Anonym (stockholmare) skrev 2023-10-09 15:37:38 följande:
Vad finns det för statistik på det? Jag är bara nyfiken. Eller talar du om judar i Israel?
Hur slutar man identifiera sig som jude? Kan jag sluta identifiera mig som svensk?
Jag talar om judar i Sverige, jag känner inga judar i Israel. Men jag känner - eller har känt - judar i Sverige som åkte ner till Israel och gjorde värnplikten, och kom tillbaka helt personlighetsförändrade. SKRÖT om att de hade dödat palestinier, hade ett konstigt ljus i ögonen när de berättade om det... :(
...och så känner jag även motsatsen, d.v.s. personer som jag har gissat har en judisk bakgrund - på grund av kombinationen efternamn och utseende - men som aldrig pratat om det eller skiljt ut sig från vanliga svenskar på något sätt. På en rak fråga har de bekräftat att det ÄR så - att deras föräldrar eller far-/morföräldrar är/var troende judar, men att de inte själva har något intresse för religionen, de tillhörande traditionerna eller den judiska diasporan här, eller för att överhuvudtaget kalla sig "jude". Om det finns någon statistik vet jag inte, du får googla!
Du har väl ingen anledning att sluta identifiera dig som svensk, så länge som du bor i Sverige? Men om du skulle gifta dig med en utländsk man, flytta till hans land, föda barn där, följa med till hans religiösa tempel och få vänner av hans folk... så skulle din svenska identitet förmodligen börja betyda mindre och mindre för dig för varje decennium. Särskilt om du inte höll kontakten med någon här i Sverige. Och dina barn skulle förmodligen inte känna sig svenska alls.