• luftballong

    Ska in i fängelse- hur göra med komvux och arbetsförmedlingens program

    Hej, jag ska tillbringa årets sista två månader i fängelse innan jag blir villkorligt frigiven. Från 8/1 ska jag börja komvux 100% med tillgång till det högre bidraget då jag just nu är inskriven på arbetsförmedlingens program jobbgarantin för unga. (Jag är 20.) Jag undrar vad jag ska säga till arbetsförmedlingen om mitt fängelsestraff. Blir jag utskriven om jag berättar om min fängelsedom? Kommer jag i så fall bara få tillgång till det lägre CSN: bidraget eller kan jag bli inskriven genast när jag kommer ut igen? Måste jag vänta några månader igen eftersom jag inte räknas som arbetslös om jag sitter inne? 

    Plan X: Gå upp i rök och säg inget om straffet. När jag kommer ut ser det ut som jag bara varit arbetslös och jag blir inskriven igen. 

    Plan Z: Berätta om straffet. Riskera lägre CSN: bidrag (vilket skulle göra att jag inte kan betala hyran och struntar i att plugga). 

    Vill inte diskutera med myndighetspersonal innan jag bestämt hur jag ska göra. Därav frågar jag forumet om råd. 

  • Svar på tråden Ska in i fängelse- hur göra med komvux och arbetsförmedlingens program
  • Anonym (.)
    luftballong skrev 2023-10-09 00:54:41 följande:
    Ska in i fängelse- hur göra med komvux och arbetsförmedlingens program

    Hej, jag ska tillbringa årets sista två månader i fängelse innan jag blir villkorligt frigiven. Från 8/1 ska jag börja komvux 100% med tillgång till det högre bidraget då jag just nu är inskriven på arbetsförmedlingens program jobbgarantin för unga. (Jag är 20.) Jag undrar vad jag ska säga till arbetsförmedlingen om mitt fängelsestraff. Blir jag utskriven om jag berättar om min fängelsedom? Kommer jag i så fall bara få tillgång till det lägre CSN: bidraget eller kan jag bli inskriven genast när jag kommer ut igen? Måste jag vänta några månader igen eftersom jag inte räknas som arbetslös om jag sitter inne? 

    Plan X: Gå upp i rök och säg inget om straffet. När jag kommer ut ser det ut som jag bara varit arbetslös och jag blir inskriven igen. 

    Plan Z: Berätta om straffet. Riskera lägre CSN: bidrag (vilket skulle göra att jag inte kan betala hyran och struntar i att plugga). 

    Vill inte diskutera med myndighetspersonal innan jag bestämt hur jag ska göra. Därav frågar jag forumet om råd. 


    Hej!
    Jag hänger inte riktigt med. Du skall in i fängelset och då skall du vara där i två månader. Samtidigt är du inskriven på AF. Du skall väl skriva ut dig från AF och självklart skall du också skriva ut dig på Komvux.

    Varför skall du få lägre CSN bidrag p.g.a din fängelsestraff/dom?

    I sitt CV brukar man kanske inte skriva att man varit inne i fängelset. Du får istället vänta på en eventuell förfrågan om belastningsregistret ifrån arbetsgivaren och så får du själv avgöra om du vill visa en sådan utdrag eller inte.

    Att berätta för Arbetsförmedlingen om din straff, är ungefär samma sak. Arbetsgförmedlingen kan skriva att de varit kontakt med dig och tar med din fängelsestraff i sin system, eftersom all form av kontakt de har med dig, skrivs med i deras rapport, tror jag.

    Så nämn inget om din straff. Skriv bara ut dig.

    I fängelset kommer du ha tillgång till behandling och plugga, tror jag.

    Om du är inskriven nu på AF. Så skall du skriva ut dig. Sedan får du skriva in dig när du kommer ut ifrån fängelset. Jag tror du tänker lite för mycket.
  • Anonym (SL)

    Hej
    Börja med att ringa CSN till kunstjänst. Du behöver inte ange vem du är om du inte vill, då skrivs ju inget i ditt ärende.
    Fråga hur det fungerar med csn-nivåer under kortare avbrott på grund av anstaltsvistelse.
    Jag vet att det finns regler kring både SGI (försäkringskassan) och jobb och utvecklingsgarantin (AF) som gör att man i vissa fall får behålla sin ersättningsnivå. 

    Att bara bli utskriven på grund av inaktivitet innebär ju att du även blir utskriven från garantin och måste då uppfylla nytt villkor.
    Det finns då risk att du inte skulle få någon högre ersättning vid start i januari.

  • Anonym (M)

    Var öppen och ärlig! Kontakta dem och fråga!

    Försöker man smyga sig undan så finns det risk att att man får problem när sanningen kommer fram i efterhand.

    Sedan tror jag att du blandar ihop reglerna för CSN med föräldrapenning. Du behöver inte skydda din SGI för att få studiemedel  

  • Anonym (M)
    Anonym (SL) skrev 2023-10-09 06:10:19 följande:

    Hej
    Börja med att ringa CSN till kunstjänst. Du behöver inte ange vem du är om du inte vill, då skrivs ju inget i ditt ärende.
    Fråga hur det fungerar med csn-nivåer under kortare avbrott på grund av anstaltsvistelse.
    Jag vet att det finns regler kring både SGI (försäkringskassan) och jobb och utvecklingsgarantin (AF) som gör att man i vissa fall får behålla sin ersättningsnivå. 

    Att bara bli utskriven på grund av inaktivitet innebär ju att du även blir utskriven från garantin och måste då uppfylla nytt villkor.
    Det finns då risk att du inte skulle få någon högre ersättning vid start i januari.


    Aha! Det var något jag inte kände till.

    TS, bortse från sista stycket i mitt inlägg.
Svar på tråden Ska in i fängelse- hur göra med komvux och arbetsförmedlingens program