• AndreaBD

    Vem eller vad förklarar man krig till?

    Länder, trodde jag. Men Israel förklarade krig till Hamas. Så, man verkar kunna förklara krig till organisationer också? Det gjorde ju USA också mot Al Qaida. Men är det egentligen en officiell grej - att förklara krig? Finns det regler för det? Jag har inte hittat något konkret på nätet. Jag bara undrar. 

  • Svar på tråden Vem eller vad förklarar man krig till?
  • AndreaBD
    Daisy28 skrev 2023-10-09 16:40:56 följande:

    Kolla Haagkonventionerna


    Tack. Ja, delvis....

    "En krigsförklaring är en formell handling genom vilken en stat går ut i krig mot en annan. Deklarationen är en performativ talhandling (eller undertecknandet av ett dokument) av en auktoriserad part i en nationell regering, för att skapa ett krigstillstånd mellan två eller flera stater ."

    https://hmn.wiki/sv/Declaration_of_war

    Där står det dock att det ska vara stater.....
  • AndreaBD

    "Få nationer har formellt förklarat krig mot en annan sedan dess. [3] [4] Utöver detta kan icke-statliga eller terroristorganisationer göra anspråk på eller beskrivas som "förklarar krig" när de deltar i våldsamma handlingar. [5] Dessa förklaringar kanske inte har någon juridisk status i sig, men de kan fortfarande fungera som en uppmaning till vapen för anhängare av dessa organisationer."

    Samma sida.

    Tja, det säger ju också bara att det liksom har urvattnats och att det är vanligare att det också gäller organisationer. Det är min tolkning i alla fall.

  • Mentat

    Hamas har styrt Gaza länge och haft full kontroll internt. De anföll Israel och att man då förklarar krig mot Hamas är logiskt eftersom dessa har vägrat att utropa den oberoende republiken Gaza, vilket hade varit ett alternativ om man velat sluta fred.
    Att förklara krig har gissningsvis en del inrikespolitiska konsekvenser, t.ex. vilka lagar som gäller, regeringens och arméns befogenheter och liknande.

  • FtS70

    Det är väl främst en semantisk fråga hur och MOT vem man förklarar krig. Verbet förklara betyder ju oftast tydliggöra eller redogöra för bakgrunden till något, men det kan också användas om när man uttrycker en ståndpunkt. I vårt fall innebär det också att man uttrycker en ståndpunkt som innebär en viss handling. Ex friskförklara, helgonförklara eller förklara krig. Normalt är det länder som förklarar krig mot andra länder, men det används även i mer bildlig betydelse i meningar som Regeringen förklarar krig mot gängvåldet ELLER Djurgården förklarar krig mot läktarvåldet.

  • AndreaBD
    Wildcard skrev 2023-10-09 17:28:30 följande:

    Pröva att spela warhammer 3!

    där har man allianser. och när någon förklarar krig, så antingen joinar, eller skippar en allians det helt för dom är vänner... 

    Man krigar alltså med alla sina allianser. Eller så varnar man alla andra i området att nu är det krig, så lägg er inte i...


    ??? Min fråga var bara om man officiellt kan förklara krig mot ein organisation, eller om det måste vara en stat. Och då tänker jag, kanske har man kommit överens om vad som gäller. 


    Vad har detta med dataspel att göra? 

  • AndreaBD
    Mentat skrev 2023-10-09 17:23:49 följande:

    Hamas har styrt Gaza länge och haft full kontroll internt. De anföll Israel och att man då förklarar krig mot Hamas är logiskt eftersom dessa har vägrat att utropa den oberoende republiken Gaza, vilket hade varit ett alternativ om man velat sluta fred.
    Att förklara krig har gissningsvis en del inrikespolitiska konsekvenser, t.ex. vilka lagar som gäller, regeringens och arméns befogenheter och liknande.


    Men då har vi fortfarande inte svarat på om det finns någon "regel"  om hur man förklarar krig och om det måste vara en stat som man förklarar krig till. 
  • AndreaBD
    FtS70 skrev 2023-10-09 18:06:20 följande:

    Det är väl främst en semantisk fråga hur och MOT vem man förklarar krig. Verbet förklara betyder ju oftast tydliggöra eller redogöra för bakgrunden till något, men det kan också användas om när man uttrycker en ståndpunkt. I vårt fall innebär det också att man uttrycker en ståndpunkt som innebär en viss handling. Ex friskförklara, helgonförklara eller förklara krig. Normalt är det länder som förklarar krig mot andra länder, men det används även i mer bildlig betydelse i meningar som Regeringen förklarar krig mot gängvåldet ELLER Djurgården förklarar krig mot läktarvåldet.


    Det skulle alltså innebära att det inte finns regler för det?  Jag har för mig att det åtminstone förr i tiden fanns en slags regel, att man skulle förklara krig officiellt. 

    Det finns ju t.ex. regler när det gäller vem som är soldat och därmed måste behandlas som sån. I motsats till partisaner som får behandlas som terrorister, får avrättas. Därför undrar jag om t.ex. någon börjar ett krig, utan att förklara krig, om det kanske anses som ett brott mot krigens lagar. Då kan man ju utnyttja ett överraskningsmoment. Att den som blir angripen förklarar krig -  visst, det verkar ju läge då. Men det ser ut som om det inte finns såna regler längre, eller som om de har urvattnats. 
  • Daisy28
    AndreaBD skrev 2023-10-09 18:20:04 följande:
    Men då har vi fortfarande inte svarat på om det finns någon "regel"  om hur man förklarar krig och om det måste vara en stat som man förklarar krig till. 
    Ja Haagkonvesionen

    Vad det innebär nationellt måste du kolla respektive lands lagar. I Sverige tex träder en del nya lagar i kraft om vi är i krig
Svar på tråden Vem eller vad förklarar man krig till?