Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Människor som firar brutalt terrorangrepp

Judarna är dock inte bättre. De har bland annat en väldigt tuff obligatorisk värnplikt, där de kör ren hjärntvätt på de unga männen så att dessa ska se araberna som icke-mänskliga, och utan problem kunna peppra ner 11-12-åriga arabiska pojkar som inte har andra vapen än stenslungor (som Goliath hade), med sina k-pists.

Med detta sagt, så gillar jag inte (milt uttryckt) att främmande folk - oavsett vilken sida de är på - fortsätter sina konflikter här på svenskt territorium.

• Anonym (XXX)
    AndreaBD skrev 2023-10-09 14:00:45 följande:
    Precis. Jag förstår palestiniernas frustration över judiska bosättningar. Oftast är det ganska extremistiska judar då, och det gör ju en två-stats-lösning omöjligt. Och det är den lösningen som annars verkar vara en bra idé.

Jag har varit på västbanken, i somras. Vi skulle vara några dagar i Israel, titta lite på landet, då vi ändå skulle åka på en kryssning från Haifa. Eftersom jag inte kollade så noga så råkade jag boka ett boende på västbanken. Bethlehem, jättenära till Jerusalem, men precis på andra sidan om muren. Palestinierna kan vara jättetrevliga, det var inte farligare där än inne i Israel. 

En taxichaufför erbjöd oss att köra runt oss en hel dag för en rimlig summa, och han visade oss också bosättningar och berättade mycket om problemen som de har.  Det är komplicerat. De får inte ta del av det moderna samhället Israel, lever ett relativt fattigt liv, har inte tillgång till lika bra utbildning eller jobb. De är andra klass medborgare. Samtidigt har de ett självstyre där på västbanken. Det fungerar dock inte bra. Det verkar bero på korruption, men det finns säkert fler orsaker. Folk verkar ändå försöka ta sig ut över muren, vilket ju är livsfarligt. Folk verkar inte tåla att man förstår båda sidor, förresten. 

Dels fick jag höra en del av en tysk kompis som är gift med en palestinier. De bor i norra Israel, i en by där det är lugnt. Han är byggingenjör och de verkar ha det bra. Dock måste hennes barn gå på "arabskolan", de får inte läsa på något israelisk universitet. En av hennes söner ville studera IT och Israel har en av de bästa högskolorna. Istället får han nu studera i Tyskland.  Scenarion som jag har föreställt mig - vad gör hennes man om Hamas kommer till deras by. Säga att de är idioter och ska lägga ner tramset? Då blir *dem säkert också dödade. 
    *de!  Skrattande 

Annars håller jag med dig om detta, att folk inte verkar tåla att man förstår båda sidorna i denna konflikt. De förväntar sig att man ska ställning, och sedan blir man persona non grata om man väljer "fel" sida.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (L) skrev 2023-10-09 15:28:02 följande:
    Förväxla inte judar med staten Israel.
    Fast det är inte många judar som tar ställning emot staten Israel. Eller känner du några sådana..? När de har kommit så långt, brukar de ha slutat identifiera sig som judar helt och hållet, slutat gå i synagogan, slutat fira de judiska högtiderna...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (stockholmare) skrev 2023-10-09 15:37:38 följande:
    Vad finns det för statistik på det? Jag är bara nyfiken. Eller talar du om judar i Israel? 

Hur slutar man identifiera sig som jude? Kan jag sluta identifiera mig som svensk? 
    Jag talar om judar i Sverige, jag känner inga judar i Israel. Men jag känner - eller har känt - judar i Sverige som åkte ner till Israel och gjorde värnplikten, och kom tillbaka helt personlighetsförändrade. SKRÖT om att de hade dödat palestinier, hade ett konstigt ljus i ögonen när de berättade om det... :(

...och så känner jag även motsatsen, d.v.s. personer som jag har gissat har en judisk bakgrund - på grund av kombinationen efternamn och utseende - men som aldrig pratat om det eller skiljt ut sig från vanliga svenskar på något sätt. På en rak fråga har de bekräftat att det ÄR så - att deras föräldrar eller far-/morföräldrar är/var troende judar, men att de inte själva har något intresse för religionen, de tillhörande traditionerna eller den judiska diasporan här, eller för att överhuvudtaget kalla sig "jude". Om det finns någon statistik vet jag inte, du får googla!

Du har väl ingen anledning att sluta identifiera dig som svensk, så länge som du bor i Sverige? Men om du skulle gifta dig med en utländsk man, flytta till hans land, föda barn där, följa med till hans religiösa tempel och få vänner av hans folk... så skulle din svenska identitet förmodligen börja betyda mindre och mindre för dig för varje decennium. Särskilt om du inte höll kontakten med någon här i Sverige. Och dina barn skulle förmodligen inte känna sig svenska alls. 
  • Anonym (XXX)
    AndreaBD skrev 2023-10-09 15:38:26 följande:
    Men de har också fördelar om de har gjort värnplikten - studieplatser t.ex. Palestinier får varken göra värnplikt eller studera på Israels högskolor.
    Jo jag vet. Men att personer som är födda i Sverige men med judisk bakgrund frivilligt åker ner dit och skjuter folk, det fattar jag inte. De kan ju plugga gratis här, de måste inte göra värnplikten därför. Det är dessutom oroande, i och med att man aldrig vet vilken sida Sverige kommer att hamna på i ett eventuellt tredje världskrig. Det kan bli alla möjliga oväntade allianser, det såg man ju redan under WWII. Å andra sidan har vi ännu fler araber här... Nä, jag vill inte tänka på det.
  • Anonym (XXX)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-10-09 15:38:10 följande:
    Skitsnack! Värnplikten är för både killar och tjejer och de lär sig inte att skjuta barn eller blir hjärntvättade. 
    Jag känner som sagt män som gjort det... Det var visserligen c:a 35 år sedan, men jag tror inte att något har blivit bättre där sedan dess, om vi säger så. 
  • Anonym (XXX)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-09 16:11:51 följande:

Ja, vi tillhör ju redan den västliga sidan med Nato och USA. Israel stöttas också av USA, så Sverige och Israel lär vara på samma sida. 

Hamas å andra sidan stöttas av Iran. Iran samarbetar med Ryssland .

Fast man vet aldrig vilka (nya) allianser som kan bildas medan kriget pågår. Tänk Tyskland-Japan-Italien under WWII t.ex.. Vem hade kunnat tro det före kriget..? Eller att Storbritannien och Frankrike plötsligt skulle vara bundsförvanter under båda världskrigen, efter att ha legat mer eller mindre i krig med varandra i tusen år?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-09 16:23:28 följande:
    Fast man vet aldrig vilka (nya) allianser som kan bildas medan kriget pågår. Tänk Tyskland-Japan-Italien under WWII t.ex.. Vem hade kunnat tro det före kriget..? Eller att Storbritannien och Frankrike plötsligt skulle vara bundsförvanter under båda världskrigen, efter att ha legat mer eller mindre KONSTANT i krig med varandra i tusen år?
    Har lagt till ett ord!
  • Anonym (XXX)
    Mentat skrev 2023-10-20 13:34:25 följande:
    I Israel är ca 20% av befolkningen av arabiskt ursprung.
    Kikar vi däremot på judar i den muslimska världen bodde det 1948 ca 800.000 judar i Nordafrika och Mellanöstern. På 2010-talet återsod ca 3.400 totalt, dvs ca 4 promille. Du är upprörd över vad du påstår är etnisk rensning från israelisk sida. Enögdheten kan inte bli tydligare än så, tack för att du så tydligt kommer ut ur garderoben som antisemit.
    Inget hindrade palestinierna från att deklarera sin stat samtidigt som Israel.
    Du, å andra sidan, försvarar altid judarna okritiskt vad de än gör. (Jag har sett dig på ett par andra forum också.) Är det något personligt för dig..?
  • Anonym (XXX)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-10-23 00:19:39 följande:
    https://www.expressen.se/nyheter/svenska-jana-11-sitter-fast-i-gaza--berattar-om-skracken/

K
    riget i Gaza är fullt av mänskliga tragedier på båda sidor, men hur resonerar man när man tar sina barn och flyttar till Gaza under pandemin när alternativet varit att stanna i trygga Sverige? Situationen är hemsk för barnen i Gaza, men varför tog mamman dit barnen?
    Vet inte, men Sverige var det mest otrygga landet i världen just under pandemin, p.g.a. att våra myndigheter inte vågade vidta några riktiga åtgärder. Alla fick springa runt och smitta varandra fritt. Det var många, som hade möjligheten p.g.a. dubbelt medborgarskap, ekonomiskt oberoende och/eller släkt i utlandet, som flydde Sverige ett tag där... Förståeligt.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Trötter) skrev 2023-10-23 07:29:04 följande:
    Hur många friska människor under 70 dog av covid?
    Det är förståeligt om du är en 80-årig diabetiker med hjärt- kärl sjukdom.
    Tillräckligt många. Men hur eller hur, så kunde ingen veta det i början.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Trött) skrev 2024-08-23 15:23:12 följande:

Det är sorgligt att se hur all media tycks ha glömt hur det senaste kriget började. Med ett oerhört brutalt massmord på helt oskyldiga kvinnor och barn, avskyvärda våldtäkter. Helt enkelt en brutalitet utan motstycke.

Hitler måste skratta sig fördärvad. Hans ande lever tydligen vidare även i många människor idag. Judehatet lever.

Ja, men detta är inte de arabiska barnens eller mammornas fel. Man kan väl ha två tankar i huvudet samtidigt?
Svar på tråden Människor som firar brutalt terrorangrepp