Liseberg har under säsongen haft väldiga problem med misshandel, personrån och hotfulla personer, mer i år än något annat år.  (Det gick upp kraftigt antal incidenter/säsong under flyktingkrisen, sedan minskade det men så i år blev det sådär, rekordår för incidenter) Jag tror inte de har åtgärdat detta ordentligt heller, så tyvärr kommer det nog vara samma både för deras Halloween och för Jul. men till kommande år vill jag rekommendera den.

• Goneril

Lübeck, Berlin. Då reser man gissningsvis för ytterligare några dagar och inte enkom för marknaden. Mysigt, Glühwein, musik, och massor av roliga prylar, båda ställena. I Lübeck köper man marsipan och äter på Schiffergesellschaft. I Berlin går man på Kadewe, champagne på översta våningsplanet, sedan promenad längs Ku'damm innan man avviker åt forna östhållet, Alexanderplatz och Prenzlauer Berg.

• 19Richie88

Skulle helt klart säga. Tyskland.
    Den Tyska Julmarknaden har varit mest populär hela ens uppväxt att åka till.

• Anonym (Hanna)

Julmarknaderna i Wien är också fantastiskt mysiga 😍

• Spucks

Wien. Eller generellt Österrike. Även Tyskland. Prag är också fint.

Svar på tråden Rekommendera julmarknad i Europa