• Anonym (Bonuspappa)

Bonuspappa känner mig utkastad

Hej
    Jag vill höra vad fler tycker om den här saken. Jag flyttade ihop med min flickvän för 1 och ett halvt år sedan. Hon har en dotter på 15 år som precis fått iagnosen autism. Vi bor inte längre tillsammans utan det senaste halvåret har vi varit särbos då min flickvän tyckte att hon var tvungen att ta det beslutet för sitt barns skull. Vår relation var kantad av mycket bråk pga att jag har endel aggressions problem mm. Hon kände att hon inte kunde utsätta sitt barn för den situationen och bestämde att jag skulle flytta. Jag är dels lite besviken på att hon tog det beslutet, känner att hon inte värdesätter mig som partner, och nu när vi inte bor ihop så tycker jag inte hon lägger så mycket tid på mig. Jag tycker att eftersom hennes barn är 15år så borde väll hon kunna sova själv några kvällar i veckan så att min tjej kan vara hos mig, vil ha egentid med henne för annars känns det som att barnet själ uppmärksamheten. Hon tycker inte att det är rimligt att lämna sitt barn så ofta själv, vad tycker ni?
    Jag tycker att hon borde prioritera mig mer eftersom hennes barn sen kommer vara utflyttad och jag kvar. Tycker att hon kan spendera helger med mig.

• Svar på tråden Bonuspappa känner mig utkastad
  • Anonym (O)
    Anonym (S) skrev 2023-10-13 00:40:35 följande:
    Fast vad vet du om hans aggressionsproblem?? (Jag frågade men fick inget svar!).

Klart graden spelar roll! Alla med autism är inte "handikappade" så de behöver tillsyn dygnet runt! Autism kan visa sig på väldigt olika sätt, hur det är i denna flickas fall kan vi omöjligen veta! Jag har som sagt själv autism och har klarat mig utmärkt ensam sen jag var 12, jag hade mer sociala problem! Klarade mig bättre ensam hemma med mina rutiner än på släktträffar, semestrar etc.
    Även såklart relevant hur långt ifrån ts bor, ifall det skulle bli kris! 5 min eller 4 timmar....?
    Tycker det låter som mamman spelar på sin dotter för att slippa umgås med ts!
    Nej, graden spelar ingen roll. Om hon har ett visst behov av tillsyn så har hon. Jag tror mamman är bättre på att avgöra det än en total främling på internet. Jag litar på hennes omdöme, hon var iaf smart nog att slänga ut ts för att hon fått hon av hans aggressioner.
  • Anonym (Bonuspappa)

Alltså dottern klarar av att vara själv, det finns inget man behöver ora sig för. Hon sköter det hon ska osv. 
    Mina agressions problem har berott mycket på att jag känt mig bortvaöd eller som att jag inte har något att säga till om i saker. Som jag sagt så jobbar jag på dem nu, men vill ju självklart ha tid med min tjej och jag fattar inte varför hon tycker att det är så svårt att tonåringen får vara hemma själv ibland. Jag menar ska hon hela tiden vara med sitt barn så kommer hon aldrig träffa någon.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Bonuspappa) skrev 2023-10-13 08:59:02 följande:

Alltså dottern klarar av att vara själv, det finns inget man behöver ora sig för. Hon sköter det hon ska osv. 
    Mina agressions problem har berott mycket på att jag känt mig bortvaöd eller som att jag inte har något att säga till om i saker. Som jag sagt så jobbar jag på dem nu, men vill ju självklart ha tid med min tjej och jag fattar inte varför hon tycker att det är så svårt att tonåringen får vara hemma själv ibland. Jag menar ska hon hela tiden vara med sitt barn så kommer hon aldrig träffa någon.

Hon kan säkert träffa någon, en man som förstår att varje fas i livet ställer sina krav. Har man tonåringar måste man vara närvarande. Det är prio ett i ett gott föräldraskap. Att dumpa dem hemma för att pojkvännen gnäller är inget alternativ. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Bonuspappa) skrev 2023-10-13 08:59:02 följande:

Det är jättebra att du jobbar med dig själv. Hur gör du det, rent konkret? Vilken typ av hjälp får du, från terapeut t ex? Sånt är inget man kan fixa på egen hand annars.

Jag tror som jag skrev förut att tonåringen är en ursäkt för att umgås mindre med dig och fasa ut relationen. Jag tror inte heller du behöver bekymra dig om hon kommer att kunna dejta någon ny. Det går. Alldeles utmärkt. Om man vill. Och om han är vettig.
  • Anonym (Varför?)

Varför utsätter du dig för detta? Gör slut istället.

Att bli tillsammans med en kvinna som har barn sen tidigare är självskadebeteende nog i mina ögon. Att barnet dessutom har en rätt ordentlig diagnos gör bara saken än värre.

Du kommer alltid att komma i andra hand, vilket du redan gör.

• Anonym (Varför?)

Avslutningsvis;

Du är inte Bonuspappa. Du konkurrerar med barnet om mammans uppmärksamhet och Du bor inte tillsammans med dem. Du är mammans särbo och inget mer såvitt jag kan bedöma av din TS.

• Anonym (O)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-10-14 13:56:14 följande:

Avslutningsvis;

Du är inte Bonuspappa. Du konkurrerar med barnet om mammans uppmärksamhet och Du bor inte tillsammans med dem. Du är mammans särbo och inget mer såvitt jag kan bedöma av din TS.

Han har ju blivit utkastad pga sina aggressioner så du kan sluta gnälla på mamman och diagnosbarnet i det här fallet. Inte konstigt att ts är lägre prioriterad.
  • fornminne

Jag tror inte heller att tonåringen behöver ständig tillsyn. Det låter inte så, även om man inte bör lämna tonåringar ensamma för mycket.

Jag tror som någon annan skrev, att mamman använder sitt barn som ursäkt för att slippa träffa dig. Fasa ut dig ur ditt liv. Kanske vågar hon inte göra slut rakt av för att du har aggressionsproblem? Hur yttrar sig dessa?

Hon har säkert inga problem att träffa en ny som är stabil och vettig. Självklart ska hon prioritera sin dotter, men det låter inte som att det behövs hela tiden. Jag tror inte att det är därför hon inte vill träffa dig.

• Goneril

Relationen är körd, aldrig ett förhållande med någon som har aggressionstendenser. Tjejer  måste lära sig att tolka de första tecknen och undvika dessa killar.                                                                                                                                              TS beskriver sitt problem precis som i läroboken. Väldigt arga och utåtagerande personer har alltid något att skylla på, här är det att TS känner sig bortvald. En klassiker vid fysiskt utövande av våld är förövaren som säger: "Det är ditt fel, hade du inte sagt så som du gjorde hade jag inte blivit så arg, men nu var jag ju tvungen att slå dig".                                                                                                          Alla människor blir arga ibland, vi kan bli ignorerade, förolämpade eller helt enkelt drabba samman med väldigt korkade personer. Det är fullständigt mänskligt att känna vrede, tänk bara på allt våld vi hör talas om i världen. Den stora och avgörande skillnaden mellan oss normala och TS, är dock det sätt varpå vi AGERAR. Även om man blir jättearg får man inte höja rösten, skälla ut folk, kasta grejer, använda hotfullt kroppsspråk eller slå någon. Man får helt enkelt konstatera att "här möter jag en uppfattning eller ett beteende jag inte gillar."  Vid ett senare tillfälle kan man lugnt och sansat ta upp frågan: "Det där du sa den gången, det håller inte jag med om!".                                                                                                                               Det är ALLTID den aggressive som har ansvar och det går ALDRIG att skylla på någon annan. Blir man bortvald har det en orsak; det kan man känna ilska över men det får man inte visa, inte med en min. Förmodligen har TS skäl att rannsaka sig själv, han kanske är så knepig att han förtjänar den behandling han får.                                                                                                                                              TS flickvän fasar ut relationen av flera tungt vägande orsaker, TS bristande förståelse för flickvännens dotters behov och i hög grad på grund av aggressionerna, förmodligen kommer det till utbrott emellanåt. Den oro som en oberäknelig partner orsakar ska ingen behöva leva med. Sanningen är att dessa individer bör leva ensamma tills de förstått hur de ska hantera sin ilska. De ska lära sig att göra som vi andra, tala lugnt, inte låtsas om något och knyta näven i fickan.

Svar på tråden Bonuspappa känner mig utkastad